Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo amžiaus vaikų tėvų požiūris į vaikų sužalojimų prevenciją ir saugos stiprinimo strategijas
Mišeikytė, Grėta |
Tikslas – ištyrus ikimokyklinio ir pradinio ugdymo amžiaus vaikų tėvų požiūrį į vaikų sužalojimų prevenciją ir saugos stiprinimo strategijas, siekiant giliau suprasti jų vaidmenį šiame procese ir identifikuoti veiksnius, galinčius pagerinti vaikų saugumą, pateikiant saugos strategijas. Metodika. 2023 m. sausio mėn. – 2024 m. vasario mėn. buvo atlikta mokslinė literatūros analizė ir kiekybinis tyrimas. Mokslinės literatūros šaltiniams ieškoti naudojamos EBSCO, PubMed, eLABa duomenų bazės. Literatūros paieškai atlikti, buvo naudojami raktažodžiai (vaikų sužalojimų prevencija, saugos stiprinimo strategijos), įvairiose kombinacijose su loginiais operatoriais. Analizuojami šaltiniai buvo anglų ir lietuvių kalba. Kiekybiniam tyrimui pasirinktas anketinės Online apklausos būdas. Anketoje naudotas klausimynas parengtas remiantis tarptautiniu "Tėvų žinių apie vaikų atsitiktinių sužalojimų prevenciją" klausimynu, sukurtu Nacionalinio dr. Ricardo Jorge instituto (Lisabona, Portugalija) mokslininkų. Tyrimo imtį sudarė ikimokyklinio ir pradinio amžiaus vaikų tėvai, kurių vaikai lanko ikimokyklines bei pradines ugdymo įstaigas tiriamuoju laikotarpiu (341 respondentai). Gavus duomenis buvo atlikta statistinė duomenų analizė, naudojant „IBP SPSS Statistics 27.0.0.0“. Tyrimas atliktas laikantis etikos principų. Rezultatai. Gauti rezultatai parodė, jog atliktame tyrime nustatyta, kad statistiškai reikšmingas rezultatas, jog pradinio amžiaus vaikų tėvai statistiškai reikšmingai dažniau mano 83,7 proc., kad atsitiktiniai sužalojimai gali sukelti nuolatinę vaikų negalią lyginant su ikimokyklinio amžiaus vaikų tėvais 71,4 proc., Kitas šiame tyrime išryškėjęs statistiškai reikšmingai didesnis procentas ikimokyklinio amžiaus vaikų tėvų (45,7 proc.) nurodė, jog visada imasi priemonių kasdienybėje, kurios padėtų išvengti vaiko traumų, lyginant su pradinio amžiaus vaikų tėvais 33,3 proc., ir kitas nustatytas statistiškai reikšmingas prevencinių priemonių siekiant išvengti vaikų traumų vertinimo skirtumas lyginant tarp ikimokyklinio ir pradinio amžiaus vaikų tėvų. Ikimokyklinio amžiaus vaikų tėvai statistiškai reikšmingai dažniau nurodė (35,7 proc.), jog reikia daugiau galimybių gauti pirmos pagalbos mokymus, skirtus vaikų traumoms, lyginant su pradinio amžiaus vaikų tėvais (20,2 proc.). Labiausiai šiame tyrime išsiskyrė ir statistiškai reikšmingų rodiklių aptikta požiūryje į vaiko priežiūrą tarp ikimokyklinio ir pradinio amžiaus vaikų tėvų. Statistiškai reikšmingai dažniau nurodė, pradinio amžiaus vaikų tėvai 21,2 proc. jog leistų savo vaikui žaisti netoli namų be priežiūros lyginant su 2,9 proc. ikimokyklinio amžiaus vaikų tėvais, taip pat pradinio amžiaus vaikų tėvai 17,2 proc. statistiškai reikšmingai dažniau nurodė, jog leistų savo vaikui vienam eiti į mokyklą/darželį ilgiau nei 10 min. atstumu lyginant su 2,1 proc. ikimokyklinio amžiaus vaikų tėvais, statistiškai reikšmingai didesnis procentas 92,9 proc. ikimokyklinio amžiaus vaikų tėvų nurodė, jog niekada neleistų savo vaikui vienam be priežiūros plaukioti viešbučio ar kiemo baseine, lyginant su pradinio 88,4 proc. amžiaus vaikų tėvais. Taip pat, vertinant ikimokyklinio 58,3 proc. amžiaus vaikų tėvai statistiškai reikšmingai dažniau mano, jog ugdymo įstaigoje vaikas yra saugioje nuo atsitiktinių traumų aplinkoje, lyginant su pradinio amžiaus vaikų tėvais 35,5 proc., ikimokyklinio amžiaus vaikų tėvai 65,9 proc. statistiškai reikšmingai dažniau mano, jog kad ugdymo įstaigoje vaikui yra saugi nuo tyčinių (smurtinių) traumų aplinka, lyginant su pradinio 37,1 proc. amžiaus vaikų tėvais. Išvados.
