Use this url to cite ETD: https://hdl.handle.net/20.500.14172/19535
Options
Ikimokyklinio amžiaus vaikų socialinės kompetencijos ugdymas: pedagogų ir tėvų bendradarbiavimo aspektas
Type of publication (PDB)
Magistro darbas / Master thesis (ETD_MGR)
Type of publication
type::text::thesis::master thesis
Title
Ikimokyklinio amžiaus vaikų socialinės kompetencijos ugdymas: pedagogų ir tėvų bendradarbiavimo aspektas
Other Title
Developing social competence of preschool children: an aspect of collaboration between teachers and parents
Author
Dargienė, Šarūnė |
Advisor
Extent
62 p.
Date Issued
2020-01-16
Field of Science
eLABa
49450747
Abstract
Socialinė kompetencija yra vaikų elgesio pagrindas, todėl jos ugdymas turi prasidėti dar ankstyvojoje vaikystėje ir pirmiausia apimti tokias sritis kaip problemų sprendimas, bendravimas su bendraamžiais ir jausmų supratimas, reiškimas bei kontrolė. Labai svarbu, kad sutaptų ikimokyklinės įstaigos, šeimos ir visuomenės reikalavimai vaiko elgesiui. Tėvų ir pedagogų bendradarbiavimas vaiko ugdymosi procese yra reikšmingas ir svarbus, nes lemia vaiko gerovę. Reikšminga ne tik tai, kad jis gerina ugdymosi rezultatus ir padeda tėvams sukurti vaiko ugdymuisi reikalingą aplinką, be kurios institucinis ugdymas yra mažiau efektyvus, bet ir tai, kad šis bendradarbiavimas skatina pozityvų ugdymo procesų vertinimą ir motyvuoja vaiką kurti vertybines savo struktūras. Šiame darbe bus siekiama atsakyti į klausimą: kokios yra vaikų socialinės kompetencijos ugdymo galimybės, kai šio proceso metu bendradarbiauja pedagogai ir tėvai? Tyrimo objektas: ikimokyklinio amžiaus vaikų socialinės kompetencijos ugdymas. Tyrimo tikslas: išanalizuoti ikimokyklinio amžiaus vaikų socialinės kompetencijos ugdymo galimybes pedagogų ir tėvų bendradarbiavimo aspektu. Tyrimo uždaviniai: 1. Atskleisti ikimokyklinio amžiaus vaikų socialinės kompetencijos ugdymo galimybių pedagogų ir tėvų bendradarbiavimo aspektu teorinius aspektus. 2. Ištirti pedagogų nuomonę apie ikimokyklinio amžiaus vaikų socialinės kompetencijos ugdymo galimybes bendradarbiaujant su vaikų tėvais. 3. Ištirti tėvų nuomonę apie vaikų socialinės kompetencijos ugdymo galimybes bendradarbiaujant su ikimokyklinio ugdymo įstaigos pedagogais. 4. Parengti rekomendacijas ikimokyklinio ugdymo pedagogams ir ikimokyklinio amžiaus vaikų tėvams dėl vaikų socialinės kompetencijos ugdymo gerinimo galimybių įgyvendinimo. Darbo metodai: mokslinės literatūros analizė, dokumentų analizė, anketinė apklausa raštu, kiekybinė ir kokybinė duomenų analizė. Tyrimas atliktas 2019 m. rugsėjo – spalio mėn. trijuose Klaipėdos miesto ir dviejuose Mažeikių miesto darželiuose. Norint įvertinti tėvų ir pedagogų bendradarbiavimo aspektą, ugdant ikimokyklinio amžiaus vaikų socialinę kompetenciją, buvo atliktas kiekybinis tyrimas. Tyrime dalyvavo 50 ikimokyklinio ugdymo pedagogų ir 50 ikimokyklinio amžiaus vaikus turinčių tėvų. Pedagogų nuomonės apie ikimokyklinio amžiaus vaikų socialinės kompetencijos ugdymo galimybes bendradarbiaujant su vaikų tėvais tyrimas atskleidė, kad dauguma pedagogų mano, jog socialinė kompetencija – tai gebėjimas bendrauti ir bendradarbiauti. Ugdant vaikų socialinę kompetenciją didžiausią įtaką, pedagogų manymu, turi šeima ir ikimokyklinio ugdymo pedagogai. Pedagogų nurodytos problemos, su kuriomis jie susiduria ugdydami vaikų socialinę kompetenciją yra vaikų nemokėjimas dalintis ir nemokėjimas išklausyti kitų, vaikų nepasitikėjimas savimi, nemokėjimas palaikyti draugiškus santykius, nemokėjimas atsiprašyti ir paprašyti pagalbos. Pagrindine problema socialinės kompetencijos ugdyme bendradarbiaujant su vaikų tėvais, pedagogai nurodė tėvų neturėjimą laiko dalyvauti ugdymo įstaigos veiklose. Pedagogai mano, kad galimybės gerinti vaikų socialinės kompetencijos ugdymą sietinos su pedagoginės veiklos tobulinimu, skiriant daugiau laiko ir dėmesio bendradarbiavimui su vaikų tėvais, globėjais, taip pat – su socialiniais partneriais; dažnesniu ir tikslingesniu lavinamųjų, loginių žaidimų darželyje ir namuose taikymu; dažnesniu dalinimusi gerąją patirtimi su šeima, kolegomis. Tėvų nuomonės apie vaikų socialinės kompetencijos ugdymo galimybes bendradarbiaujant su ikimokyklinio ugdymo įstaigos pedagogais tyrimas atskleidė, kad socialinė kompetencija – tai gebėjimas veiksmingai susidoroti su gyvenimo poreikiais ir problemomis. Tėvų manymu, ugdant vaikų socialinę kompetenciją didžiausią įtaką turi šeima ir bendraamžiai. Tėvai pritarė teiginiui, kad pedagogų bendradarbiavimas su šeima duoda teigiamų pokyčių ugdant vaikų socialinę kompetenciją ir, kad ikimokyklinio ugdymo įstaiga tęsia ir papildo vaiko socialinės kompetencijos ugdymą šeimoje. Savo įsitraukimo į vaikų socialinės kompetencijos ugdymą dažniausią būdą tėvai nurodė konsultacijas su pedagogais socialinės kompetencijos ugdymo klausimais. Gerinimo galimybes tėvai išskiria tokias, kaip: pagalba vaikui suprasti apie gyvenimo, bendravimo sunkumus ir jų sprendimo būdus; specialistų paskaitos pedagogams, vaikams, tėvams.
