Švietimo įstaigų vadovų lyderystės gebėjimai ir jų ugdymo(si) galimybės
Sirutienė, Sandra |
Magistriniame darbe analizuojami švietimo įstaigų vadovų lyderystės gebėjimai ir jų ugdymo(si) galimybės. Tematika aktuali dėl nuolat kintančios švietimo aplinkos, kurioje vadovams tenka svarbus vaidmuo užtikrinant organizacijų sėkmę, mokinių pasiekimus ir inovacijų diegimą. Darbe nagrinėjami teoriniai lyderystės aspektai, įskaitant transformacinės, situacinės bei paskirstytosios lyderystės modeliai, kurie pabrėžia lyderio gebėjimą motyvuoti, įgalinti komandas bei įveikti švietimo iššūkius. Be to, išskiriama emocinio intelekto, strateginio mąstymo ir gebėjimo adaptuotis svarba šiuolaikinėje švietimo vadyboje. Empirinė tyrimo dalis apima kokybinį tyrimą, kurio metu atlikti pusiau struktūruoti interviu su Lietuvos švietimo įstaigų vadovais, taip pat taikyta dokumentų analizė. Tyrime dalyvavo 20 vadovų iš įvairių švietimo įstaigų (mokyklų, darželių ir neformaliojo švietimo centrų), kurie pasidalijo savo patirtimi apie lyderystės gebėjimus ir jų tobulinimo(si) galimybes. Interviu klausimai buvo sukurti remiantis lyderystės teorijų modeliais, siekiant atskleisti ne tik vadovų požiūrį į jų gebėjimus, bei iššūkius, su kuriais jie susiduria kasdienėje veikloje. Surinkti duomenys buvo analizuojami teminės analizės metodu, siekiant identifikuoti pagrindines lyderystės praktikas, stiprybes ir tobulėjimo sritis. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad vadovai ypač vertina galimybę dalyvauti mentorystės programose, lyderystės mokymuose ir refleksiniuose užsiėmimuose, tačiau susiduria su tokiais iššūkiais kaip laiko stoka. Jie pažymėjo, kad efektyvi lyderystė apima ne tik organizacijos vizijos įgyvendinimą, bet ir gebėjimą spręsti konfliktus, įkvėpti komandą ir kurti teigiamą darbo atmosferą. Darbo išvados ir rekomendacijos gali būti vertingos švietimo politikos formuotojams, institucijų vadovams ir mokslininkams, siekiantiems gerinti švietimo sistemos kokybę. Taip pat jos prisideda prie platesnio diskurso apie lyderystės ugdymo(si) reikšmę švietimo kontekste. Magistro baigiamąjį darbą sudaro: įvadas, kuriame pristatomas temos aktualumas, mokslinis kontekstas, problema, tyrimo objektas, darbo tikslas, uždaviniai, tyrimo metodai, darbo praktinė reikšmė. Teorinę dalį sudaro 2 skyriai: 1. Švietimo įstaigų vadovų lyderystės teoriniai aspektai, 2. Švietimo įstaigos vadovų lyderystės gebėjimų ir jų ugdymo(si) galimybių tyrimas, diskusija, išvados, rekomendacijos, literatūros sąrašas.
The master's thesis analyzes the leadership competencies of education institution leaders and their development opportunities. The topic is relevant due to the constantly changing educational environment, in which leaders play an important role in ensuring the success of organizations, student achievements, and the implementation of innovations. The paper examines the theoretical aspects of leadership, including transformational, situational, and distributed leadership models, which emphasize the leader's ability to motivate, empower teams, and overcome educational challenges. In addition, the importance of emotional intelligence, strategic thinking, and adaptability in modern educational management is highlighted. The empirical part of the research includes a qualitative study, during which semi- structured interviews were conducted with leaders of Lithuanian educational institutions, as well as document analysis. The study involved 20 leaders from various educational institutions (schools, kindergartens, and non-formal education centers), who shared their experience about leadership competencies and their development opportunities. The interview questions were created based on leadership theory models, in order to reveal not only the leaders' perceptions of their competencies, but also the challenges they face in their daily activities. The collected data were analyzed using thematic analysis to identify the main leadership practices, strengths, and areas for improvement. The research results revealed that leaders particularly value the opportunity to participate in mentoring programs, leadership training, and reflective sessions, but face challenges such as lack of time. They noted that effective leadership includes not only the implementation of the organization's vision, but also the ability to resolve conflicts, inspire the team, and create a positive work environment. The conclusions and recommendations of the work can be valuable for education policymakers, institutional leaders, and researchers seeking to improve the quality of the education system. They also contribute to a broader discourse on the importance of leadership development in the educational context. The master's thesis consists of: an introduction presenting the relevance of the topic, the scientific context, the problem, the research object, the aim of the work, the objectives, the research methods, and the practical significance of the work. The theoretical part consists of 2 chapters: 1. Theoretical aspects of leadership of education institution leaders, 2. Research on the leadership competencies of education institution leaders and their development opportunities, discussion, conclusions, recommendations, and a list of references.