AGILE projekto valdymo modelio taikymo galimybės įgyvendinant tarpdalykinę integraciją gimnazijoje
Paulauskienė, Lina |
Temos aktualumas. Lietuvos pažangos strategijoje 2030 ir kituose švietimo dokumentuose nurodoma, kad mokiniai turi būti parengti gyventi iššūkių ir galimybių kupiname pasaulyje, todėl būtina tobulinti ugdymo turinį ir jo struktūrą. Kompetencijomis grįstas ugdymo turinys peržengia atskirų disciplinų ar dalykų ribas, todėl įgyvendinant tarpdalykinę integraciją ugdymo įstaigose būtina sujungti žinias holistiniu būdu, atliepiant jų interesus ir visuomenės poreikius. Mokytojams paliekama laisvė ir suteikiama galių patiems rengti, pritaikyti, integruoti dalyko turinį ugdymo tikslams įgyvendinti. Tarpdalykinės integracijos taikymas pamokose reikalauja iš mokytojų laiko ir kompetencijų. Bendradarbiavimu grįstas mokymo turinio nuoseklus dėstymas padėtų gilinti žinias ir tobulinti kompetencijas. Darbo problema. Išskirtinis dėmesys skiriamas švietimo kokybei. Ugdymo turinys, jo veiksmingas įgyvendinimas pripažįstamas vienu iš svarbiausių veiksnių, lemiančių švietimo kokybę ir geresnius mokymosi rezultatus. Mokytojai remdamiesi pragmatizmo filosofine nuostata siekia ugdymo tikslų, bendradarbiauja su kolegomis, tariasi dėl mokymosi turinio pritaikymo, pasikartojančių ar susijusių tarpdalykinių temų, o savo mokomojo dalyko pamokose taiko tarpdalykinę integraciją. Nuo mokytojo ar mokytojų komandos priklauso pamokų tipai, struktūra, scenarijai. Ugdymo kokybei gerinti svarbūs transformuojamajai lyderystei būdingi bruožai: vertybėmis grįstas pasitikėjimas komandos nariais ir asmeninio pavyzdžio svarba. Panašios vertybės ir tikslai sudaro AGILE projekto valdymo modelio pagrindą. AGILE projekto valdymo modelis skirtas kurti ir įgyvendinti sprendimus padedančius pasiekti išsikeltus tikslus, bet šis modelis dar nėra plačiai taikomas Lietuvos švietimo sistemoje. Šis modelis orientuotas į iniciatyvių ir motyvuotų žmonių bendravimą ir bendradarbiavimą savarankiškai kuriant bendrą tikslo įgyvendinimo strategiją, kai susiduriama su nenumatytais pokyčiais. Šio darbo tikslas - ištirti tarpdalykinės integracijos įgyvendinimo praktiką ir AGILE projekto valdymo modelio taikymo galimybes gimnazijoje. Darbo objektas: tarpdalykinės integracijos įgyvendinimo praktika ir AGILE projekto valdymo modelio taikymo galimybės gimnazijoje. Darbo uždaviniai: atlikti tarpdalykinės integracijos ir jos įgyvendinimo mokyklose teorinę analizę, išanalizuoti AGILE projekto valdymo modelio taikymo patirtis bei galimybes švietime; ištirti tarpdalykinės integracijos gimnazijoje įgyvendinimo ypatumus (mokytojų ir gimnazijos administracijos); sukurti modelį tarpdalykinei integracijai gimnazijoje įgyvendinti taikant AGILE projekto valdymo modelį. Tyrimo metodai: Teoriniai: mokslinės ir metodinės literatūros analizės pagrindu tiriama tarpdalykinės integracijos samprata