Browsing by Affiliation "Inžinerijos katedra / Department of Engineering"
Now showing 1 - 20 of 56
Results Per Page
Sort Options
ETD 3D spausdintų gaminių iš perdirbtų polimerinių medžiagų tyrimai[Research of 3D printed recycled polymeric materials]master thesisDrevinskas, Klaidas2023-06-06Polimerinių medžiagų naudojimas pakavimui, gaminiams bei įvairioms pramonės sritims per pastaruosius dešimtmečius ženkliai išaugo. Išsivystė įvairios 3D spausdinimo technologijos bei padidėjo polimerinių medžiagų naudojimo 3D spausdinimui apimtys. Greta plataus naudojimo, išaugo ir polimerinių atliekų kiekiai, kurie turi būti perdirbami, norint išsaugoti tvarią aplinką. Šiame darbe atlikti perdirbtų polimerinių medžiagų skirtų 3D spausdinimui tyrimai. Tyrimams pasirinktos dvi dažniausiai naudojamos medžiagos pramoninių ir buitinių gaminių ar detalių spausdinimui: akrilnitrilo butadienio stireno polimeras (ABS) ir polilaktinė rūgštis (PLA). Iš šių medžiagų atspausdinti bandiniai mechaninių savybių tyrimams ir nustatytos pagrindinės mechaninės charakteristikos: tempiamasis stipris, santykinis bandinio pailgėjimas, smūginis tąsumas ir kt. Palygintos naujų medžiagų ir perdirbtų medžiagų savybės ir nustatyta, kad perdirbimas turi įtakos medžiagų savybėms, jos gali nuvertėti 15-30 proc. Polimerinių medžiagų savybės kinta dėl ultravioletinių (UV) spindulių poveikio. Todėl darbe atlikti tyrimai laikant spausdintų medžiagų bandinius UV aplinkoje. Gauti tyrimų rezultatai leido nustatyti minimalią UV poveikio trukmę, po kurios medžiagų savybės pakinta. Tyrimų rezultatai parodė, kad perdirbtos PLA ir ABS medžiagų savybės pakinta, medžiagos tampa trapesnės, į tai reikia įvertinti projektuojant ir spausdinant gaminius iš perdirbtų polimerinių medžiagų.2 1 ETD Agresyvių terpų poveikis AB „ORLEN Lietuva“ kondensato valymo bloko įrenginiams[Effect of aggressive media on the equipment of condensate treatment block in SC "ORLEN Lietuva"]Magistro baigiamajame darbe buvo analizuojami korozijos pažeidimai, susidarantys naftos perdirbimo įmonės AB „ORLEN Lietuva“ kondensato valymo bloko (KVB), elektrinio druskų ir vandens šalinimo bei atmosferinės rektifikacijos įrengimų kombinuoto įrenginio LK-2 komplekso, 100-osios sekcijos įrenginiuose. Įrenginiai analizei pasirinkti, atsižvelgiant į įmonės siekius modernizuoti kondensato valymo bloką. Išanalizuoti korozijos procesui įtakos turintys veiksniai, būdingos korozijos rūšys ir nustatytos labiausiai korozijos pažeidžiamos įrengimų vietos. Eksperimentinėje dalyje buvo tiriamas anglinio plieno S235 atsparumas korozijai technologinio kondensato, druskingo vandens, sieringo ir druskingo vandens mišinio terpėse. Atsparumas korozijai buvo vertinamas pagal jo masės praradimą per laiką ir naudojant linijinės poliarizacijos varžos metodą. Tyrimo metu buvo buvo panaudotos koroziją mažinančios apsaugos priemonės. Druskingo vandens ir druskingo ir sieringo vandens mišinio terpių agresyvumas buvo mažinamas naudojant inhibitorių CHIMEC 1839. Siekiant sustiprinti paviršinį plieno S235 sluoksnį, bandiniai buvo skirtingai termochemiškai apdoroti - įazotinti ir įanglinti-grūdinti. Po to pamatuotas bandinių kietumas Vikerso metodu, ištirtas jų atsparumas korozijai sieringo vandens ir druskingo vandens terpėse.ETD Alternatyvių degalų panaudojimo jūrų transporte tyrimas[Research on the use of alternative fuels for marine applications]Didėjanti pasaulio populiacija, o tuo pačiu ir pasaulio prekyba, kurios didžioji dauguma vyksta jūromis, veda prie milžiniško šiam vandens transportui kuro kiekio suvartojimo ir emisijų į atmosferą didėjimo, kas neabejotinai prisideda prie klimato kaitos ir kelia pavojų globaliam klimato stabilumui. Visa tai verčia griežtinti reikalavimus jūrų transporto degalams ir ieškoti šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) mažinimo būdų. Vienas iš jų yra alternatyvių degalų naudojimas. Siekiant kuo didesnę