Options
Socio-political conditions for the development of catholic confessional schools in Lithuania in 1918-1940 and 1990-2008
LT | Klaipėdos valstybinė kolegija | LT |
Date Issued | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2009-02-10 | Nr. 6 (1) | 34 | 42 |
The purpose of the research presented in the article is to reveal socio-political conditions for the development of Catholic schools in Lithuania in 1918-1940 and 1990-2008. The object of the research is socio-political factors which influence processes of the spread of Catholic schools in independent Lithuania. The research aims to answer the question: what are/were socio-political factors and how do/did they influence the development of Catholic confessional schools in Lithuania? The structure of the article consists of three parts: the first part present the genesis of Catholic confessional schools and the overview of their development in the context of the history of education in Lithuania. The role of Catholic schools in the process of formation and spread of the system of Lithuanian institutional education is highlighted. The second part presents and analyses the process of restitution of Catholic education in 1918-1940 and its legalisation by state laws as well as social and educational attitudes which influenced the trends of creation and spread of Catholic schools. The third part presents and analyses analogous socio-political factors of the persiod of 1990-2008. The research revealed that the beginning of institutional education in Lithuania was conditioned and its further quantitative and qualitative spread was strongly influenced by Christianization. Restitution of religious education inLithuania in 1918-1940 was initiated by Catholoc educational associations and the clergy and actively supported by scientists of Catholic world-view. State attitudes towards restitution of religious education, its legalisation on state (the Constitution of the Republic of Lithuania) and international (Lithuanorum gente, the Concordat between the Holy See and the Republic of Lithuania) levels were significant positive factors in the process of quantitative and qualitative development of Catholic educational instititios.
Konfesinių ugdymo įstaigų integracija šalies mokyklų tinkle, viena esminių sąlygų užtikrinti demokratišką ugdymo sistemos pasirinkimo galimybę. Straipsnyje pristatomo tyrimo tikslas: atskleisti katalikiškųjų mokyklų vystymosi sociopolitines sąlygas Lietuvoje 1918-1940 m. ir 1990-2008 m.. Tyrimo objektas : sociopolitiniai veiksniai, įtakoję/jantys katalikiškųjų mokyklų plėtros procesus nepriklausomoje Lietuvoje. Tyrimas siekia atsakyti į klausimą: kokie sociopolitiniai veiksniai ir kaip įtakojo katalikų konfesinių mokyklų vystymąsi Lietuvoje? Straipsnio struktūrą sudaro trys dalys: pirmojoje dalyje pristatoma katalikų konfesinių mokyklų genezė ir raidos apžvalga Lietuvos švietimo istorijos kontekste. Išryškinamas katalikiškųjų mokyklų vaidmuo Lietuvos institucinio švietimo sistemos formavimosi ir plėtros procese. Antrojoje dalyje pristatomas ir analizuojamas 1918-1940 m. laikotarpio katalikiškojo ugdymo restitucijos įteisinimo valstybės įstatymuose procesas, socialinės bei edukacinės nuostatos, įtakojusios katalikiškųjų mokyklų kūrimosi ir plėtros tendencijas. Trečiojoje dalyje pristatomi ir analizuojami analogiški 1990-2008 m. laikotarpio sociopolitiniai veiksniai. Tyrimo metu atskleista, kad institucinio švietimo Lietuvoje pradžią sąlygojo ir tolimesnę kiekybinę bei kokybinę jo plėtrą stipriai įtakojo kristianizacija. 1918-1940 m. religinio ugdymo restirucija Lietuvoje buvo inicijuota katalikiškųjų švietimo draugijų bei dvasininkijos, aktyviai palaikoma katalikiškos pasaulėžiūros mokslininkų. Valstybės nuostatos religinio ugdymo restitucijos atžvilgiu, įteisinimas valstybiniu (Lietuvos Valstybės Konstitucija) ir tarptautiniu (Lithuanorum gente, Šv. Sosto ir Lietuvos Respublikos Konkordatas) lygmeniu buvo reikšmingi pozityvūs veiksniai katalikiškųjų ugdymo įstaigų kiekybinės ir kokybinės plėtotės procese.