Options
Profesinės mokyklos paskutinės klasės mokinių bei pirmo kurso universiteto studentų ego tapatumas, profesinis tapatumas ir karjeros adaptyvumas
Rukšnaitytė, Neringa |
Neringa, Grigutytė | Darbo gynimo komisijos pirmininkas / Thesis Defence Board Chairman |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Tyrimo tikslas: išnagrinėti profesinės mokyklos baigiamosios klasės mokinių bei universiteto pirmo kurso studentų ego tapatumo, profesinio tapatumo ir karjeros adaptyvumo sąsajas. Lyginama ego tapatumo, profesinio tapatumo ir karjeros adaptyvumo gebėjimų raiška tarp vaikinų ir merginų, studentų ir moksleivių, bei atlikta regresinė analizė. Tyrime dalyvavo 298 tiriamieji: 150 studentų ir 148 moksleiviai iki 24m. (M = 19,33; SD = 1,10). Tyrime dalyvavo visų Klaipėdos universiteto fakultetų pirmo kurso studentai bei trijų Klaipėdos profesinių mokyklų baigiamosios klasės mokiniai. Visiems tyrimo dalyviams buvo pateiktas tas pats klausimynas, t. y. demografiniai klausimai ir trys skalės: 1. Balistreri, Busch-Rossnagel ir Geisinger ego tapatumo būsenų skalė (EIPQ; 1995); 2. Utrechto tapatumo skalės lietuviškasis variantas (U-MICS; Pociūtė et al., 2014); 3. Karjeros adaptyvumo skalės lietuviškas variantas (CAAS; Pociūtė et al., 2014). EIPQ skalė buvo išversta iš originalios versijos į lietuvių kalbą. Gauti tyrimo rezultatai atskleidė, kad studentų ir moksleivių patiriamos ego tapatumo būsenos bei karjeros adaptyvumo raiška nesiskiria. Išsiaiškinta, kad pirmo kurso studentams būdingos stipriau išreikštos ego tapatumo tyrinėjimo bei profesinio tapatumo įsipareigojimo ir išsamiojo tyrinėjimo dimensijos. Tyrimo metu nustatyta, kad yra nemažai statistiškai reikšmingų lyčių skirtumų ego tapatumo, profesinio tapatumo ir karjeros adaptyvumo raiškoje. Ego tapatumo įsipareigojimo dimensija teigiamai siejasi su dvejomis profesinio tapatumo dimensijomis – įsipareigojimo ir išsamiojo tyrinėjimo, o neigiamai – su įsipareigojimo persvarstymo dimensija. Ego tapatumo įsipareigojimo dimensija taip pat teigiamai siejasi su visais karjeros adaptyvumo gebėjimais, o ego tapatumo tyrinėjimo dimensija siejasi tik su vienu karjeros adaptyvumo gebėjimu – domėjimusi. Dvi profesinio tapatumo dimensijos – įsipareigojimas ir išsamusis tyrinėjimas – teigiamai siejasi su visais karjeros adaptyvumo gebėjimais, o įsipareigojimo persvarstymas – neigiamai koreliuoja su domėjimosi, kontrolės ir smalsumo karjeros adaptyvumo gebėjimais bei bendruoju karjeros adaptyvumu. Atlikus regresinę analizę nustatyta, kad ego tapatumas ir profesinis tapatumas yra prognostiniai karjeros adaptyvumo veiksniai.
The goal of this research was to analyse the correlations among vocational school seniors’ and first year university students’ ego identity, vocational identity and career adaptability. Regression analysis and the expressiveness of ego identity, vocational identity and career adaptability was compared amid males and females, university students and vocational school students. The sample consisted of 298 participants (M = 19.33 years, SD = 1.10, range = 17-24), 150 university students and 148 vocational school students. The participants were first year students from all Klaipėda University faculties and senior students from three different vocational schools in Klaipėda. All the participants were provided with a copy of a questionnaire consisting of demographic questions and three scales: 1. Balistreri, Busch-Rossnagel and Geisinger Ego Identity Process Questionnaire (EIPQ) (1995); 2. Lithuanian version of The Utrecht Management of Identity Commitments Scale (U-MICS) (Pociūtė et al., 2014); 3. Lithuanian version of career Adapt-abilities Scale (CAAS) (Pociūtė et al., 2014). EIPQ scale was translated from the original language into Lithuanian language. The research showed that there is no significant difference between university students’ and vocational school students’ expressiveness of ego identity status and career adaptability. First year students showed stronger ego identity exploration, vocational identity commitment and in-depth exploration dimensions. Furthermore, there was a significant difference in ego identity, vocational identity and career adaptability between genders. Ego identity commitment dimension is positively correlated with two vocational identity dimensions: commitment and in-depth exploration, and negatively correlated with commitment reconsideration dimension. Also, Ego identity commitment dimension is positively correlated with all career adaptability abilities, while Ego identity exploration dimension is only correlated with one - concern. Two vocational identity dimensions (commitment and in-depth exploration) are positively correlated with all career adaptability abilities, whereas commitment consideration is negatively correlated with career adaptability abilities of concern, control, curiosity and general career adaptability. Regression analysis showed that ego identity and vocational identity are the prognostic factors of career adaptability.