įprastinio kuro dalį pakeisti atsinaujinančiais alternatyviais degalais siūlomi metanolis ir biodyzelinas bei jų mišiniai su dyzelinu. Šie komponentai plačiai naudojami dėl jų gamybos paprastumo ir draugiškumo aplinkai. Biodyzelino ir metanolio maišymas su dyzelinu yra ribotas, kas skatina ieškoti sudėtingų daugiakomponenčių mišinių panaudojimo jūrų transporte galimybių. Šiame darbe, siekiant kuo didesnę jūrinio dyzelino dalį pakeisti iš atsinaujinančiųjų šaltinių gaunamais komponentais, kaip alternatyva jūriniam kurui, buvo tiriami skirtingų proporcijų jūriniodyzelino, metanolioirbiodyzelino mišiniai su homogeniškumą gerinančiais priedais – dodekanoliu ir 2-etilheksil nitratu.Taip pat darbe atlikta tiriamų mišinių lyginamoji analizė su jūrinio kuro standartu ISO 8217:2017 „Jūrų laivų kuras. Reikalavimai ir tyrimo metodai“, įvertinta procentinė komponentų įtaka tokiems degalų parametrams kaip tankis, klampis, šilumingumas, drumstimosi temperatūra, pliūpsnio temperatūra, distiliacijos charakteristikos ir cetaninis indeksas, pateiktos praktinės rekomendacijos dėl galimybės naudoti šiuos mišinius kaip alternatyvius jūrų transporto degalus.3 ETD Antrinių žaliavų panaudojimo betono gaminių gamyboje tyrimas[The analysis of secondary raw material uses in the manufacture of concrete products]Magistro baigiamajame darbe nagrinėjama antrinių žaliavų panaudojimo galimybės betono gaminių gamyboje ir betono su antrinių žaliavų priemonėmis stiprumo savybės. Atlikta mokslinių darbų analizė, kurioje mokslininkai nagrinėja stiklo plastiko, PET, polistireno dalelių ir gumos granulių panaudojimo betone galimybes. Eksperimentinėje dalyje pateikiama tyrimo metodika. Atlikti tyrimai su kubo formos (100 x 100 x 100 mm3) betono be užpildo ir betono su stiklo plastiko, PET, polistireno dalelių ir gumos granulių (3 mm ir 5 mm) užpildais stipriui gniuždant nustatyti. Pateikti eksperimentinio tyrimo rezultatai parodė, kad naudojant dviejų skirtingų dydžių užpildų daleles galima panaudoti betono gamyboje. Darbo pabaigoje pateikiamos išvados.ETD Ašinio magnetinio srauto elektros variklio prototipo sukūrimas ir tyrimas[Design and research of axial magnetic flux electrical motor]master thesisDumbrauskas, Benas2023-06-06Elektrinis transportas šiuo metu yra augantis transporto segmentas, nes siekiama mažinti aplinkos taršą ir šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą į atmosferą, kurį lemia vidaus degimo variklių naudojimas transporto sektoriuje. Šiame darbe yra apžvelgiamos ir palyginamos įvairios elektrinių variklių konstrukcijų topologijos, jų elektrinės bei magnetinės savybes, trūkumai bei problemos. Įvertinamas jų pritaikymas elektriniame transporte. Vienas iš svarbiausių elektrinių variklių kriterijų yra galios tankis. Šiomis savybėmis pasižymi ašinio magnetinio srauto varikliai, kurių galios tankis yra didesnis lyginant su radialinio tipo varikliais. Darbe suprojektuotas ir sukurtas ašinio magnetinio srauto sinchroninis elektros variklis, kuris galėtų būti naudojamas elektriniame transporte. Visas kūrimo procesas aprašytas, pateikiama metodika, skaičiavimai, rezultatai su išvadomis.15 1 ETD Automatizavimo lygmens įtakos technologinio proceso efektyvumui tyrimas[Research of the influence of the automation level on the efficiency of the technological process]master thesisBalčaitis, Modestas2022-01-14Darbe yra tiriama įmonės „Scandia Steel Baltics“ gamybos linijos. Įmonėje esančios gamybos linijos gamina tą pačią produkciją, tačiau naudoja skirtingus technologinius procesus bei yra skirtingo automatizavimo lygio. Tyrimu norima palyginti šiuos automatizavimo lygius ir nustatyti koks automatizavimo lygis yra kiekviename procese. Eksperimento metu yra surenkami gamybos linijos duomenys, tokie kaip produkcijos pagaminimo laikas, elektros energijos sunaudojimas kiekvienoje gamybos linijoje bei gamybos linijų našumas. Gauti duomenys yra analizuojami Microsoft