- Atlikto empirinio tyrimo metu, nustatyta, tėvai yra labai suinteresuoti vaikų saugumu ir aktyviai taiko sužalojimų prevencijos priemones. Tėvai taiko įvairias prevencines priemones, pavyzdžiui, sega vaikams saugos diržus automobiliuose, uždeda šalmus važinėjantis dviračiu ar čiuožiant pačiūžomis, ir moko vaikus apie saugą įvairiose situacijose, tokiose kaip jūra, eismas, laisvalaikio veikla, sportas, ir saugą įstaigose. Tai rodo, kad tėvų švietimas ir informavimas apie vaikų saugumą yra svarbus ir veiksmingas, nes tėvai yra pagrindiniai asmenys, atsakingi už vaikų saugos ugdymą ir prevencinių priemonių taikymą.
- Palyginus gautus rezultatus tėvams auginantiems ikimokyklinio ir pradinio amžiaus vaikus, požiūris į vaikų saugumą yra svarbus, nustatyti faktai leidžia teigti, jog hipotezė pasitvirtino, tėvų auginančių ikimokyklinio amžiaus vaikus požiūris skyrėsi ir ko pasekoje galime teigti, kad pradinio amžiaus vaikus auginantys tėvai statistiškai reikšmingai: • mano, kad atsitiktiniai sužalojimai gali sukelti nuolatinę vaikų negalią; • leistų savo vaikui žaisti netoli namų be priežiūros; • leistų savo vaikui vienam eiti į mokyklą/darželį ilgiau nei 10 min.; • mano, kad svarbu ar būtina vaikui dėvėti atšvaitą tamsiu paros metu, lyginant su ikimokyklinio amžiaus vaikų tėvais. Ikimokyklinio amžiaus vaikų tėvų nuomone, statistiškai reikšmingai nurodė, kad: • visada imasi priemonių kasdienybėje, kurios padėtų išvengti vaiko traumų; • reikia daugiau galimybių gauti pirmos pagalbos mokymus, skirtus vaikų traumoms; • niekada neleistų savo vaikui vienam be priežiūros plaukioti viešbučio ar kiemo baseine; • ugdymo įstaigoje vaikas yra saugioje nuo atsitiktinių traumų aplinkoje; • ugdymo įstaigoje vaikui yra saugi nuo tyčinių (smurtinių) traumų aplinka, lyginant su pradinio amžiaus vaikų tėvais. Šie rezultatai rodo, kad tėvų požiūris į vaikų saugumą ir sužalojimų prevenciją skiriasi priklausomai nuo vaiko amžiaus, o tai turėtų būti atsižvelgiama formuojant saugumo politikas ir programas.
- Nustatyta, kad tėvai taiko sužalojimų prevencijos priemones ir imasi apsaugos priemonių, kad apsaugoti nuo atsitiktinių traumų savo vaikus (ą), apklausoje dalyvavę tėvai ikimokyklinio ir pradinio amžiaus vaikų tėvų minėjo, kad itin svarbu mokyti vaikus apie saugą jūroje, saugą eisme, laisvalaikio veikloje, sportuojant ir mokyti apie saugą įstaigoje ar tai būtų darželis ar mokykla. Taip pat tėvai imasi ir prevencinių priemonių, t.y.: segamas diržas vaikui sėdint automobilio gale, uždedamas šalmas veikloje kaip: čiuožiant pačiūžomis ar važinėjantis dviračiu, paspirtuku, riedlente.
