Options
Ikimokyklinio ugdymo įstaigų mokytojų lyderystės raiška ir ją sąlygojantys veiksniai
Jokūbaitytė, Gintarė |
Tam, kad įvyktų esminiai pokyčiai ugdymo procese ir būtų galima siekti geresnių rezultatų ne tik iš besimokančiųjų, bet ir iš mokyklos bendruomenės, reikia mokėti ir gebėti dalytis lyderyste. Svarbu pabrėžti, jog lyderystė švietimo procese veikia kaip bendruomeninis procesas, nes šiuo atveju, yra įtraukiama visa švietimo bendruomenė, skatina sisteminį tobulėjimą, o pasitelkus lyderystę, siekiama gerinti švietimo įstaigų veiklos ir ugdymo proceso kokybę. Šiame darbe siekiama atsakyti į šiuos mokslinius probleminius klausimus: kodėl šių dienų ikimokyklinio ugdymo įstaigoje turėtų būti plėtojama lyderystė? Kokie veiksniai sąlygoja ikimokyklinio ugdymo įstaigų mokytojų lyderystę ir kokia yra jos raiška ikimokyklinio ugdymo įstaigoje? Darbo tikslas – teoriškai bei empiriškai pagrįsti ikimokyklinio ugdymo įstaigų mokytojų lyderystės raišką ir ją sąlygojančius veiksnius. Darbo uždaviniai: 1. Atlikti ikimokyklinio ugdymo įstaigų mokytojų lyderystės raiškos ir ją sąlygojančių veiksnių teorinę analizę. 2. Ištirti ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovų požiūrį apie lyderystės raišką ir ją sąlygojančius veiksnius ikimokyklinio ugdymo įstaigoje. 3. Ištirti ikimokyklinio ugdymo įstaigų mokytojų požiūrį apie lyderystės raišką ir ją sąlygojančius veiksnius ikimokyklinio ugdymo įstaigoje. 4. Sukurti mokytojų lyderystės raiškos ir ją sąlygojančių veiksnių hipotetinį teorinį modelį. Darbo metodai: mokslinės literatūros analizė ir kokybinis tyrimas. Kokybinio tyrimo metu atliktas pusiau struktūruotas interviu. Tyrime dalyvavo 5 ikimokyklinio ugdymo įstaigų mokytojai ir 5 ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovai iš „N” miestų. Tyrimo duomenų analizei taikyta kokybinė turinio analizė. Tyrimo rezultatai: lyderystė yra apibrėžiama kaip pokyčius skatinantis procesas, kuris orientuotas į bendruomeniškumą ir tarpusavio santykius. Dažnais atvejais mokytojas lyderis inicijuoja pokyčius, aktyviai dalyvauja įstaigos valdyme, įtraukia aplinkinius į įvairias veiklas. Mokytojai lyderiai yra motyvuoti specialistai, kurių darbas neapsiriboja vien ugdymo procesu, tampa svarbus jų dalyvavimas ugdymo įstaigos valdyme. Kaip rodo gauti rezultatai, mokytojas lyderis dažnais atvejais suburia visus kartu bendrai veiklai, bendram tikslo siekimui, o vadovas tokiu būdu parodo pasitikėjimą tuo mokytoju, kas taip pat yra labai svarbu mokytojo lyderystės raiškai.
In order for fundamental changes to occur in the educational process and to achieve better results not only from students, but also from the school community, it is necessary to know and be able to share leadership. It is important to emphasize that leadership in the educational process functions as a communal process, because in this case, the entire educational community is involved, promoting systemic improvement. This paper will aim to answer the following scientific problematic questions: why should leadership be developed in today's preschool? What factors determine the leadership of teachers in preschool education institutions and what is its expression in the preschool education institution? The aim of the work – is to theoretically and empirically substantiate the expression of leadership of preschool teachers and the factors that determine it. Tasks: 1. To perform a theoretical analysis of the expression of leadership of preschool teachers and the factors that determine it. 2. To investigate the attitude of the managers of pre- school education institutions about the manifestation of leadership and the factors that determine it in the pre-school education institution. 3. To investigate the attitude of teachers of pre-school education institutions about the manifestation of leadership and the factors that determine it in the pre-school education institution. 4. To create a hypothetical theoretical model of teachers' expression of leadership and the factors that determine it. Working methods: analysis of scientific literature and qualitative research. A semi- structured interview was conducted during the qualitative study. 5 teachers of preschool education institutions and 5 heads of preschool education institutions from "N" cities participated in the research. Qualitative content analysis was used to analyze the research data. Conclusions: leadership is defined as a change-promoting process that focuses on community and interpersonal relationships. In many cases, the teacher leader initiates changes, actively participates in the management of the institution, involves others in various activities. Teacher leaders are motivated specialists whose work is not limited to the educational process, their participation in the management of the educational institution becomes important. As the obtained results show, the leader teacher often brings everyone together for joint activities, the pursuit of a common goal, and being such a leader shows trust in that teacher, which again is very important for the teacher's leadership expression.