Territorial decentralization in Lithuania: a missing continuum
| Date |
|---|
2014 |
Teritorinis-administracinis padalijimas yra esminis kiekvienos valstybės egzistenciją užtikrinantis veiksnys, sudarantis galimybes įgyvendinti daugybę organizacinių tikslų. Neabejotina, kad teritorinis-administracinis padalijimas yra teritorinės decentralizacijos sudedamoji. Nepaisant santykinai stabilaus įvaizdžio, teritorinė decentralizacija yra kintantis reiškinys, priklausomas nuo pokyčių, vykstančių tiek valstybės viduje, tiek ir aplink ją. Nuo Nepriklausomybės atgavimo 1990 metais Lietuva išgyveno keletą didesnių teritorinės decentralizacijos reformų. Nė viena iš reformų nebuvo iki galo baigta, nes reikėdavo pradėti naują. Vadinasi, ištisus du dešimtmečius vyko nesiliaujanti kaita. Tokių nesibaigiančių reformų analizei tinkamas Pollit ir Bouckaert (2011) pasiūlytas scenario instrumentarijus. Šie autoriai siūlo reformas tirti kaip scenario, susidedantį iš trijų pagrindinių elementų: pradinės situacijos (alfa), reformos raidos trajektorijos ir siekiamybės (omega). Remiantis šiuo instrumentarijumi ir decentralizacijos debatų metodologiniais pagrindais, straipsnyje analizuojamas teritorinės decentralizacijos procesas Lietuvoje. Tyrimo tikslas yra išaiškinti decentralizacijos politikos trajektorijas, susijusias su regionų ir regioninio valdymo lygmens įdiegimu Lietuvos teritoriniame-administraciniame suskirstyme. Siekiant įgyvendinti užsibrėžtą tikslą, pasitelkiami uždaviniai: 1) pristatyti akademinius decentralizacijos debatus ir naują metodologinį požiūrį į teritorinės... [toliau žr. visą tekstą]
Territorial – administrative division is a tangible entity of the existence of each state. It serves for the implementation of multiple organizational purposes, shows the scope of decentralization. Legally, the 6th Government of Lithuania developed the territorial decentralization reform in 1994. At present we have the 16th Government in Lithuania. Despite that we have a rather stable system of territorial – administrative division the ongoing debates over the regional level of governing and regional policy appear to be puzzling, they arise in the government’s programs rather than in public and academic discourses. Thus the question persists: what are the trajectories that the debates over territorial decentralization could disclose along the followed scenarios? The paper is based on Pollit and Bouckaert’s (2011, p. 75-76) methodological ideas. It aim at revealing the debate trajectories and scenarios applicable at least in three ways: (1) theoretically – a new historical fact ha s been substantiated; (2) discursively – the debates have been made public and (3) practically – governments could better understand the evolution of programs. While implementing the task, the official documents should be analyzed (government programs, laws, regulations, national and regional strategies, etc.), other scientific sources should be used as well.