Excel programoje ir pateikiamos išvados.ETD Azorubino dažų šalinimas iš vandeninio tirpalo naudojant hidrodinaminę kavitaciją[Degradation of azorubine dye in aqueous solution using hydrodynamic cavitation]master thesisMatas Žižiūnas2023-06-06Vandens prieinamumas pasaulyje kelia vis didesnį susirūpinimą globaliu mastu. Sparčiai vystantis spaudos ir dažymo pramonei, kasmet pasaulyje pagaminama iki 7,0 × 105 tonų dažų (Fedorov et al., 2021). Azo grupės dažai yra plačiai naudojami maisto pramonėje, taip pat apdorojant vilną, šilką, poliamido pluoštą, odą, popierių, muilą, medieną, mediciną. Tarp visų tekstilės ir popieriaus pramonėje naudojamų dažų rūšių beveik 50–70 proc. dažų yra azo grupės dažai, kuriuos sunkiausia pašalinti iš nuotekų (Song et al., 2009). Pastaraisiais metais tekstilės pramonės nuotekos sukėlė rimtų aplinkosaugos problemų dėl stiprios pigmentacijos, didelio toksiškumo ir kancerogeniškumo. Maždaug 18–20 proc. visų pramonėje naudojamų azo grupės dažų dėl netinkamo apdorojimo patenka į nuotekas, o po to ir į aplinką (Gore et al., 2014). Dažais užterštos nuotekos daro neigiama įtaką vandens ekosistemai, žuvims, augalams ir kitiems vandens organizmams. Dėl didėjančio dažų sunaudojimo svarbu yra tobulinti tokių teršalų pašalinimo metodus. Egzistuoja įvairūs tekstilės, maisto ir kitų pramonės nuotekų valymo būdai, kurie padeda sumažinti šių nuotekų neigiamą poveikį aplinkai ir žmonių sveikatai. Dažniausiai pasitaikantis nuotekų valymo būdai yra membraninis filtravimas, UV skaidymas, ozonavimas, tačiau vis daugiau mokslinių tyrimų atliekama naudojant hidrodinamines kavitacijos procesą nuotekų valymui. Hidrodinaminės kavitacijos metu generuojami hidroksilo radikalai, kurie pasižymi stipriomis oksidacinėmis savybėmis, ir jie gali būti panaudoti azo grupės dažių šalinimui, šiuo atveju azorubino dažų šalinimui.4 1 ETD Bepiločių konvertoplano ir kvadrokopterio tipų dronų energijos sąnaudų tyrimas[Investigation of energy consumption between unmanned tiltrotor and quadcopter type drones]master thesisDaukšas, Tomas2023-06-06Darbe yra apžvelgiamos ir įvertinamos hibridinės sistemos, integruojančios vertikalaus pakilimo ir nusileidimo galimybes su horizontalaus skrydžio rėžimu. Paminėta, kad šių sistemų potencialas bepiločių orlaivių srityje yra gana reikšmingas, bet pastebėtas eksperimentinių energetikos duomenų trūkumas. Pateikiamas projektuojamo orlaivio įrangos aprašymas ir pagrindžiami pasirinkimai. Paruoštas bepilotis orlaivis, kurį galima konvertuoti iš kvadrokopterio į hibridinį fiksuotų sparnų su pakrypstančiais motorais tipą. Konvertuoti orlaivį išlaikant vienodus bazinius komponentus pasirinkta siekiant kuo artimesnio palyginimo. Pasirinkti prietaisai matuoti orlaivio pozicijai ir maitinimo sistemos įtampai, bei srovei. Atlikti ne visi suplanuoti bandymai, kadangi sugedo bandymams reikalinga įranga. Šio darbo galutinis rezultatas – realių skrydžių duomenys, parodantys fiksuoto sparno neigiamą poveikį pakilimo energijos sąnaudoms ir teorinis skaičiavimas, kuris parodo, kad horizontalus skrydis su sparnu yra beveik 6 kartus efektyvesnis.5 1 ETD Bevielio energijos perdavimo per feromagnetinių savybių turinčią kelio dangą tyrimas[Investigation of wireless energy transmission through road with ferromagnetic properties]master thesisSakavičius, Dovydas2022-01-14Darbe nagrinėjamos bevielio energijos perdavimo technologijos ir jų tobulinimo galimybės. Sukurtas bevielio energijos perdavimo stendas, kuris geba perduoti elektros energiją bevieliu būdu esant siųstuvo rezonansiniam dažniui. Literatūroje apžvelgiamos šios sistemos ir jų skirtingos technologijos energijos perdavimui. Aprašomi skirtingų technologijų privalumai ir trūkumai, bei kokios galios sistemas orientuotos technologijos. Darbe tiriamas feromagnetinės medžiagos gavimas iš antrinio panaudojimo elektronikos komponentų, bei aprašoma kaip gauti feromagnetinę medžiagą. Eksperimentų