ir turinio įgyvendinimo galimybės taikant AGILE projekto valdymo modelį integracijai įgyvendinti gimnazijoje. Fokus grupės interviu metodo pagalba siekiama išsiaiškinti integracijos sampratą, integracinius tarpdalykinius ryšius, susitarimus ir kylančias problemas įgyvendinant tarpdalykinę integraciją gimnazijoje. Taikytas diskusijos metodas, kuriuo siekta, kad informantai reaguodami į kolegų pasisakymus suteiktų daugiau informacijos norimu klausimu. Pusiau struktūruoto interviu metodo pagalba buvo apklausti 6 informantai, kurių pateikta informacija naudinga siekiant sužinoti informantų santykį su tarpdalykine integracija ir kylančius iššūkiais įgyvendinant ugdymo procese. Tyrimo rezultatai. Kokybinio tyrimo rezultatai parodė, kad mokytojai dažniausiai taiko teminę integraciją savo pamokose. Gimnazijose vyrauja pasitikėjimu grįsta organizacinė kultūra. Organizuoti ir vykdyti integruotas pamokas niekas netrukdo, dėl to mokytojai savo iniciatyva papildomai ruošiasi pamokoms naudodami ne tik savo mokomojo dalyko medžiagą, bet gilinasi ir į kito mokomojo dalyko turinį, konsultuojasi su kolegomis. Kadangi šis procesas varginantis ir užima daug laiko, tai mokytojai periodiškai taiko tarpdalykinę integraciją, kai organizuojama atvira veikla įstaigos bendruomenei ir ją fiksuoja savo metodinių grupių protokoluose ir ugdymo įstaigų metiniuose planuose. Mokytojai norėtų nuoseklaus dalykinio ilgalaikio plano, kuris derėtų su kitų mokomųjų dalykų ilgalaikiais planais. Išvados: Mokytojai remdamiesi švietimo įstatymu, dokumentais, bendrosiomis programomis ir rekomendacijomis moko mokinius. Ugdymo turinio įgyvendinimui naudoja tarpdalykinę integraciją mokinių įvairiapusėms kompetencijoms ugdyti, kurios tampriai susijusios su gebėjimu gyventi šiuolaikinėje, nuolat kintančioje visuomenėje. AGILE projekto valdymo modelis skirtas iniciatyviai komandai siekiančiai efektyviai dirbti ir įgyvendinti tikslus, kai susiduriama su nuolat kintančiomis aplinkybėmis. Bendradarbiavimu grįstas tarpdalykinės integracijos įgyvendinimas įgalina mokytojus veikti, o mokinius įgytas žinias taikyti įvairiuose kontekstuose. Empirinis tyrimas atskleidžia, kad įvairūs dalykiniai susitarimai dažniausiai fiksuojami metodinių grupių protokoluose, o tarpdalykinė integracija dažniausiai numatoma metiniame veiklos plane, mėnesio plane ir elektroniniame dienyne. Informantai yra labiau linkę spontaniškai taikyti tarpdalykinę integraciją, nenori trukdyti kolegų dėl planų suderinamumo ar integruotų pamokų organizavimo. Parengtą AGILE projekto valdymo modelį siūloma patikrinti atliekant tyrimą – atvejo analizę, suteikiant galimybę išbandyti tyrime dalyvavusioms gimnazijoms. Išbandydami parengtą modelį mokytojai bendradarbiaudami galėtų sudaryti nuoseklius dalykinius ilgalaikius planus, ar taikyti tarpdalykinę integraciją pamokose, kad mokiniai įgytų žinių įvairiuose kontekstuose.
