Options
Moterų įsitraukimo į darbą, priklausomybės nuo darbo ir jų vaikų elgesio ypatumų sąsajos
Paliokienė, Brigita |
Mokslinių tyrimų analizė rodo, jog mokslininkai ieškojo sąsajų tarp motinų įsitraukimo į darbą, priklausomybės nuo darbo ir vaiko galių ir sunkumų, tačiau ši tema moksliškai nagrinėta mažai. Tyrimo tikslas – atskleisti vaikų galių ir sunkumų sąsajas su jų motinų įsitraukimo į darbą bei priklausomybės nuo darbo ypatumais. Motinų įsitraukimo į darbą vertinimui panaudotas darbo autorės sukurtas Moters įsitraukimo į darbą klausimynas. Priklausomybės nuo darbo įvertinta Olandijos Priklausomybės nuo darbo klausimynu (angl. Dutch Work Addiction Scale – DUWAS-10) (Schaufeli & Taris, 2004)), o savo vaikų galias ir sunkumus motinos vertino Galių ir sunkumų klausimyno (angl. Strengths and Difficulties Questionnaire – SDQ), sukurto R. Goodmano (Goodman, 1997), adaptuota lietuviška forma (Gintilienė, Girdzijauskienė, Černiauskaitė, Lesinskienė, Povilaitis ir Pūras, 2004). Tyrime dalyvavo 162 dirbančios ir vaikus nuo penkerių iki vienuolikos metų auginančios motinos. Tyrimo duomenys surinkti internetinės apklausos būdu. Darbo tikslui pasiekti autorės sukurtas Moters įsitraukimo į darbą klausimynas atitiko patikimumo kriterijus ir leido įvertinti tyrimo dalyvių darbingumą, darbe patiriamą įtampą ir požiūrį į darbo svarbą. Atskleisti šie dirbančių motinų įsitraukimo į darbą, priklausomybės nuo darbo ypatumai ir sąsajos su sociodemografiniais požymiais: tyrimo dalyvės pasižymėjo aukštu priklausomybės nuo darbo lygiu; kuo vyresnės moterys ir kuo vyresni jų vaikai, tuo mažiau vertinama darbo svarba; darbo svarbą aukščiau vertina moterys, turinčios vidurinį ir profesinį išsilavinimą ir priklausančios žemiausiai personalo grandžiai; įtampą darbe dažniau patiria aukščiausias pareigas užimančios moterys; kuo vyresnės moterys, tuo mažiau įtampos jaučia dirbdamos; polinkis perdėtai daug dirbti labiau būdingas vidurinei personalo grandžiai priklausančioms moterims. Didėjant moterų priklausomybei nuo darbo, auga jų darbingumo ir įtampos darbe rodikliai, bet mažėja darbo svarbos vertinimas. Motinų reflektuojamų vaikų galių ir sunkumų kiekybinė išraiška atitinka nustatytas šio amžiaus normas. Vyresnės motinos atlaidžiau vertina vaikų patiriamus sunkumus; kuo vyresni vaikai, tuo mažiau išreikštas jų hiperaktyvumas; aukštąjį išsilavinimą turinčios motinos mato stipresnę savo vaikų galių raišką; emocinius simptomus dažniau reflektuoja berniukų, o elgesio problemas – mergaičių motinos. Kuo labiau motinos vertina darbo svarbą, tuo mažiau linkusios vertinti savo vaikų galias; kuo didesnė motinų priklausomybė nuo darbo ir darbe patiriama įtampa, tuo stipriau reflektuojami vaiko sunkumai.
According to analysis of academic research, it has been attempted to detect relationship between mothers‘ work engagement, work addiction and strength and difficulties of their children, but there is still little scientific research on this topic. The purpose of the research is to establish the relationship between the mothers‘ work engagement, work addiction and strength and difficulties of their children and to disclose the peculiarities of these variables. In order to assess the work engagement, Women’ work engagement questionnaire, prepared by the author of the thesis, was used. For the assessment of work addiction Dutch Work Addiction Scale – DUWAS-10 (Schaufeli & Taris, 2004) – was used. For the assessment of the strengths and difficulties of children, Strengths and Difficulties Questionnaire – SDQ (Goodman, 1997) – was used, authors of the lithuanian adapted version – Gintilienė, Girdzijauskienė, Černiauskaitė, Lesinskienė, Povilaitis ir Pūras (2004). A total of 162 respondents were surveyed. The research data was collected through an online survey. The questionnaire of the women‘ work engagement, created by the author, met the reliability criteria and allowed to assess the working capacity of the research participants, the stress experienced at work and the attitude towards the importance of work. The following characteristics of working mothers' work engagement, work addiction and relationship with sociodemographic characteristics are revealed: the research participants had a high level of work addiction; the older the women and the older their children, the less the importance of work is valued; the importance of work is rated higher by women who have secondary and professional education and belong to the lowest ranks of the staff; stress at work is more often experienced by women in the highest positions; the older women are, the less stress they feel at work; the tendency to overwork is more common among women in the middle ranks of the staff. As women's work addiction increases, indicators of their work capacity and stress at work increase, but the assessment of the importance of work decreases. The quantitative expression of children's strengths and difficulties reflected by mothers corresponds to the established norms of this age. Older mothers are more tolerant of children's difficulties; the older the children, the less pronounced their hyperactivity; mothers with higher education see a stronger manifestation of their children's powers; emotional symptoms are more often reflected by mothers of boys, and behavioral problems by mothers of girls. The more mothers value the importance of work, the less they tend to value their children's powers; the greater the mothers' addiction to work and the stress experienced at work, the stronger the child's difficulties are reflected.