Use this url to cite ETD: https://hdl.handle.net/20.500.14172/19263
Options
Lietuviškojo orientalizmo paieškos: Vincas Krėvė
Type of publication (PDB)
Magistro darbas / Master thesis (ETD_MGR)
Type of publication
type::text::thesis::master thesis
Title
Lietuviškojo orientalizmo paieškos: Vincas Krėvė
Other Title
The Search for Lithuanian Orientalism: Vincas Krėvė
Author
Bielskytė, Rita |
Advisor
Šidlauskas, Marijus
Other(s)
Mitaitė, Donata | Recenzentas / Rewiewer |
Bončkutė, Roma | Recenzentas / Rewiewer |
Mitaitė, Donata | Darbo gynimo komisijos pirmininkas / Thesis Defence Board Chairman |
Bončkutė, Roma | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Sidabraitė, Žavinta | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Šidlauskas, Marijus | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Kmita, Rimantas | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Extent
51 p.
Date Issued
2012-06-04
Field of Science
Publisher
Kaunas Lithuanian Academic Libraries Network (LABT)
eLABa
1921531
Abstract
Šiandien mūsų kultūra išgyvena susidomėjimo Rytais bumą. Vis daugiau vakariečių patraukia Rytų dvasingumas, visiškai kitokia gyvenimo kokybė, ritmas ir pasaulėžiūra. Nors susidomėjimo Orientu pradžia Lietuvoje siekia dar XVI a., tačiau jo formos ir mastas nuolat kito. Intelektualiniu intensyvumu išsiskiria 2–3 XX a. dešimtmečiai, kuomet Lietuvą pasiekė karštligiška Rytų kultūros mada. Tai buvo integrali lietuviškojo neoromantizmo dalis. Tuo metu Lietuva atsidūrė tarsi tarp dviejų kultūrų – Rytų ir Vakarų. Ugdydama savo nacionalinį tapatumą, mūsų tauta pradėjo šias dvi kultūras jungti į vieną. Visa tai ryškiai atsispindėjo rašytojų kūryboje. Itin reikšmingą vietą lietuvių orientalistinės krypties literatūroje užima V. Krėvė. Rašytojo orientalistinę kūrybą formavo gausybė prieštaringiausių veiksnių. Jis turėjo unikalią galimybę susipažinti su rytietiškuoju koloritu iš arti, gyvendamas Azerbaidžane. Būtent rytietiškoji terpė leido atverti savyje sukauptą prieštaringos būties, pasaulio nedermės, kaip kovos tarp gėrio ir blogio, supratimą. Ir visa ši kova – tai paties rašytojo asmeniniai sukrėtimai. V. Krėvės kūryba – tai lyg vakarietiškas produktas rytietiškame kūrinyje. Nors Rytai jam tampa savotiška siekiamybe, tačiau juos realizuodamas V. Krėvė vis tiek išlieka Vakarų žmogumi. Rašytojo jausmai, emocijos nuolat skatino ieškoti savęs ne krikščionybėje, bet logika visada grąžindavo atgal. Būtent šis prieštaringumas yra tapęs jo kūrinių meninės jėgos varikliu. Šiame darbe sistemiškai analizuojami V. Krėvės orientalistiniai tekstai ir jų kontekstai. Naudojantis turima medžiaga – laiškais ir atsiminimais – nubrėžiami ryškiausi rašytojo asmenybės štrichai. Rytietiškas interesas glaudžiai siejamas su biografija ir asmenybės prigimtimi. Aptariant orientalistinius V. Krėvės kūrinius, iškeliamas jo individualusis pradas. Išryškinama tai, kas tiesiogiai perimta iš Rytų, kaip jungiamos Oriento ir Vakarų krikščioniškoji tradicijos ir kaip visa tai įgyja savitą kūrybinę išraišką.
Nowadays our culture reaches the peak of interest in East life. More and more people from West are getting interested in East spirit, absolutely different life quality, way of life and worldview. In Lithuania interest in Orients appeared in XVI century, although knowledge about it was always changing. Intellectual changes are noticed in 2−3 ties in 20 century, when Lithuania reached the peak of interest in Orients culture. It was an integral part in Lithuanian neoromantism. At that time Lithuania appears in between two cultures – West and East. By connecting these two cultures together our nation developed their national identity. All this is shown in writers work. V. Krėvė takes a significant place in literary school (literature). Author’s Oriental work appears from discrepant (contradictory) factors. As he lived in Azerbaijan he had an opportunity to get to know the (coloring) life from inside. Exactly the Orient’s surrounding help author to realize the contradictory mode of life, like a fight between goods and evil, understanding. And whole this fight- is author’s personal experience. V. Krėvė’s work is like west part in orients works. The East is becoming kind of aspiration for the author, but he is still a man from West. Feelings and author’s emotions made him find himself not in Christianity, but realty and logical thinking always brought him back. This contradictory became the main index in his works. In this paper is analyzed V. Krėvė’s Oriental works and contexts. By using all the materials – letters and memories – shown the authors most intelligent personal qualities. The Oriental’s interest come together with biography and personal nature. As we tall about V. Krėvė’s Oriental works it is shown it’s individual origin. Shown what is directly taken from East culture, how connects East and West Christianity’s traditions and how all this gets an original creative expression.
Coverage Spatial
Lietuva / Lithuania (LT)
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Affiliation(s)
Defended
Taip / Yes
Access Rights
Atviroji prieiga / Open Access