Ikimokyklinio ugdymo pedagogų skaitmeninės kompetencijos tobulinimas: poreikis ir galimybės
Metrikienė, Julija |
Įvairios skaitmeninės technologijos mums atveria naujus kelius bendradarbiauti, pramogauti, bendrauti, apsipirkti, dirbti, tyrinėti, atrasti ir siekti naujų tikslų ir mokintis. Europos pedagogų skaitmeninių kompetencijų (DigCompEdu, 2017) sistemoje teigiama, kad pedagogai turi turėti savo profesijai tinkančias skaitmenines kompetencijas, kurias taikydami galėtų išnaudoti skaitmeninių technologijų potencialą, skatinti ir naujovinti švietimo sistemą. O norint tai padaryti, mokytojai turi nuolat tobulinti savo skaitmenines kompetencijas. Todėl šiame darbe nagrinėjama problema: koks yra ikimokyklinio ugdymo pedagogų skaitmeninių kompetencijų tobulinimo poreikis ir galimybės? Tyrimo tikslas yra remiantis teorija bei empirinio tyrimo rezultatais atskleisti ikimokyklinio ugdymo pedagogų skaitmeninių kompetencijų tobulinimo poreikį ir galimybes, atsižvelgiant į jų amžių ir įgytą darbo stažą. Darbo uždaviniai: 1.Mokslinės literatūros šaltinių analizės pagrindu atskleisti ikimokyklinio ugdymo pedagogų skaitmeninės kompetencijos tobulinimo svarbą. 2. Remiantis empirinio tyrimo rezultatais, nustatyti ikimokyklinio ugdymo pedagogų skaitmeninių kompetencijų tobulinimo poreikį ir galimybes, atsižvelgiant į respondentų amžių ir įgytą darbo stažą. 3. Nustatyti motyvuojančius veiksnius mokytojų skaitmeninių kompetencijų tobulinimui, palyginti juos pagal mokytojų amžių ir įgytą darbo stažą. Teoriniai ir empiriniai metodai: mokslinės literatūros analizė ir apibendrinimas, anoniminė anketinė apklausa, statistinis duomenų apdorojimas ir analizė. Atlikus empirinį tyrimą nustatyta, kad ikimokyklinio ugdymo pedagogai dažnai naudoja įvairias skaitmenines priemones ir skaitmeninį turinį ugdomojoje veikloje. Vis dėlto jie vis dar jaučia poreikį tobulinti savo skaitmenines kompetencijas, ypač tas, kurios susijusios su skaitmeninio turinio kūrimu ugdymui. Taip pat paaiškėjo, kad pagrindiniai iššūkiai su kuriais susiduria pedagogai, norėdami tobulinti savo skaitmenines kompetencijas, yra laiko trūkumas ir per didelis darbo krūvis. Tobulinti savo skaitmenines kompetencijas mokytojus labiausiai motyvuoja vaikų ugdymo kokybės gerinimas, profesinis augimas ir karjeros galimybės.
Various digital technologies open new paths for us to collaborate, entertain, communicate, shop, work, explore, discover, pursue new goals, and, of course, learn. The European Framework for the Digital Competence of Educators (DigCompEdu, 2017) emphasizes that educators need digital competences relevant to their profession, enabling them to utilize the potential of digital technologies, foster innovation, and advance the education system. To achieve this, teachers must need to constantly improve their digital competences. Therefore, this paper examines the problem: What are the needs and opportunities for developing the digital competences of preschool educators? The aim of the research is to reveal, based on theoretical insights and empirical research findings, the needs and opportunities for enhancing preschool educators' digital competences, considering their age and work experience. Tasks: 1. To highlight the importance of enhancing preschool educators' digital competences through an analysis of scientific literature. 2. To identify the needs and opportunities for enhancing preschool educators' digital competences based on empirical research findings, considering respondents' age and work experience. 3. To determine the motivating factors for educators to develop their digital competences and compare these factors based on teachers' age and work experience. Methods: theoretical and empirical methods were employed, including analysis and synthesis of scientific literature, anonymous surveys, statistical data processing, and analysis. Findings: the empirical research revealed that preschool educators frequently use various digital tools and/or digital content in their educational activities. However, they still feel the need to improve all aspects of their digital competences, especially those related to creating digital content for educational purposes. Additionally, the main challenges educators face in developing their digital competences are lack of time and excessive workloads. Educators are primarily motivated to improve their digital competences by the desire to enhance the quality of children's education, achieve professional growth, and advance their careers.