Social competence is at the heart of children's behavior and therefore needs to begin in their early childhood, and should primarily address issues such as problem solving, communication with peers and understanding, expressing and controlling feelings. It is very important that the pre-school, family and community requirements for the child's behavior match. Cooperation between parents and educators in the child's education process is significant and important because it determines the well-being of the child. Does it not only improve educational outcomes and help parents create the environment they need for their child's education, without which institutional education is less effective, it also encourages positive assessment of educational processes and motivates the child to create value structures of their own. This paper will seek to answer the question: What are the opportunities for developing children's social competence when educators and parents work together in this process? The object of the research: development of social competence of preschool children. Aim of the research: to analyze the possibilities of social competence development of preschool children in the aspect of cooperation between teachers and parents. Research tasks: 1. To reveal the theoretical aspects of pre-school children social competence development possibilities in the aspect of cooperation between educators and parents. 2. To explore pedagogues’ perceptions of preschoolers' social competence development possibilities in collaboration with their parents. 3. To explore parents' views on children's social competence development possibilities in collaboration with preschool pedagogues. 4. Develop recommendations for preschool pedagogues and parents of preschool children regarding the implementation of opportunities to improve children's social competence. Working methods: analysis of scientific literature, analysis of documents, written questionnaire, quantitative and qualitative data analysis. The study was conducted in 2019. September - October in three kindergartens in Klaipėda and two in Mažeikiai town. A quantitative study was conducted to assess the aspect of parent-teacher collaboration in developing the social competence of preschool children. The study involved 50 preschool educators and 50 preschool parents. A survey of pedagogues' perceptions of the possibilities of social competence development of preschool children through collaboration with parents of children revealed that most educators see social competence as an ability to communicate and collaborate. According to pedagogues, family and preschool educators have the greatest influence on the development of children's social competence. The problems identified by educators in developing children's social competence are children's inability to share and listen to others, children's distrust, and inability to make friendly relationships, inability to apologize and to ask for help. Educators believe that working with parents, social partners should be given more time and attention to improve their performance; greater application of educational, logical games in paint and at home; share more good practices with family. A survey of parents' views on children's social competence development possibilities in collaboration with preschool pedagogues revealed that social competence is the ability to deal effectively with life's needs and problems. According to parents, family and peers have the greatest influence on the development of children's social competence. Parents agreed with the statement that the cooperation of educators with the family brings positive changes in the development of children's social competence and that the pre-school institution continues and supplements the development of the child's social competence in the family. In the most common way of their involvement in the development of children's social competence, parents indicated consultations with educators on social competence development. Parents highlight such opportunities for improvement: helping the child understand the difficulties of life and communication and ways how to deal with them; specialist lectures for pedagogues, children, and parents.
Bibliographic Details
80
Coverage Spatial
Lietuva / Lithuania (LT)
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Defended
Taip / Yes
Access Rights
Prieigos embargo / Embargoed Access
File(s)sarune_dargiene.pdf (1.29 MB) Embargo Accessuntil 2025-01-16