Options
Priešmokyklinio ugdymo mokytojo bendradarbiavimas su tėvais ugdant vaikų komunikavimo kompetenciją
Pedagogo bendradarbiavimo su tėvais svarba akcentuojama Lietuvos Respublikos dokumentuose: Lietuvos Respublikos vaiko gerovės politikos koncepcijoje (2003); Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo pakeitimo įstatyme (2011); Lietuvos pažangos strategijoje „Lietuva 2030“ (2012); Valstybinėje 2013-2022 metų strategijoje (2014), kuriuose pažymima, jog, siekiant sėkmingos visuomenės kaitos, turime glaudžiau bendradarbiauti tarpusavyje ir inicijuoti pokyčius pagrindinėje asmenybės ugdymo aplinkoje – šeimoje, švietimo sistemoje, bendruomenėje. Priešmokyklinio amžiaus vaiko komunikavimo kompetencijos ugdymo tema šiuo metu yra aktuali, nes dažnam šiuolaikiniam vaikui sunku sukaupti dėmesį, aktyviai klausytis, kalbėti pilnais sakiniais, atpažinti raides, pozityviai bendrauti. Todėl tėvams ir priešmokyklinio ugdymo mokytojams svarbu ieškoti vaikui patrauklių metodų, būdų, priemonių, nuteikiančių vaiką geranoriškai bendradarbiauti. Mokslinė problema: kokios yra priešmokyklinio ugdymo mokytojo bendradarbiavimo su tėvais galimybės ugdant vaikų komunikavimo kompetenciją? Darbo objektas: priešmokyklinio ugdymo mokytojo bendradarbiavimas su tėvais ugdant vaikų komunikavimo kompetenciją. Darbo tikslas: atskleisti priešmokyklinio ugdymo mokytojo bendradarbiavimo su tėvais galimybes ugdant vaikų komunikavimo kompetenciją. Darbo uždaviniai: 1. Išanalizuoti priešmokyklinio ugdymo mokytojo bendradarbiavimo su tėvais, ugdant vaikų komunikavimo kompetenciją, teorinius pagrindus. 2. Ištirti priešmokyklinio ugdymo mokytojų nuomonę apie bendradarbiavimo su tėvais galimybes ugdant vaikų komunikavimo kompetenciją. 3. Ištirti tėvų nuomonę apie bendradarbiavimo su priešmokyklinio ugdymo mokytoju galimybes ugdant vaikų komunikavimo kompetenciją. 4. Sukurti Priešmokyklinio ugdymo mokytojo bendradarbiavimo su tėvais, ugdant vaikų komunikavimo kompetenciją modelį ir pateikti rekomendacijas. Darbe taikomi tyrimo metodai: teoriniai (mokslinės literatūros ir dokumentų analizė); empiriniai (iš dalies struktūruotas interviu, turinio (content) analizė). Išanalizavus priešmokyklinio ugdymo mokytojo bendradarbiavimo su tėvais, ugdant vaikų komunikavimo kompetenciją, teorinius pagrindus nustatyta, kad priešmokyklinio amžiaus vaiko komunikavimo kompetencijos ugdymas vyksta šeimoje ir vaikų darželyje, todėl priešmokyklinio ugdymo mokytojas, norėdamas užtikrinti kokybišką kiekvieno grupę lankančio vaiko komunikavimo kompetencijos ugdymą(si), turėtų aktyviai bendradarbiauti su savo ugdytinių tėvais. Mokslinėje literatūroje išryškinamos pedagogo bendradarbiavimo su tėvais formos padeda pastebėti kiekvieno vaiko kalbos, kalbėjimo, bendravimo problemas, išsiaiškinti gebėjimus ir sukurti įtraukiančio ugdymo(si) sąlygas, užtikrinančias kokybiškus komunikavimo kompetencijos ugdymo(si) rezultatus. Teorinė mokslinės literatūros ir dokumentų analizė atskleidė, jog vaikų darželyje išlavinta komunikavimo kompetencija daro teigiamą įtaką vaikų pasiekimams pradinėje mokykloje. Priešmokyklinio ugdymo mokytojų nuomone, vaikai, kurių priešmokyklinio ugdymo mokytojas aktyviai bendradarbiauja su tėvais, turi šias komunikavimo kompetencijos ugdymo(si) galimybes: a) bendrauti su suaugusiais žmonėmis ir bendraamžiais; b) tobulinti aktyvaus klausymo(si) gebėjimus; c) girdėti estetiškai vertingų kūrinių; d) susipažinti su raidėmis, kitais rašytiniais ženklais; e) tobulinti garsų, raidžių siejimo įgūdžius; f) dalyvauti mokamose edukacijose; g) pratęsti ugdymo(si) procesą namuose ir kt. Empiriniu tyrimu išsiaiškinta tėvų nuomonė, jog priešmokyklinio ugdymo grupėje vaikams yra sudarytos šios komunikavimo kompetencijos ugdymo(si) galimybės: a) bendrauti; b) išmokti raides; c) ugdytis savarankiškumą, aktyvumą, kūrybiškumą; d) dalyvauti įvairiuose renginiuose; e) išreikšti save; f) gauti specialistų pagalbą; g) žaisti; h) dalyvauti grupinėje veikloje ir kt. Remiantis informantų nuomone, vaikai, kurių tėvai aktyviai bendradarbiauja su priešmokyklinio ugdymo mokytoju, turi šias komunikavimo kompetencijos ugdymo(si) galimybes: a) pratęsti ugdymo(si) procesą namuose; b) turtinti žodyną; c) pasiruošti lankyti pradinę mokyklą ir kt. Remiantis moksline literatūra, dokumentų analize, humanistinės ugdymo(si) teorijos nuostatomis, pragmatizmo idėjomis, progresyvizmo teorija bei tyrimo rezultatų duomenimis buvo sukurtas modelis Priešmokyklinio ugdymo mokytojo bendradarbiavimas su tėvais, ugdant vaikų komunikavimo kompetenciją ir pateiktos rekomendacijos priešmokyklinio ugdymo mokytojams bei tėvams, siekiant tobulinti ugdymo(si) proceso dalyvių bendradarbiavimą vaikų komunikavimo kompetencijos ugdymui(si).
