Use this url to cite publication: https://hdl.handle.net/20.500.14172/11593
Options
Vaikystės kaip ugdymo vertybės sampratų genezė
Type of publication
Straipsnis kitoje duomenų bazėje / Article in other database (S4)
Type of document
type::text::journal::journal article::research article
Title
Vaikystės kaip ugdymo vertybės sampratų genezė
Other Title
Genesis of conceptions of the childhood as value of education
Date Issued
Date Issued |
---|
2002 |
Extent
p. 57-61
Is part of
Pedagogika : mokslo darbai. Vilnius, 2002, t. 57.
Field of Science
Abstract
Straipsnyje atskleidžiama vaikystės kaip ugdymo vertybės esmė ir nagrinėjama sampratų genezė paradigmoje: vaikystė – „netobulas“ periodas, vaikystė – „tobulas“ socialinėmis, kognityvinėmis prasmėmis periodas ir jos raiška yra kaip ugdymo vertybė. Šios sampratos pagrindu apibūdinamas šiuolaikinio ugdymo, orientuoto į vaiką ir vaikystę, pedagoginis metakontekstas ir jo rekonstrukcijos sąveikoje „suaugusieji – vaikai“.
Education based on "perfect" childhood conception denotes not only the conception of childhood in the historical-cultural context of modern society, but also gives sense to the view of childhood as a spontaneous value of education, the essence of which is best brought out when there is a close relationship between the world of childhood and the social-cultural world of the society and when in education the amplification (expansion of possibilities) takes place.
Is Referenced by
ISSN (of the container)
1392-0340
eLABa
2272772
Coverage Spatial
Lietuva / Lithuania (LT)
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Bibliographic Details
14
Access Rights
Apribota prieiga / Restricted Access
File(s)vaikystes_kaip_ugdymo_vertybes_sampratu_geneze.pdf (520.72 KB) Restricted Access