metu nustatyta, kad feromagnetinės medžiagos naudojimas tarp imtuvo ritės ir siųstuvo ritės neturi teigiamo energijos perdavimo efekto. Taip pat nustatyta, kad norint didinti atstumą tarp siųstuvo ir imtuvo stipriai naudingumo faktorių pagerina aukštesnis rezonansinis dažnis.ETD Bevielio energijos perdavimo, per feromagnetinių ir neferomagnetinių savybių turinčias kelio dangas tyrimas[Investigation of wireless energy transmission through a road surface with ferromagnetic and non-ferromagnetic properties]master thesisLiekis, Lukas2023-06-06Darbe apžvelgti egzistuojantys mokslinių tyrimų ir eksperimentinių darbų rezultatai, susiję su bevielio energijos perdavimo technologijomis bei pasirinktų neferomagnetinių medžiagų magnetinės savybės. Naudojantis FEMM programine įranga bei susikurtu programiniu kodu, sukurti bevielio energijos perdavimo sistemos su įterptinėmis medžiagomis matematiniai modeliai. Atlikti skaičiavimai bei sugeneruotos srauto tankio diagramos esant skirtingam skirtingų neferomagnetinių medžiagų išdėstymui bei esant skirtingiems dažniams ir atstumui tarp ričių. Remiantis sugeneruotomis diagramomis ir apskaičiuotomis taškinėmis magnetinio srauto bei magnetinio srauto tankio vertėmis, nustatyta, jog įterptinių neferomagnetinių medžiagų (smėlio, asfalto, cemento, vandens, sniego, ledo) įtaka magnetiniam srautui svyruoja nuo 0.02% iki 1,5%, o magnetinio srauto tankiui – nuo 0,7% iki 2,28%. Atlikus skaičiavimus įterpiant gryną geležį, pastebėtas ryškus magnetinio srauto tankio sumažėjimas.5 1 ETD Bioanglies gamybos pirolizės būdu ir jos pritaikymo galimybių vertinimas[Feasibility study of the biochar production by pyrolysis and its application]master thesisŽilė, Greta2022-01-13Bioatliekų kiekis kasmet didėja, todėl siekiant pritaikyti žiedinės ekonomikos principą galima iš biomasės atliekų gaminti ne tik biokurą, tačiau galima panaudoti ir šalutinį produktą – bioanglį. Bioanglis gali būti puiki priemonė dirvožemio fizikinėms ir cheminėms savybėms pagerinti, padidinti augalų derlingumą, išvalyti dirvožemį nuo teršalų ir t.t. Eksperimento metu atlikta lėta pirolizė atmosferiniame slėgyje, laipsniškai keliant temperatūrą. Pirolizės proceso vietinės žaliavos - rapsų išspaudos po biodyzelino gamybos, nuotekų dumblas, kukurūzų stiebai. Išanalizuota pirolizės proceso eiga, gautų produktų išeigos. Pirolizės proceso tikslas – pagaminti bioagnlį. Taip pat ištirtos pagamintos bioanglies fizikinės ir cheminės savybės - elementinė sudėtis (C,H,N,P), organinės anglies kiekis, pH, tankis. Tada išbandytas bioanglies pritaikymas žemės ūkiui - pagaminta bioanglis terpiama į dirvožemį auginant dvi skirtingas kultūras – grikius ir garstyčias, tiriamas bioanglies poveikis sunkiųjų metalų imobilizacijai dirvožemyje, dirvožemio pH, augalų biomasei bei aukščiui.3 ETD C4-C5 alkoholių ir panaudoto aliejaus mišinių poveikio jūrinio dyzelino charakteristikoms tyrimas[The effect of C4-C5 alcohols and wasted cooking oil blends on marine diesel oil characteristics]master thesisBušniauskė, Birutė2021-01-15Švari ir tvari energija bei kuras tampa vis svarbesni uždaviniai šiuolaikinėje visuomenėje. Nors jūrų transporto pranašumai yra dideli transportavimo pajėgumai, didelis saugumas ir mažos eksploatacijos išlaidos, palyginti su kitais transportavimo būdais. Tačiau, nepaisant šių pranašumų, didelis NOx, SOx ir kietųjų dalelių išleidimas į orą naudojant jūrinius dyzelinius variklius kelia didelę aplinkos taršą uostuose ir pakrančių teritorijose. Dėl didelio judumo, ploto ir laivų transporto paklausos poveikis aplinkai ir žmonių sveikatai sustiprėja. Tad mokslininkų tikslas yra alternatyvaus kuro panaudojimo galimybių tyrimai. Kadangi biomasė yra laikoma daug žadančia alternatyva iškastiniam kurui, visame pasaulyje dedama daug pastangų atsinaujinančią biomasę paversti biokuru. Darbo metu buvo sukomponuoti mišiniai su jūriniu dyzeliniu kuru, panaudotu aliejumi