The importance of teacher’s cooperation with parents is emphasized in the documents of Republic of Lithuania: The Concept of the Best Interests of Child Policy of Republic of Lithuania (2003); The Education Law on Amending Law of Republic of Lithuania (2011); Lithuania Progress Strategy „Lithuania 2030“ (2012); The public strategy of 2013-2022 years (2014), there is emphasized that if we seek societal changes we need to communicate between each other and initiate the changes in the main environment of personal education – in family, education system, community. The theme of communication competence of preschool child is relevant in our days because it is difficult for frequent modern child to concentrate attention, to listen actively, to speak in full sentences, to recognize letters, to communicate positively. This is the reason why it is important for parent and preschool teachers to pursue attractive methods, ways, devices for children which set a child to cooperate benevolently. The scientific problem: What are the possibilities of communication between preschool teachers and parents in education of children’s communication competences? The object of the work: the cooperation of preschool teacher with parents in education of children’s communication competence. The purpose of the work: to expose the possibilities of preschool teacher’s cooperation with parents in education of children’s communication competence. Tasks: 1. To analyze theoretical background of preschool teacher’s cooperation with parents in education of children’s communication competence. 2. To explore the opinion of preschool teachers about the cooperation with parents in education of children’s communication competence. 3. To explore the opinion of parents about the cooperation with preschool teachers in education of children’s communication competence. 4. To create the model The Cooperation Between Preschool Teachers and Parents in education of Communication Competences of Children and make recommendations. The research methods used in work: theoretical (analysis of scientific literature and documents); empirical (partially structured interview, analysis of content). An analysis of theoretical background of preschool teachers cooperation with parents in pursuance of children’s communication competence education, showed that pursuance of children’s communication competences education goes on in family and children’s garden, this is why the preschool teacher if he wants to ensure the qualified education of every single child who is attending group, he should cooperate actively with parents of their pupils. The forms of cooperation with parents are emphasized in scientific literature which help notice problems of every single child’s speech, speaking, communication, ascertain abilities and create conditions of inclusive education which ensure the qualified results in education of communication competences. The analysis of theoretical literature and documents disclosed that educated communication competence in children garden does positive influence in children's achievements at primary school. There is an opinion of preschool teachers that children, whose preschool teachers cooperated with parents actively, have these possibilities of communication competence education: a) they are able to communicate with adults and peer; b) improve the ability of active listening; c) hear the aesthetically valuable creations; d) get acquainted with letters and other signs of writing; e) improve skills of sound and letters connection; f) take place at paid educations; g) continue the education process at home; ect. The parents opinion was found out using empirical research that children who attend preschool classes have these possibilities of communication competence education: a) communicate; b) learn letters; c) develop their autonomy, activity and creativity; d) attend in different events; e) express themselves; f) get help of specialists; g) play; h) attend group activities; ect. In the opinion of informants children whose parents cooperate actively with preschool teachers have these possibilities of communication competence education: a) to continue the process of education at home; b) to improve vocabulary; c) prepare the attendance of primary school; ect. The model Preschool Teachers Cooperation with Parents in Pursuance of Children’s Communication Competence Education had been created with reference to scientific literature, documents analysis, in provisions of humanistic education theories, ideas of pragmatism, theory of progressivism and results of research, and recommendations to preschool teachers and parents cooperation in pursuance of participants of education process improvement of children communication competence education had been submitted.