Use this url to cite publication: https://hdl.handle.net/20.500.14172/7937
Options
AB „Dainiai“ vartotojų poreikių tyrimas
Type of publication
Straipsnis kitoje duomenų bazėje / Article in other database (S4)
Type of document
type::text::journal::journal article::research article
Author(s)
Vakarų Lietuvos verslo kolegija | LT | Vytauto Didžiojo universitetas | LT | |
LT | Vakarų Lietuvos verslo kolegija | LT | ||
Atkočaitytė, Giedrė | Vakarų Lietuvos verslo kolegija | LT |
Title
AB „Dainiai“ vartotojų poreikių tyrimas
Other Title
Reserach of AB "Dainiai" consumer's needs
Publisher
Klaipėda : Klaipėdos universiteto leidykla
Date Issued
Date Issued | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2009-11-30 | Nr. 2 (14) | 145 | 156 |
Is part of
Vadyba = Journal of management
Field of Science
Abstract
Straipsnyje autoriai formuluoja vartotojų poreikių tyrimo problemą bei jo aktualumą šiuolaikinėje ekonomikoje. Analizuodami vartotojų poreikių įtaką organizacijos veiklai autoriai atskleidžia vartotojų elgseną įtakojančius išorinius ir vidinius vartotojų elgsenos veiksnius teoriniu ir praktiniu aspektu, apibendrinant vartojimo prekių pirkimo procesą. Straipsnyje aprašomas tyrimas, kuris atliktas siekiant nustatyti vartotojų poreikius, susijusius su mėsos gaminių vartojimu. Tyrimas atliktas norint išsiaiškinti Jurbarke veikiančios mėsos produktus gaminančios įmonės AB „Dainiai“ vartotojų poreikius bei siekiant geriau juos pažinti ir surasti galimybę vartotojus gėriau patenkinti. Autoriai straipsnyje pateikia empirinį tyrimą, kurio rezultatai parodo, kad svarbi vartotojų nuomonė apie įmonę, prekę, jos kainą, įpakavimą, paskirstymą ir rėmimą. Vartotojų poreikių formavimas tiesiogiai susijęs su vidiniais ir išoriniais vartotojų elgsenos veiksniais. Jų patirties kaupimas, motyvai, suvokimas, nuomonė yra veikiami šeimos, įtakos grupių, socialinių klasių, kultūros. Vartotojas yra veikiamas daugelio faktorių, kurie turi įtakos jo pirkimo sprendimams. Jo elgsena priklauso nuo aplinkybių, susijusių su jo asmenybe, užimtumu, gyvenimo būdu, socialinių ir kultūrinių reiškinių. Šiuolaikinės konkurencijos sąlygomis stengiantis išlikti rinkoje ypač svarbu pažinti savo vartotojus ir žinoti, kokiomis priemonėmis įmanoma juos įtikinti pirkti prekę. Vartotojų poreikių tenkinimas pats savaime vartotojo nepadaro pastoviu įmonės prekių vartotoju. Vartotojų išlaikymas ir rinkodaros veiklos efektyvumas yra glaudžiai susijęs su rinkodaros kultūra, demonstruojamomis rinkoje įmonės vertybėmis. Atitinkama rinkodaros kultūra ir ypač orientuota į rinką užtikrina įmonei sėkmę. Norėdamos išsilaikyti šiandieninėje rinkoje, organizacijos turi būti orientuotos į vartotoją ir plėtoti ryšius su vartotojais, tyrimo metu gauti duomenys nustatė keletą tikslinių grupių, įvertino jų savybes, patrauklumą, konkurenciją, įmonės galimybes išnaudoti savo stipriąsias puses. Įvertinant tyrimo rezultatus.
The authors of this article are stating the importance for research of the consumers needs and the importance of it in high speed changing market economy. Nowadays markets are fulfilled with lots of goods that are produced by various producers who want to increase their income and profits by expending their markets. Sometimes goods offered to market are not satisfying consumers because they are offered more concerning producers capabilities not consumers needs. There is analyzed the influence of consumers needs towards company’s activities in this article. There is described how consumer’s behavior is being affected by external and internal factors and this is shown not only by theory but also in practice by summarizing consumer’s decision making process. There are introduced the research made my authors of this article and its results received after research was made. The main goal of the research was to explore the consumer’s needs for company that is producing meat products in Jurbarkas. Company “Dainiai” is producing various meat products and to be able to survive and also expand their production they need to meat consumer’s needs first of all trying to know them better. Only knowing who exactly is their consumer’s companies can meet their needs. Authors introduce empirical research which results show that it is very important to find out consumer’s opinion about the company, its products, prices, packaging, places that is possible goods to buy and promotion. Consumer’s needs are directly dependent on internal and external consumer’s behaviors factors. The experience that consumer’s have until they started to buy production, the motives for purchase, the possibility to understand supplied information, the consumer’s opinion can be affected by his or hers family, groups of interests, social classes, culture and etc. Because consumer is affected by various factors the final decision to buy or not to buy will be caused by the final set of consumer’s personality, life style, social and cultural appearance, the amount of free time that consumer has. Today when competition in market is so strong, the companies who want to survive in the market must find out as much as possible about their consumers and identify what tools on marketing can persuade them keep buying their production. The knowledge of customer’s needs and tools to satisfy them are having the greatest value nowadays although only to satisfy consumer is not enough because just that do not make consumers loyal to producer’s production. Companies that want to keep effective and take their position in the market must care of the marketing culture and demonstrate its values for the customers. The company’s values that are orientated towards market and consumers can guarantee the success. The research that is introduced in the article helped to identify main segments that are most valuable for the company and also it was identified the characteristics of target market group, their attraction. Also research results state possible competitive advantages, strong parts of the company that customers identify. There is introduced possible changes that are recommended for the company after reviewing research results in the article.
Is Referenced by
ISSN (of the container)
1648-7974
2424-399X
eLABa
2483248
Coverage Spatial
Lietuva / Lithuania (LT)
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Bibliographic Details
28