Options
Mokinių ir studentų priimamų sprendimų rizikingumas ribojant ir neribojant sprendimų priėmimo laiką
Klemenytė, Kristina |
Daugelio rizikingų sprendimų priėmimo ir laiko spaudimo atliktų tyrimų duomenimis, labiau rizikingi sprendimai priimami esant laiko spaudimui. Pastarasis dėsningumas taip pat gali būti aiškinamas dvejopo informacijos apdorojimo sistemų teorijomis. Kahneman (2015), išskiriamos dvi sistemos — intuityvi, paremta greitai vykstančiais automatiniais procesais, ir siejama su sąmoningų pastangų ir daugiau laiko sąnaudų reikalaujančiais procesais antroji sistema. Taigi, šio tyrimo tikslas yra išsiaiškinti mokinių ir studentų priimamų sprendimų rizikingumą ribojant ir neribojant sprendimų priėmimo laiką. Šiam tikslui pasiekti, remiantis Kogan ir Wallach (1964) principais, sudarytos trys priimamų sprendimų rizikingumui socialinėje, akademinėje ir etinėje srityje skirtos vertinti pasirinkimų dilemos; tyrimas buvo atliktas taikant keturių grupių post-testo eksperimento planą (1 grupė — mokiniai, kuriems pasirinkimų dilemos pateikiamos ribojant sprendimų priėmimo laiką; 2 grupė — mokiniai, kuriems pasirinkimų dilemos pateikiamos neribojant sprendimų priėmimo laiko; 3 grupė — studentai, kuriems pasirinkimų dilemos pateikiamos ribojant sprendimų priėmimo laiką; 4 grupė — studentai, kuriems pasirinkimų dilemos pateikiamos neribojant sprendimų priėmimo laiko). Tyrime dalyvavo 81 asmuo iš bendrojo ugdymo ir aukštojo mokslo švietimo įstaigų (15 – 24 metų amžiaus). Surinkti duomenys analizuoti naudojantis IBM SPSS Statistics 24 programa. Mokinių ir studentų priimamų sprendimų rizikingumo skirtumams ribojant ir neribojant sprendimų priėmimo laiką pateikti taikyta dviejų faktorių dispersinė analizė (ANOVA), kitiems skirtumams tarp kintamųjų nustatyti taikytas Stjudent t ir Mann-Whitney kriterijus bei Friedman ir Kruskal-Wallis kriterijai. Priimamų sprendimų rizikingumo ribojant ir neribojant sprendimų priėmimo laiką skirtumų neaptikta, tačiau išsiaiškinta, jog mokiniai priima labiau rizikingus sprendimus nei studentai (F = 4.922; p < 0.05). Taip pat aptikta vaikinų ir merginų priimamų sprendimų rizikingumo skirtumų.
The research of risky decision making in the field of time pressure suggests, that under time pressure riskier decisions are made. The present statement can also be explained by dual process theory. Kahneman (2015) refers to two systems in the mind, System 1 and system 2: System 1 operates automatically and quickly, with little or no effort and no sense of voluntary control; System 2 allocates attention to the effortful mental activities that demand it, including complex computations. Therefore, the present research was accomplished due to the aim to find out risky decision making among high school and university students in limited and unlimited time conditions. Survey was administered including three choice dilemmas (created by author of master's thesis according principles of Kogan and Wallach (1964)), evaluating risky decision making in social, academic and ethic areas of risk; four groups post-test experimental design was applied (group 1 was formed of high school students, who rate choice dilemmas in limited time conditions; group 2 was formed of high school students, who rate choice dilemmas in unlimited time conditions; group 3 was formed of university students, who rate choice dilemmas in limited time conditions; group 4 was formed of university students, who rate choice dilemmas in unlimited time conditions). Research involved 81 students from high school and university (age range from 15 to 24 years old). Data were analysed using IBM SPSS Statistics 24 software. Two-way analysis of variance (ANOVA) was used to identify risky decision making differences among high school and university students in limited and unlimited time conditions; Student T-Test, Mann-Whitney criteria, Friedman and Kruskal-Wallis criteria was used to identify other differences of variables. No risky decision making differences in limited and unlimited time conditions were found. However, high school students make riskier decisions than university students (F = 4.922; p < 0.05). Moreover, risky decision making differences, related to sex were found.