The goal is to find out the attitude of parents of preschool and elementary age children in north-western Lithuania towards injury prevention and strategies for strengthening safety. Methodology. in 2023 month of January. - in 2024 February. a scientific analysis of the literature and a quantitative study were carried out. EBSCO, PubMed, eLABa databases are used to search for sources of scientific literature. Keywords (child injury prevention, safety enhancement strategies) in various combinations with logical operators were used to perform the literature search. The analyzed sources were in English and Lithuanian. For the quantitative research, the online questionnaire survey method was chosen. The questionnaire used in the questionnaire was prepared based on the international "Knowledge of parents about the prevention of children's accidental injuries" questionnaire, created by the National Dr. by researchers from the Ricardo Jorge Institute (Lisbon, Portugal). The research sample consisted of parents of preschool and elementary age children whose children attend preschool and elementary educational institutions during the research period (341 respondents). After receiving the data, statistical data analysis was performed using „IBP SPSS Statistics 27.0.0.0“ for Windows. The research was conducted in accordance with ethical principles. Results. The obtained results showed that in the conducted study, it was found that it is a statistically significant result that parents of elementary age children statistically significantly more often 83.7% believe that accidental injuries can cause permanent disability of children compared to 71.4% of parents of preschool age children. , another statistically significantly higher percentage of parents of preschool-age children (45.7%) indicated in this study that they always take measures in their daily life that would help prevent child injuries, compared to 33.3% of parents of elementary-age children, and another statistically determined a significant difference in the assessment of preventive measures to prevent children's injuries when comparing parents of preschool and elementary age children. Parents of preschool-age children indicated statistically significantly more often (35.7%) that they need more opportunities to receive first aid training for children's injuries, compared to parents of elementary-age children (20.2%). In this study, the most distinguished and statistically significant indicators were found in the approach to child care among parents of preschool and elementary age children. Statistically significantly more often, parents of elementary age children indicated 21.2 percent. that they would allow their child to play near home without supervision compared to 2.9 percent. as parents of preschool children, as well as parents of primary school children, 17.2 percent. statistically significantly more often indicated that they would allow their child to go to school/kindergarten alone for longer than 10 minutes. distance compared to 2.1 percent parents of preschool children, a statistically significantly higher percentage of 92.9 percent. parents of preschool-aged children indicated that they would never allow their child to swim alone in a hotel or backyard swimming pool without supervision, compared to the initial 88.4%. parents of aged children. This study found that 58.3 percent of preschoolers parents of children aged 35.5 statistically significantly more often believe that the child is in an environment safe from accidental injuries in the educational institution, compared to parents of primary-aged children 35.5%, as well as parents of preschool-aged children 65.9%. statistically significantly more often believe that the environment in the educational institution is safe for the child from intentional (violent) injuries, compared to the initial 37.1 percent. parents of aged children. Conclusions.
- The empirical study conducted has indeed established that parents are highly concerned about their children's safety and actively apply injury prevention measures. The measures taken by parents include using safety belts for children in cars, putting helmets on children when riding bicycles or skating, and educating children about safety in various situations such as at sea, in traffic, during leisure activities, sports, and within institutions like kindergartens or schools. This underscores the importance and effectiveness of educating and informing parents about child safety, as they are the primary individuals responsible for fostering safety awareness and implementing preventive measures for their children.
- During the conducted empirical research, it was established that parents are very interested in their children's safety and actively apply injury prevention measures. This indicates that educating and informing parents about children's safety is important and effective, as parents are the primary individuals responsible for fostering children's safety awareness and implementing preventive measures. When comparing the results obtained from parents raising pre-school and primary school-aged children, the attitude towards children's safety is significant. The facts established allow us to affirm that the hypothesis was confirmed, and the perspective of parents raising pre-school-aged children differed, leading us to conclude that parents of primary school-aged children statistically significantly: • believe that accidental injuries can cause permanent disability in children; • would allow their child to play near home without supervision; • would let their child walk to school/kindergarten alone for more than 10 minutes; • believe that it is important or necessary for a child to wear reflective clothing in the dark, compared to parents of pre-school-aged children. Parents of pre-school-aged children statistically significantly indicated that: • they always take measures in daily life that help prevent their child from getting injured; • there is a need for more opportunities to receive first aid training for children's injuries; • they would never allow their child to swim unsupervised in a hotel or backyard pool; • the child is in a safe environment at the educational institution, protected from accidental injuries; • the child is in a safe environment at the educational institution, protected from intentional (violent) injuries, compared to parents of primary school-aged children. These results show that parents' attitudes towards children's safety and injury prevention differ depending on the child's age, and this should be taken into account when formulating safety policies and programs.
- It was found that parents apply injury prevention measures and take protective actions to safeguard their children from accidental injuries. Parents of pre-school and primary school-aged children who participated in the survey mentioned that it is particularly important to teach children about safety at the beach, road safety, during leisure activities, sports, and to educate them about safety at the institution, whether it be kindergarten or school. Parents also take preventive measures, such as: using a seat belt for the child when sitting in the back of a car, wearing a helmet for activities like ice skating or riding a bicycle, scooter, or skateboard.