Use this url to cite ETD: https://hdl.handle.net/20.500.14172/18847
Options
Ikimokyklinio amžiaus vaikų bendraamžių socialinio atstūmimo kaip patyčių raiškos prevencija
Type of publication (PDB)
Magistro darbas / Master thesis (ETD_MGR)
Type of publication
type::text::thesis::master thesis
Title
Ikimokyklinio amžiaus vaikų bendraamžių socialinio atstūmimo kaip patyčių raiškos prevencija
Other Title
Prevention of social exclusion of preschool children as an expression of bullying
Author
Lidžiūtė, Skirmantė |
Advisor
Other(s)
Darbo gynimo komisijos pirmininkas / Thesis Defence Board Chairman | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Kučinskienė, Edita | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Extent
85 p.
Date Issued
2022-06-03
Field of Science
eLABa
131566467
Abstract
Temos aktualumas. Pirmieji išskirtinio elgesio ir santykių agresijos požymiai prasideda jau ankstyvame amžiuje (nuo trejų iki šešerių metų) (Hyesung, 2020), todėl sistemingos patyčios jau yra pastebimos tarp ikimokyklinio amžiaus vaikų (Zhong, 2021; Lee, 2020; Helgeland, 2017; Repo ir kt., 2015). Viena dažniausiai pasitaikančių patyčių formų tarp ikimokyklinio amžiaus vaikų yra socialinis atstūmimas (Skoglund, 2020; Enlebaas, 2016). Nustatyta, kad ankstyvame amžiuje patirtas socialinis atstūmimas kaip patyčių raiškos forma daro įtaką vaiko tolimesniame gyvenime kuriamiems santykiams (Ladd ir kt., 2017) ir gali sukelti tokias problemas, kaip depresija, žema savivertė, socialinis atsiribojimas ir patiriamas nerimas (Samspon, 2014). Pradėjus laiku įgyvendinti prevencines programas, skirtas užkirsti kelią patyčioms, galima pasiekti mokymosi aplinkos pagerėjimo ir akivaizdžiai sumažinti patyčias vaikų tarpe (Jančiauskas, 2015). Todėl labai svarbu patyčias pastebėti laiku ir užkirsti kelią joms dar ikimokykliniame amžiuje. Problema. Mokslinę šio darbo problemą atspindi probleminiai klausimai – kokia yra ikimokyklinio amžiaus vaikų bendraamžių socialinio atstūmimo kaip patyčių raiška? Kokios yra ikimokyklinio amžiaus vaikų bendraamžių socialinio atstūmimo kaip patyčių raiškos prevencijos galimybės? Darbo objektas – ikimokyklinio amžiaus vaikų bendraamžių socialinio atstūmimo kaip patyčių raiškos prevencija. Darbo tikslas – atskleisti ikimokyklinio amžiaus vaikų bendraamžių socialinio atstūmimo kaip patyčių raiškos prevencijos galimybes. Darbo uždaviniai: • Išanalizuoti ikimokyklinio amžiaus vaikų bendraamžių socialinio atstūmimo kaip patyčios raiškos prevencijos teorines prielaidas. • Įvertinti ikimokyklinio amžiaus vaikų bendraamžių socialinio atstūmimo kaip patyčių priežastis, raišką. • Atskleisti ikimokyklinio ugdymo mokytojų požiūrį į ikimokyklinio amžiaus vaikų bendraamžių socialinio atstūmimo kaip patyčių raiškos prevencijos galimybes. • Pateikti rekomendacijas dėl ikimokyklinio amžiaus vaikų bendraamžių socialinio atstūmimo kaip patyčių raiškos prevencijos tobulinimo. Tyrimo metodai: Teoriniai: • mokslinės literatūros ir dokumentų analizė. Empiriniai: • kokybinio tyrimo duomenų rinkimo metodas – iš dalies struktūruotas interviu; • kokybinio tyrimo duomenų rinkimo metodas – pedagoginis stebėjimas; • interviu duomenų analizė naudojantis kokybine (content) turinio analize; • pedagoginio stebėjimo duomenų analizė naudojantis kokybine (content) turinio analize. Išvados. Patyčios ikimokykliniame amžiuje dažnai pasireiškia netiesiogine patyčių forma – socialiniu atstūmimu ir dažniausiai pasireiškia pašalinant kitą vaiką iš žaidimo/nepriimant žaisti kartu, neduodant rankos ir garsiai išreiškiant nenorą draugauti. Socialinio atstūmimo kaip patyčių raiškos situacijos yra inicijuojamos vyresnio amžiaus vaikų ir pasireiškia tarp abiejų lyčių. Socialinio atstūmimo kaip patyčių raiškos prevenciją reikšminga vykdyti keturiuose lygmenyse – individualiame (vykdant pokalbius su vaikais; bendradarbiaujant su tėvais); grupės (vadovaujantis elgesio taisyklėmis; ugdant vaikų bendradarbiavimo įgūdžius); ugdymo įstaigos (vykdant prevencines programas; įgyvendinant projektus, skirtus patyčių prevencijai). Bendruomenės lygmenyje svarbus visos ugdymo įstaigos darbuotojų įsitraukimas.