ir C4-С5 alkoholiais bei nustatomos pagrindinės jūriniam kurui keliamos kokybės charakteristikos. Gauti rezultatai palyginti su jūrinio kuro kokybės standartu ISO 8217.ETD Celiuliozės aerogelio kompozitai: gamyba, tyrimas ir taikymas[Cellulose aerogel composites: production, research and application]Šiuolaikinius gaminius siekiama kurti tvaresnius, lengviau pataisomus, darančius mažesnį poveikį aplinkai, ilgiau tarnaujančius. Kaip bebūtų siekiama sumažinti susidarančių atliekų kiekius, bet dėl didėjančios populiacijos poreikių tenkinimo vartojimas auga, su jo auga ir atliekų kiekiai. Todėl žvilgsnis vis labiau krypsta į susidarančių atliekų antrinį panaudojimą sukuriant naujus produktus. Nors popieriaus atliekų perdirbimo pramonė yra gerai išvystyta, bet į sąvartynus atvežamų atliekų kiekiai nemažėja. Ši sritis dar turi potencialo naujų produktų kūrimui, viena iš jų būtų aerogelių gamyba, kurie būtų naudojami kaip sorbentai išsiliejusiems produktams surinkti. Celiuliozė aerogeliams suteikia geras fizikines savybes, kurios leidžia efektyviai regeneruoti sorbuotus produktus, panaudojant juos pagal pirminę paskirtį. Poringumas, sorbcinė geba, ir mažas tankis yra pagrindinės aerogelių savybės. Įvykus naftos, jos produktų, bei kitų kuro rūšių išsiliejimams vandens paviršiuje labai svarbu kuo greičiau surinkti produktus, kad aplinkai būtų padaryta kuo mažesnė žala. Naudojant mechaninius surinkimo būdus, surinkimas nėra labai našus, bet surinktus produktus galima panaudoti. Greitesni išsiliejusių produktų neutralizavimo būda,i yra naudojant sintetinius sorbentus, bet surinkto produkto nėra galimybės regeneruoti ir panaudoti. Šiame darbe atlikta aerogelių pagamintų naudojant biuro popierių ir kartoną su biologinės kilmės priedais tyrimo rezultatų lyginamoji analizė. Nustatytas pagamintų aerogelių tankis, poringumas ir hidrofobiškumas. Maksimali sorbcija ir sorbcija vandens paviršiuje atlikta naudojant naftą, jūrinį dyzeliną ir RRME. Aerogelių regeneracija buvo atliekama naudojant bioetanolį. Atliktų tyrimų rezultatai buvo lyginami tarpusavyje ir su literatūroje aprašomais aerogelių panaudojimo išsiliejusių naftos produktų surinkimui, tyrimų rezultatais.1 ETD Celiuliozės aerogelio kompozitai: gamyba, tyrimas ir taikymas[Cellulose aerogel composites: production, research and application]master thesisSirtautė, Eglė2023-06-06Naftos išsiliejimai pasitaiko naftos terminaluose vykdant naftos perpylimo darbus, remontuojant arba utilizuojant laivus, avarijų metu arba gręžimo metu išgaunant naftą jūroje. Po naftos išsiliejimo pasekmės vietinėms ekosistemoms ir ekonomikai gali būti jaučiamos dešimtmečius. Siekiant neutralizuoti ir pašalinti naftos teršalus iš aplinkos taikomi mechaniniai, cheminiai ir biologiniai metodai. Vienas iš cheminių metodų pašalinti vandenyje pasklidusią naftą yra sorbcinių medžiagų – aerogelių, panaudojimas. Aerogeliai – tai mažo tankio, didelio paviršiaus ploto, poringumo ir efektyvumo, mažų eksploatacinių sąnaudų ir paprasto naudojimo sorbcinės medžiagos. Dažniausiai aerogelių gamyboje naudojamos celiuliozės pagrindo atliekos, susidarančios įvairiuose gamybos ar žemės ūkio sektoriuose bei mažos likutinės vertės produktai. Šiame darbe pristatyti iš celiuliozės atliekų, tvaraus rišiklio – bulvių krakmolo ir ekologiniame ūkyje liekančio mažos pridėtinės vertės produkto – pluoštinių kanapių šiaudų pagamintų aerogelių tyrimo ir panaudojimo naftos teršalų valymui jūroje ir uosto akvatorijoje tyrimo rezultatai. Apskaičiuotas aerogelių tankis, poringumas ir ištirtas hidrofobiškumas. Nustatyta aerogelių maksimali sorbcinė geba, adsorbuojant žaliavinę naftą, mineralinę alyvą ir jūrinį dyzeliną. Įvertintos aerogelių gniuždomosios savybės, pakartotinio panaudojimo galimybės, naudojant mechaninį spaudimą naftą adsorbavusiems aerogeliams ir apskaičiuotas Jungo modulis. Baigiamąjį darbą sudaro: 88 puslapiai, 7 lentelės, 28 paveikslų, 1 