Topic relevance . The Lithuanian Progress Strategy 2030 and other education documents indicate that students must be prepared to live in a world full of challenges and opportunities, therefore it is necessary to improve the educational content and its structure. Competency-based educational content goes beyond the boundaries of individual disciplines or subjects, therefore, when implementing interdisciplinary integration in educational institutions, it is necessary to combine knowledge in a holistic way, responding to their interests and the needs of society. Teachers are left with freedom and are given the power to prepare, adapt, and integrate the content of the subject themselves to implement educational goals. The application of interdisciplinary integration in lessons requires time and competencies from teachers. Consistent teaching of educational content based on cooperation would help to deepen knowledge and improve competencies. Work problem . Special attention is paid to the quality of education. Educational content, its effective implementation is recognized as one of the most important factors determining the quality of education and better learning outcomes. Based on the philosophical stance of pragmatism, teachers pursue educational goals, collaborate with colleagues, negotiate on the adaptation of learning content, recurring or related interdisciplinary topics, and apply interdisciplinary integration in their lessons of the subject . The types, structure, and scenarios of lessons depend on the teacher or team of teachers. The features characteristic of transformational leadership are important for improving the quality of education: value-based trust in team members and the importance of a personal example. Similar values and goals form the basis of the AGILE project management model. The AGILE project management model is designed to create and implement solutions that help achieve set goals, but this model is not yet widely used in the Lithuanian education system. This model is focused on the communication and cooperation of proactive and motivated people in independently developing a common goal implementation strategy when faced with unforeseen changes. The aim of this work is to investigate the practice of implementing interdisciplinary integration and the possibilities of applying the AGILE project management model in a gymnasium. Subject of work : the practice of implementing interdisciplinary integration and the possibilities of applying the AGILE project management model in a gymnasium. Tasks : to conduct a theoretical analysis of interdisciplinary integration and its implementation in schools, to analyze the experience and possibilities of applying the AGILE project management model in education; to study the specifics of implementing interdisciplinary integration in a gymnasium (teachers and gymnasium administration); to create a model for implementing interdisciplinary integration in a gymnasium using the AGILE project management model. Research methods: Theoretical: based on the analysis of scientific and methodological literature, the concept of interdisciplinary integration and the possibilities of content implementation are studied by applying the AGILE project management model to implement integration in a gymnasium. The focus group interview method aims to clarify the concept of integration, integrative interdisciplinary relationships, agreements and emerging problems in implementing interdisciplinary integration in a gymnasium. The discussion method was used, which aimed to ensure that informants, in response to the statements of their colleagues, provided more information on the desired issue. the semi-structured interview method, 6 informants were interviewed, the information provided by whom is useful in order to learn about the informants' relationship with interdisciplinary integration and the challenges arising from its implementation in the educational process. Research results. The results of the qualitative study showed that teachers most often apply thematic integration in their lessons. An organizational culture based on trust prevails in gymnasiums. Nothing prevents them from organizing and conducting integrated lessons, which is why teachers additionally prepare for lessons on their own initiative, using not only the material of their own subject, but also delve into the content of another subject, consulting with colleagues. Since this process is tiring and time-consuming, teachers periodically apply interdisciplinary integration when organizing open activities for the institution's community and record it in the protocols of their methodological groups and in the annual plans of educational institutions. Teachers would like a consistent subject-specific long-term plan that would be consistent with the long-term plans of other subjects. Conclusions: Teachers teach students based on the education law, documents, general programs and recommendations. The implementation of the educational content uses interdisciplinary integration to develop students' diverse competencies, which are closely related to the ability to live in a modern, constantly changing society. The AGILE project management model is designed for a proactive team that seeks to work effectively and implement goals when faced with constantly changing circumstances. The implementation of interdisciplinary integration based on cooperation enables teachers to act, and students to apply the acquired knowledge in various contexts. Empirical research reveals that various subject agreements are most often recorded in the protocols of methodological groups, and interdisciplinary integration is most often provided for in the annual activity plan, monthly plan and electronic diary. Informants are more likely to apply interdisciplinary integration spontaneously, they do not want to disturb colleagues due to the compatibility of plans or the organization of integrated lessons. The developed AGILE project management model is proposed to be tested through a case study, providing an opportunity for the participating high schools to test it. By testing the developed model, teachers could collaborate to create consistent subject-specific long-term plans or apply interdisciplinary integration in lessons so that students acquire knowledge in various contexts.