Use this url to cite ETD: https://hdl.handle.net/20.500.14172/25701
Options
Ikimokyklinio ugdymo įstaigos bendruomenės narių bendradarbiavimas kuriant vaikui saugią aplinką
Type of publication (PDB)
Magistro darbas / Master Thesis (ETD_MGR)
Type of publication
type::text::thesis::master thesis
Title
Ikimokyklinio ugdymo įstaigos bendruomenės narių bendradarbiavimas kuriant vaikui saugią aplinką
Other Title
The cooperation of pre-school education institution community members in creating a safe child's environment
Author
Ramanauskienė, Lina |
Advisor
Extent
88 p.
Date Issued
2023-06-02
Field of Science
Abstract
Lietuvos pažangos strategijoje „Lietuva 2030“(2012) teigiama, kad privalu „visose mokyklose sukurti tinkamą mokymosi aplinką“. Saugios aplinkos kūrimas ir užtikrinimas ikimokyklinio ugdymo įstaigoje tiesiogiai susijęs su šeimos ir pedagogo bei visos bendruomenės bendradarbiavimu, kurį reglamentuoja ir jo svarbą akcentuoja Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencija (1989) ir įvairūs Lietuvos Respublikos švietimo sistemą reglamentuojantys, vystymosi gaires aptariantys ir prognozuojantys dokumentai: Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymas (1996), nauja redakcija (2018), Vaiko Konstitucija (2015), Lietuvos Respublikos švietimo įstatymas (2011), Valstybinė švietimo 2013 – 2022 metų strategija (2014), Lietuvos pažangos strategija 2030 (2012). Todėl ugdymo įstaiga turi sistemingai ir reguliariai kurti ir plėtoti bendravimo, bendradarbiavimo, ugdymosi kartu ir vieniems iš kitų kultūrą (Musial, 2014; Traškelys, 2010; Proškuvienė, Ustilaitė, Bulkaitė, 2013), siekiant užtikrinti vaikams pilnavertę fizinę, socialinę, emocinę ir psichologinę aplinką, kuri reikšmingai veikia ugdymo veiklos ir ugdytinių pasiekimų kokybę, formuoja palankų ugdymo įstaigos bendruomenės mikroklimatą. Problema: kokios yra ikimokyklinio ugdymo įstaigos bendruomenės narių bendradarbiavimo galimybės kuriant vaikui saugią aplinką? Darbo objektas: ikimokyklinio ugdymo įstaigos bendruomenės narių bendradarbiavimo galimybės kuriant vaikui saugią aplinką. Darbo tikslas: atskleisti ikimokyklinio ugdymo įstaigos bendruomenės narių bendradarbiavimo galimybes kuriant vaikui saugią aplinką. Darbo uždaviniai: 1) išanalizuoti ikimokyklinio ugdymo įstaigos bendruomenės narių bendradarbiavimo kuriant vaikui saugią aplinką teorinius pagrindus; 2) ištirti bendradarbiavimo galimybes kuriant vaikui saugią aplinką ikimokyklinio ugdymo įstaigos bendruomenės narių požiūriu; 3) pateikti rekomendacijas dėl ikimokyklinio ugdymo įstaigos bendruomenės narių bendradarbiavimo tobulinimo kuriant vaikui saugią aplinką. Darbe taikomi metodai: mokslinės literatūros ir dokumentų analizė, pusiau struktūruotas interviu, kokybinė duomenų (content) analizė. Tyrimo imtis: 10 ikimokyklinio ugdymo įstaigą lankančių vaikų tėvų; 5 ikimokyklinio ugdymo įstaigoje dirbantys pedagogai ir 5 ikimokyklinio ugdymo įstaigos vadovai. Tyrimas buvo atliekamas Klaipėdos mieste. Išvados: teorinė analizė atskleidė, kad ikimokyklinio ugdymo įstaigos bendruomenės narių bendradarbiavimas kuriant vaikui saugią aplinką tiesiogiai įtakoja visapusišką vaiko ugdymą(si), kuris priklauso nuo vidinės ir išorinės ugdymo įstaigos aplinkos. Tinkamai pritaikius fizinę ir socialinę aplinką ugdymo įstaigoje – užtikrinamos sėkmingos sąlygos ugdytiniams ugdytis. Kuriant vaikui saugią ugdymo(si) aplinką – būtina visų ugdymo įstaigos bendruomenės narių pozityvi sąveika, palaikant gerus tarpusavio santykius, kada glaudžiai tarpusavyje sąveikaudami bendruomenės nariai užtikrina vaikui saugumą, reikalingą įsitraukti į ugdymo(si) procesą bei visos ugdymo įstaigos gyvenimą. Empirinio tyrimo duomenys parodė, kad bendruomenės narių bendradarbiavimo galimybes kuriant vaikui saugią aplinką, tėvai linkę vertinti teigiamai – jie stengiasi aktyviai įsitraukti, bendradarbiauti sprendžiant įvairius klausimus. Vadovų nuomonė sutapo, pagal juos, tėvai linkę į(si)traukti ir padėti, teikti įvairius pasiūlymus aplinkos gerinimui, teikti paramą, prisidėti prie grupės remonto darbų, tvarkant lauko aplinką. Pedagogai mano, kad tėvai nėra linkę įsitraukti. Visų 3 tiriamųjų grupių tyrimo duomenų analizė išryškino, kad bendruomenės nariai taiko individualias, grupines ir kolektyvines bendradarbiavimo formas, siekiant sukurti saugią aplinką ikimokyklinio ugdymo įstaigoje. Remiantis mokslinės literatūros ir dokumentų analize, humanistinės pedagogikos ir progresyvizmo teorijos idėjomis, empirinio tyrimo gautais duomenimis parengtos rekomendacijos Ikimokyklinio ugdymo įstaigos bendruomenės narių bendradarbiavimo tobulinimo kuriant vaikui saugią aplinką, kurios yra naudingos ikimokyklinio ugdymo įstaigos bendruomenės nariams kuriant vaikams saugią aplinką bei tobulinant bendradarbiavimą tarpusavyje.