priedas. Iš viso buvo pagaminta 250 skirtingos sudėties mėginių. Mėginiams atlikti 2200 aukščio, skersmens ir masės matavimai; 200 žaliavinės naftos, jūrinio dyzelino ir tepalų maksimalios sorbcinės gebos tyrimai; 1170 tankio ir poringumo skaičiavimai; 100 maksimalios bandinio deformacijos ir aerogelių regeneracijos-sorbcijos analizių.2 1 ETD Dyzelinio uosto vilkiko modifikavimo į elektrinį taikomieji tyrimai[Applied research for the modification of a port diesel truck to electrical]master thesisSabutis, Tomas2022-06-06Magistrantūros baigiamajame darbe atlikti uosto vilkiko modifikavimo taikomieji tyrimai, kurių tikslas - nustatyti ir įvertinti technines bei technologines galimybes dyzelinį kurą naudojantį uosto vilkiką modifikuoti į elektros energija varomą vilkiką su analogiškomis dyzeliniam vilkikui techninėmis savybėmis. Uosto vilkikui parinktas trifazis kintamosios srovės indukcinis variklis YASA P400R, kurių ant pagrindinio veleno montuojami trys vienetai. Variklių sukuriamas sukimo momentas yra 1100 Nm, didžiausias greitis 8000 rpm. Eksperimentinio tyrimo metu nustatyta, kad vilkiko dyzelinio variklio kuro sąnaudos priklauso nuo gabenamo krovinio svorio ir greičio (vežant sunkesnį krovinį sąnaudos didesnės, taip pat dyzelinio variklio kuro sąnaudos didesnės važiuojant didesniu greičiu). Atlikus bandymus buvo nustatyta, kad vilkikas važiuodamas maksimaliu uoste 30 km/h greičiu ir veždamas maksimalų 70 t krovinį sunaudotų 1,778 l/km dyzelinio kuro. Atlikus tyrimą laivo krovos metu, nustatyta, kad vidutinės dyzelinio kuro sąnaudos yra 1,13 l/km, o bendros sąnaudos vienai moto valandai 12,72 l kuro. Atliktais skaičiavimais nustatyta, kad vienai moto valandai vilkikui reikia 59,92 kWh energijos. Vilkikui buvo parinktos LTO tipo 662 V įtampos ir 91,2 kWh (pagal gamintojo rekomendacijas baterijos įkraunamos 80 % - 72,96 kW/h) talpos energijos šaltinis. Įkrautos baterijos leistų važiuoti apytiksliai 1 val. 30 min. Baterijų įkrovimui parinkta itin greito įkrovimo pantografinė 450 kW galios stotelė, kuri vilkiką įkrautų per 9 minutes ir 45 sekundes. Uosto vilkiko modifikavimui parinkti: maitinimo, valdymo blokai bei kiti mažos galios elektros prietaisai. Sudaryta modifikuojamo vilkiko energijos tiekimo bei valdymo struktūrinė schema. Atlikus aplinkosauginius tyrimus, nustatyta, kad vilkikai per 2021 metus į aplinką išmetė 12,978 t anglies monoksidų, 0,704 t angliavandenilių, 7,414 t azoto oksidų ir 0,093 t kietųjų dalelių. Tyrimo rezultatų pagrindu nustatyta, kad viena moto valanda dirbant su dyzeliniu varikliu kainuoja 26,58 € (dyzelinio kuro kaina 17,72 € ir eksploataciniai kaštai 8,86 €), o naudojant elektros variklį – 13,49 € (elektros energijos kaina 10,79 € ir eksploataciniai kaštai 2,70 €). Įvertinus, kad vilkikai per metus dirba apie 29000 moto valandų vilkikų modifikavimo projektas atsipirktų per 8,51 metų.ETD Ekologiškų kompozicinių spaudinių mechaninių savybių tyrimai[Research of the mechanical properties of composite materials from ecological prints]master thesisRancas, Giedrius2023-06-06Pasaulis susirūpinęs dėl darnaus vystymosi ir vartojimo, susiduria su ekologinėmis problemomis, perdėtu vartojimu bei dideliais atliekų kiekiais. Išaugęs susidomėjimas medžiagomis, kurios galėtų pakeisti įprastines ir būtų ne tokios toksiškos mūsų aplinkai. Itin svarbus tampa spaudos technologijos modernizavimas, siekiant užtikrinti tvarių procesų vystymąsi. Tyrimo tikslas yra įvertinti ekologiškos spaudos ir perdirbto popieriaus kompozicinių spaudinių mechaninių savybių rodiklius ir panaudojimo galimybes. Darbui parengti taikyta literatūros bei mokslinių darbų analizė, atliktas kompozitų mechaninių savybių tyrimai: tempimo, gniuždymo, trinties. Tyrimo įranga: trinties „Model 32-07“ mašina, tempimo ir gniuždymo mašina Zwick/Roell Z020. Tyrimui naudotas popierius: perdirbtas „Nautilus classic“, neperdirbtas „Serixo“. Ekologiški spaudos dažai: Epple