Relevance of the topic. The first aggressions of exceptional behavior and relationships begin at an early age (three to six years) (Hyesung, 2020), so systematic bullying is already observed among preschool children (Zhong, 2021; Lee, 2020; Helgeland, 2017; Repo et al., 2015). One of the most common forms of bullying among preschool children is social exclusion (e.g., exclusion from play) (Skoglund, 2020; Enlebaas, 2016). It has been found that social exclusion experienced at an early age as a form of bullying affects a child’s later-life relationship (Ladd et al., 2017) and can lead to problems such as depression, low self-esteem, social isolation, and anxiety (Samspon, 2014). Timely improvement of the learning environment and a clear reduction in bullying among children can be achieved through the timely implementation of prevention programs to prevent bullying (Jančiauskas, 2015). It is therefore very important to spot bullying in a timely manner and prevent it at a preschool age. Problem. The scientific problems of this work are reflected in the problematic questions – is there a manifestation of social exclusion of preschool children as bullying? What are the possibilities of preventing the social distance of preschool children from expressing bullying? The object of the work – the prevention of social exclusion of preschool children as an expression of bullying. The aim of the work – to reveal the possibilities of social exclusion of preschool children as a means of prevention of bullying. Work tasks: • To analyze the theoretical preconditions for the prevention of social exclusion of preschool children as an expression of bullying. • To evaluate the expression of social exclusion of preschool children as a cause of bullying. • To reveal the attitude of preschool education teachers towards the social exclusion of preschool children as opportunities for the prevention of bullying. • To provide recommendations for the prevention of social exclusion of peers as a manifestation of bullying. Research methods: Theoretical: • analysis of scientific literature and documents. Empirical: • qualitative research data collection method – partially structured interview; • method of qualitative research data collection - pedagogical observation; • analysis of interview data using qualitative (content) analysis; • qualitative (content) analysis of the use of pedagogical observation data analysis. Findings. Bullying in the preschool age often manifests itself as an indirect form of bullying – social exclusion – and usually manifests itself in removing another child from play / not accepting play together, without giving a hand and loudly expressing a unwillingness to be friends. Situations of social exclusion as an expression of bullying are initiated in older children and occur between the both genders. The prevention of social exclusion as an expression of bullying is important at four levels – in the individual (through interviews with children; in cooperation with parents); groups (following the rules of conduct; developing children's collaboration skills); educational institutions (in the implementation of prevention programs; in the implementation of projects for the prevention of bullying). At the community level, the involvement of the entire staff of the educational institution is important.
Bibliographic Details
119
Coverage Spatial
Lietuva / Lithuania (LT)
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Defended
Taip / Yes
Access Rights
Prieiga intranete / Intranet Access
File(s)skirmante_lidziute.pdf (1.36 MB) Intranet Accessuntil 2027-06-03