Lithuania's progress strategy "Lithuania 2030" (2012) states that it is necessary to "create a
suitable learning environment in all schools". Creating and ensuring a safe environment in a pre-
school education institution is directly related to the cooperation of the family, the pedagogue, and
the entire community, which is regulated and emphasized by the United Nations Convention on the
Rights of the Child (1989) and various documents regulating, discussing and predicting the
development guidelines of the education system of the Republic of Lithuania: Republic of Lithuania
Law on the Basics of Child Rights Protection (1996), new version (2018), Child Constitution
(2015), Education Law of the Republic of Lithuania (2011), State Education Strategy 2013 – 2022
(2014), Lithuanian Progress Strategy 2030 (2012). Therefore, the educational institution must
systematically and regularly create and develop a culture of communication, cooperation, and joint
learning (Musial, 2014; Traškelys, 2010; Proškuvienė, Ustilaitė, Bulkaitė, 2013), in order to ensure
a full physical, social, emotional, and psychological environment for children, which significantly
affects the quality of educational activities and educational achievements, shapes a favorable
microclimate in the educational institution community. Problem: what are the possibilities for
cooperation between the community members of the pre-school educational institution in creating a
safe child‘s environment? Research object: the possibilities of cooperation between pre-school
education institution community members in creating a safe child's environment. Research aim: to
reveal the possibilities of cooperation between pre-school education institution community
members in creating a safe child's environment. Research objectives: 1) to analyze the theoretical
foundations of the cooperation between pre-school education institution community members in
creating a safe child's environment; 2) to investigate the possibilities of the cooperation between
pre-school education institution community members in creating a safe child's environment from
their point of view; 3) to provide recommendations for improving the cooperation between pre-
school education institution community members in creating a safe child's environment. Research
methods: analysis of scientific literature and documents, semi-structured interviews, qualitative
data content analysis. Research sample: 10 parents of children attending a pre-school education
institution, 5 pedagogues, and 5 managers of a pre-school education institution. The research was
conducted in the city of Klaipėda. Conclusions: theoretical analysis revealed that the cooperation
between pre-school education institution community members in creating a safe child's environment directly influences the comprehensive education of the child, which depends on the internal and
external environment of the educational institution. Proper adaptation of the physical and social
environment in the educational institution ensures successful conditions for educational
development. When creating a safe educational environment for the child, it is necessary to
maintain positive interaction and good mutual relations among all members of the educational
institution‘s community, while closely interacting with each other community members ensure the
child‘s safety which is needed to get involved in the educational process and the life of the entire
educational institution. The empirical data of the study showed that parents tend to positively
evaluate the possibilities of community members' cooperation in creating a safe environment for the
child – they try to actively engage and cooperate in solving various issues. The opinion of the
managers coincided, according to them, parents are inclined to get involved and help, provide
various suggestions for environmental improvement, provide support, and contribute to group repair
work when organizing the outdoor environment. Pedagogues believe that parents are not inclined to
get involved. The analysis of the research data of all 3 research groups highlighted that community
members apply individual, group, and collective forms of cooperation in order to create a safe
environment in the pre-school education institution. Based on the analysis of scientific literature and
documents, recommendations were developed for improving cooperation between members of the
pre-school education institution community in creating a safe child‘s environment, which is
beneficial for members of the pre-school education institution community in developing a safe
environment for children and improving cooperation among themselves, using ideas from
humanistic pedagogy and progressivism theories and data obtained from empirical research.
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Defended
Taip / Yes
Access Rights
Atviroji prieiga / Open Access