stability STR ir Hubergroup eco perfect dry. Duomenys apdoroti naudojant kompiuterines Microsoft Office Word 2010 ir Microsoft Office Excel 2010. Ekologiškų spaudinių iš atsinaujinančių žaliavų mechaninės savybės yra panašios į neekologiškų spaudinių, tarp jų skirtumas yra iki 16 %, kai kuriais atvejais ekologiški spaudiniai yra geresnių savybių. Nustatyta, kad popieriaus ir popieriaus spaudinių tempimo jėga išilginė liejimo kryptimi yra didesnė negu skersine liejimo kryptimi nuo 55% iki 233%. Tempimo tyrimo bandiniams spaudos dažai įtakos turėjo tik skersinės popieriaus liejimo krypčiai, stipresnis spaudinys perdirbto popieriaus su „Epple stability STR“ spaudos dažais, popieriaus 300 gramatūros lyginant be spaudos ir su spauda, skirtumas siekė 16 %. Remiantis gniuždymo tyrimo duomenimis, popieriaus ir popieriaus su spauda išilginė popieriaus liejimo kryptis yra atsparesnė gniuždymui nei skersinė popieriaus liejimo kryptis, vidutiniškai apie 10 %. Trinties tyrimo rezultatai rodo, kad statinės trinties koeficientai yra didesni nei kinetinės trinties. Uždėjus spaudą ant popieriaus, didžiajai daliai spaudinių padidėjo minimaliai statinės ir kinetinės trinties koeficientai iki 12 %. Atlikus mechaninių savybių tyrimus spaudiniams, nustatyta, kad ekologiški spaudiniai su perdirbtu popieriumi “nautilus classic” ir spaudos dažais “Epple stability STR” ir “Hubergroup eco perfect dry” gali pakeisti pramonėje esančius netausojančius gamtos spaudinius iš neatsinaujinančių žaliavų, nes jų mechaninės savybės yra panašios.4 1 ETD Elektros energijos tiekimas prie krantinių prišvartuotiems laivams[Supply of electricity to berthed ships]master thesisBelenavičius, Domas2019-01-18Šiame darbe aprašomas elektros energijos tiekimo iš kranto aktualumas. Apžvelgiami griežtėjantys reikalavimai naudojamam kurui, aprašomos tarptautinės tendencijos ir tai reguliuojančios direktyvos. Supažindinama su tiekimo sistemos architektūra ir pagrindiniais jos privalumais ir trūkumais. Pateikiamos galimos elektros tiekimo konfigūracijos su jų privalumais ir trūkumais. Įvertinama esama situacija Klaipėdos uoste pasirenkant dviejų krantinių elektros tinklus ir atliekamas modeliavimas, įvertintinant krantinių galimybes prijungti laivus prie elektros tinklo. Pasirinktais parametrais atliekamas ekonominis paskaičiavimas ir pateikiami rezultatai, kada ir kiek atsipirktų elektros tiekimas iš kranto.ETD Energijos gamybos efektyvumo didinimas AB "Klaipėdos energija"[Increasing energy efficiency at Klaipėdos energija AB]master thesisŠukutis, Šarūnas2021-01-15Didėjant energijos poreikiui pasaulyje, siekiama užtikrinti patikimą ir ilgalaikį energijos tiekimo būdą. Pasaulinės tendencijos rodo mažėjantį iškastinio kuro sunaudojimą, o šalys, kurios neturi tokių resursų ir norinčios išlikti energetiškai nepriklausomoms, ieško alternatyvų. Viena jų – atsinaujinantys energijos ištekliai, kurie yra ne tik draugiški aplinkai, bet ir pasiekiami kiekvienai šaliai, nepriklausomai nuo geografinės padėties. Darbe apžvelgtos tendencijos pasaulyje, gaminant šiluminę energiją iš įvairių kuro šaltinių ir jų pokyčiai. Lietuvoje šiuo metu pagrindinis šiluminės energijos atsinaujinantis šaltinis išlieka biokuras. Katilinėms siekiant maksimalaus efektyvumo, reikalingos rekonstrukcijos. Šiluminę energiją gaminančiose įmonėse, naudingą darbą ženkliai pagerina dūmų kondensacinis ekonomaizeris, kuris įrengtas daugelyje biokuro katilinių. Siekiant dar didesnio efektyvumo yra galimybė įrengti absorbcinį šilumos siurblį, kuris dirbtų lygiagrečiai su kondensaciniu ekonomaizeriu. Šiame darbe bus ieškoma technologinių sprendimų, kurie leistų AB „Klaipėdos energija“ biokuro katilų darbą ir naudingą veikimą padidinti iki maksimumo. Taip pat bus ieškoma sprendimų sumažinti įmonėje sudeginto iškastinio kuro kiekį, jį pakeičiant šilumine energija, gauta iš po galimo technologinės linijos modernizavimo scenarijaus.1 ETD Epoksidinės dervos kompozito su anglies nanovamzdeliais savybių tyrimas[Investigation of the properties of epoxy resin composite with carbon nanotubes]master thesisUšinskaitė-Mockienė, Ingrida2021-06-09Magistrantūros baigiamajame darbe buvo analizuojamas dvikomponentis kompozitas, sudarytas iš bio epoksidinės dervos ir daugiasienių anglies nanovamzdelių. Lyginami bio epoksidinės dervos ir bio epoksidinės dervos su anglies nanovamzdeliais kompozitų mechaninių savybių rodikliai. Pasirinktos septynios bio epoksidinės dervos ir anglies nanovamzdelių kompozitų kombinacijos, kurios tarpusavyje skyrėsi anglies nanovamzdelių koncentracija matricoje procentais pagal masę: 0,2 %; 0,4 %; 0,6 %; 0,8 %; 2,0 %; 5,0 %; 10,0 %. Kiekvienos rūšies bandinių buvo gaminama po 3 vienetus. Laikantis standartų buvo atlikti tempimo, lenkimo ir mikrokietumo bandymai. Pagal gautus tempimo bandymo rezultatus buvo pastebėta, kad pasirinktų kombinacijų kompozitai nepasiekia bio epoksidinės dervos be priedų rodiklių – parametrų vertės mažėjo, didėjant anglies nanovamzdelių kiekiui. Apkrovos reikšmė su 5,0 % ANV koncentracija gauta 47,0 % mažesnė, t.y. 1087,0 N, lyginant su bio dervos reikšme – 2036,0 N. Mažiausia stiprumo ribos reikšmė gauta su 5,0 % ANV koncentracija – 25,47 MPa, t.y. 35,0 % mažiau, lyginant su bio dervos reikšme – 39,45 MPa. Didžiausias pailgėjimas gautas su bio dervos bandiniais – 2,69 %. Net 2,56 karto mažesnė reikšmė gauta su 5,0 % ANV koncentracija, t.y. 1,05 %. Didėjant anglies nanovamzdelių kiekiui, didėja kompozito trapumas. Vertinant lenkimo ir mikrokietumo bandymų rezultatus, gautos rodiklių reikšmės didėja, didėjant anglies nanovamzdelių kiekiui bio epoksidinėje dervoje. Maksimali vidutinė atlaikoma apkrova pasiekta su 0,8 % ANV koncentracija – 162,0 N. Lyginant su bio epoksidinės dervos rezultatu – 128,0 N, buvo gautas 27,0 % geresnis rezultatas. Aukščiausia stiprumo riba lenkiant – 56,98 MPa, gauta su 0,8 % ANV koncentracija. Šis rezultatas 1,5 karto didesnis už epoksidinės dervos kompozito reikšmę. Lenkimo bandymo rodikliai nepriklauso nuo susidariusių anglies nanovamzdelių aglomeracijų, o mikrokietumo rodiklių didėjimas susijęs su vietomis pagerėjusiu anglies nanovamzdelių ryšiu su epoksidiniu tinklu.ETD Hidroksiapatito sintezė, naudojant fosfogipso atliekas, jo tyrimas ir panaudojimas[Synthesis of hydroxyapatite using phosphogypsum waste, its investigation and utilization]Fosforo rūgšties gamybos metu susidaro fosfogipso atliekos, kurių susidarymo neįmanoma išvengti, todėl nuolat ieškoma būdų, kaip būtų galima jį panaudoti. Fosfogipsas gali būti naudojamas statybų pramonėje, kaip rišamoji medžiaga, kelių pramonėje, trąšų pramonėje, šilumą izoliuojančių medžiagų gamyboje, dirvožemio gerinimui ir retųjų žemės metalų gavyboje, tačiau ieškoma ir naujų pritaikymo sričių, pavyzdžiui iš fosfogipso gali būti sintetinamas hidroksiapatitas. Fosfogipso panaudojimas hidroksiapatito sintezei yra įvairiapusiai naudingas – sintezės metu naudojamos atliekos sukurti naujam produktui, o pats hidroksiapatitas gali būti taikomas nuotekų valyme, nes pasižymi geromis adsorbcinėmis savybėmis. Šio tyrimo metu, buvo siekiama įvertinti fosfogipso atliekų panaudojimo galimybes hidroksiapatito gamyboje, bei įvertinti susintetinto hidroksiapatito adsorbcines savybes, adsorbuojat Pb (II) iš vandeninio tirpalo. Keičiant sintezės sąlygas ir naudojant (NH4)2HPO4, bei Na2HPO4, buvo susintetinta 16 bandinių. Įvertinus Ca ir P kiekį, bei šių elementų santykį, susintetintuose hidroksiapatito bandiniuose, buvo išrinktos optimaliausios sintezės sąlygos. Tyrimas parodė, kad fosfogipso atliekos yra tinkama medžiaga hidroksiapatito sintezei su (NH4)2HPO4, kai sintezė vykdoma 8 val. be maišymo arba 6 val. su maišymu. Šiomis sąlygomis susintetintas hidroksiapatitas yra tinkama medžiaga nuotekų valymui nuo švino metalo jonų.2
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »