Use this url to cite ETD: https://hdl.handle.net/20.500.14172/18743
Options
Vaikų savarankiškumo formavimas bendruomeniniuose vaikų globos namuose: socialinių darbuotojų patirtys
Type of publication (PDB)
Magistro darbas / Master thesis (ETD_MGR)
Type of publication
type::text::thesis::master thesis
Title
Vaikų savarankiškumo formavimas bendruomeniniuose vaikų globos namuose: socialinių darbuotojų patirtys
Other Title
Developing child autonomy at a community care home: experiences of social workers
Author
Juškevičienė, Ilona |
Advisor
Other(s)
Darbo gynimo komisijos pirmininkas / Thesis Defence Board Chairman | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Extent
119 p.
Date Issued
2021-06-08
Field of Science
eLABa
95119142
Abstract
Tyrimo objektas – Vaikų savarankiškumo formavimas bendruomeniniuose vaikų globos namuose. Tyrimo tikslas – Atskleisti vaikų savarankiškumo formavimą bendruomeniniuose vaikų globos namuose socialinių darbuotojų patirčių kontekste. Hipotezė – tikėtina, kad vaikams, deinstitucionalizacijos procese apsigyvenus bendruomeniniuose vaikų globos namuose, plečiasi ugdomųjų veiklų įvairovė, savarankiškumo formavime yra daugiau praktinio potencialo panaudojimo galimybių. Tyrimo uždaviniai: 1. Atskleisti vaikų savarankiškumo formavimo bendruomeniniuose vaikų globos namuose socialinio darbo kontekste teorines prieigas. 2. Bendruomeninių vaikų globos namų socialinių darbuotojų funkcijų specifiškumas formuojant vaiko savarankiško gyvenimo strategijas. 3. Atlikti empirinį tyrimą vaikų savarankiškumo formavimo bendruomeniniuose vaikų globos namuose socialinių darbuotojų patirčių kontekste. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė, dokumentų analizė, kiekybinis tyrimas (anketa). Siekiant įgyvendinti darbo tikslą - atskleisti vaikų savarankiškumo formavimą bendruomeniniuose vaikų globos namuose, pasirinkta socialinių darbuotojų apklausa, kuri atspindės apklaustųjų, socialinių darbuotojų patirtis. Tyrimo metodologinės prieigos (teorijos): humanistinės filosofijos teorijos, bihevioristinės teorijos, įgalimo ir palaikymo. Darbo struktūra. Darbą sudaro įvadas, trys pagrindinės dalys, rekomendacijos, išvados, santraukos, literatūros sąrašas ir priedai. Pirmoji dalis yra teorinė. Joje atskleidžiama vaikų savarankiškumo formavimo bendruomeniniuose vaikų globos namuose socialinio darbo kontekste teorinė analizė. Antroji darbo dalis yra skirta tyrimo organizavimui ir Vaikų savarankiškumo formavimo BVGN socialinių darbuotojų patirčių kontekste metodologija (tyrimo teorinis pagrindimas, tyrimo instrumento pristatymas, tyrimo respondentai ir etika). Trečioje dalyje atlikto empirinio tyrimo: Vaikų savarankiškumo formavimo bendruomeniniuose vaikų globos namuose socialinių darbuotojų patirčių kontekste, rezultatų interpretacija. Atliktas empirinis tyrimas, pasirinktas empirinio tyrimo kiekybinis apklausos metodas – anketavimas. Tyrimų duomenų analizei naudotas aprašomosios statistikos metodas, nustatant respondentų atsakymų santykinių dažnių procentinę išraišką. Anketą sudaro 117 uždaro tipo klausimai ir vienas atviras klausimas, siekiant išsiaiškinti respondentų nuomonę. Atviras klausimas skirtas galimybei respondentams teikti pasiūlymus, kokiais norėtų papildyti ,,Bendruomeninių vaikų globos namų veiklos aprašą“. Pasiūlymus teikti buvo neprivaloma, savo nuomonę pareiškė 18 respondentų. Anketoje klausimynas buvo suskirstytas į 13 blokų: Demografinis blokas, Vaikų savarankiškumo formavimo teorines prieigos, Bendruomeniniai vaikų globos namai teisiniame kontekste, Kasdieninių poreikių tenkinimo įgūdžių (buitinių) blokas, Socialinių įgūdžių blokas, Komunikacinių įgūdžių blokas, Finansinių žinių blokas, Karjeros planavimo įgūdžių blokas, Identiteto kūrimo įgūdžių blokas, Rizikos prevencijos įgūdžių blokas, Teisinių žinių blokas, Dalyvavimas bendruomenės veikloje, Socialinių darbuotojų bendradarbiavimas. Išanalizavus vaikų savarankiškumo formavimo BVGN socialinio darbo teorines prieigas galima teigti, kad vaiko globos socialinė gerovė bendruomeniniuose vaikų globos namuose yra numatyta visuose teisiniuose dokumentuose- tiek tarptautiniuose, kuriais Lietuva privalo vadovautis, tiek nacionaliniuose, kuriuos priima pati Lietuva ir savivaldos, kuriai yra palikta teisė priimti sprendimus vadovaujantis aukštesniais galiojančiais dokumentais. Vaiko globos sistemos pertvarkos proceso eigoje įkurti bendruomeniniai vaikų globos namai. Vaikų savarankiškumo formavimo strategija BVGN yra vystoma, kintanti, tobulinama, o Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu patvirtintas ,,Bendruomeninių vaikų globos namų veiklos aprašas“ nustato socialinių paslaugų įstaigos šeimos modelio bendruomeninių vaikų globos namų tikslus ir funkcijas, teises ir pareigas, veiklos organizavimą, likusio be tėvų globos vaiko, socialinę riziką patiriančio vaiko ar vaiko su negalia apgyvendinimą BVGN, finansavimą bei teikiamos globos (rūpybos) kokybės užtikrinimą. Socialinio darbuotojo funkcijos formuojant savarankiško gyvenimo strategijas vaikams, gyvenantiems BVGN apima veiklą orientuota į vaiko poreikių vertinimą bei tinklo tų poreikių tenkinimui sukūrimą, ryšių su biologine šeima palaikymą, vaiko ruošimą savarankiškam gyvenimui (formuojant kasdienių poreikių tenkinimo įgūdžius (buitinius), socialinius įgūdžius, komunikacinius įgūdžius, finansinių žinių panaudojimo įgūdžius, darbinius įgūdžius ir kitus, atsakomybės formavimą – kad vaikas suprastų, jog savimi turi pasirūpinti pats), profesijos pasirinkimo, saugumo, laisvalaikio, užimtumo problemų, paramos teikimo, konsultavimo, tarpininkavimo, patarimo šeimos kūrimo, bendravimo su aplinka klausimais. Socialinių darbuotojų bendradarbiavimas su VVTAĮT darbuotojais, sveikatos priežiūros, švietimo ir kitomis institucijomis bei jų darbuotojais, kultūros specialistais, bendruomene ir visuomene formuojant vaikų, gyvenančių BVGN, savarankiškumą ir tenkinant individualius vaiko poreikius, padeda gauti visas būtinas socialines, ugdymo ir kitas paslaugas, garantuoja socialinį saugumą ir auginti savarankišką visuomenės narį. Atlikto tyrimo analizė leidžia teigti, kad deinstitucionalizacijos procesas vertinamas teigiamai, o bendruomeniniai vaikų globos namai užtikrina vaiko gyvenimo kokybės gerėjimą, vaikų integraciją į bendruomenę, sudaro galimybes vaikams augti artimoje šeimai aplinkoje įgyjant savarankiškus gyvenimui svarbius įgūdžius, kad ,,Bendruomeninių vaikų globos namų veiklos aprašas“ aiškiai apibrėžia tikslus ir funkcijas, aiškiai apibrėžia vaiko apgyvendinimą bendruomeniniuose vaikų globos namuose. Vaikams bendruomeniniuose vaikų globos namuose yra formuojami tvirti savarankiškumo įgūdžiai. Hipotezė – pasitvirtino, vaikams, deinstitucionalizacijos procese apsigyvenus bendruomeniniuose vaikų globos namuose, plečiasi ugdomųjų veiklų įvairovė savarankiškumo formavime yra daugiau praktinio potencialo panaudojimo galimybių.
The object of the research is the formation of children's independence in community orphanages. The aim of the research is to reveal the formation of children's independence in community orphanages in the context of social workers' experiences. Hypothesis - it is probable that after children settle in community orphanages in the process of deinstitutionalisation, the variety of educational activities expands, there are more opportunities to use practical potential in the formation of independence. Objectives of the research: 1. To reveal the theoretical approaches to the formation of children's independence in community orphanages in the context of social work. 2. The specificity of the functions of social workers in community orphanages in shaping the child's independent life strategies. 3. To carry out an empirical study in the context of the experiences of social workers in the formation of children's independence in community orphanages. Research methods: analysis of scientific literature, analysis of documents, quantitative research (questionnaire). In order to achieve the aim of the work - to reveal the formation of children's independence in community orphanages, a survey of social workers was chosen, which will reflect the experience of the interviewed social workers. Methodological approaches (theories) of research: theories of humanistic philosophy, behavioral theories, empowerment and support. The first part is theoretical. It reveals a theoretical analysis of the formation of children's independence in the context of social work of community children's care homes. The second part of the work is devoted to the organization of the research and the methodology of forming children's independence in the context of the experiences of social workers in community orphanages (theoretical substantiation of the research, presentation of the research instrument, research respondents and ethics). In the third part of the empirical research: Interpretation of the results of the formation of children's independence in community orphanages in the context of social workers' experiences. An empirical research was performed, the quantitative survey method of the empirical research was chosen - questionnaire. The method of descriptive statistics was used to analyze the research data, determining the percentage of the relative frequencies of the respondents' answers. The questionnaire consists of 117 closed-ended questions and one open-ended question to find out the opinion of the respondents. The open-ended question was intended to provide respondents with suggestions on how they would like to supplement the description of the activities of the Community Children's Care Home. Proposals were optional and 18 respondents expressed their views. The questionnaire was divided into 13 blocks: Demographic block, Theoretical approaches to children's independence formation, Community children's care homes in legal context, Daily needs skills (household) block, Social skills block, Communication skills block, Financial knowledge block, Career planning skills block, Identity Building Skills Block, Risk Prevention Skills Block, Legal Knowledge Block, Participation in Community Activities, Social Worker Cooperation. After analyzing the theoretical approaches to community orphanages social work in the formation of children's independence, it can be stated that the social welfare of child care in those orphanages were provided in all legal documents - both international, which Lithuania must follow, and national, adopted by Lithuania and it self-government, which has the right to make decisions on the basis of higher existing instruments. In the course of the process of reforming the child care system, the community child care homes were established. The strategy for the formation of children's independence was developed, changed and improved by community orphanages. Also the “Description of activities of community children's care homes” were approved by the order of the Minister of Social Security of the Republic of Lithuania and it establishes goals and functions, rights and responsibilities, the accommodation of a child left without parental care, a child at social risk or a child with a disability in the community orphanages, and ensuring the quality of the care which going to be provided. The functions of a social worker in forming independent living strategies for children, those living in community orphanages includes all the activities focused on the assessment of the child's needs and networking to meet those needs, liaising with the biological family, preparing the child for independent living (daily skills, social skills, communication skills, financial skills, work skills and others, responsibility formation - so that the child understands that he / she has to take care of himself / herself), choosing a profession, security, leisure, employment problems, support, counseling, mediation, family counseling, communication environment issues. Cooperation of social workers with State Child Right Protection and Adoption service staff, health care, education and other institutions and their employees, cultural specialists, community and society in forming the independence of children living in community orphanages and meeting the individual needs of the child, helps to obtain all necessary social, educational and other services security to cultivate an independent member of society. The analysis of the research allows to state that the process of deinstitutionalization was evaluated positively, and community orphanages ensure improvement of child's quality of life, integration of children into the community, enable children to grow up in a close family environment by acquiring independent life-important skills. "The description of the activities of community orphanages" clearly defines the goals and functions, as well clearly defines the accommodation of the child in community orphanages. The strong independence skills are being developed in community orphanages for all children. Hypothesis - it has been confirmed that after children settle in community orphanages in the process of deinstitutionalisation, the variety of educational activities in the formation of independence expands, there are more opportunities to use practical potential.
Bibliographic Details
92
Coverage Spatial
Lietuva / Lithuania (LT)
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Defended
Taip / Yes
Access Rights
Prieigos embargo / Embargoed Access
File(s)ilonos_magistro_darbas_2021_05_2.pdf (1.37 MB) Embargo Accessuntil 2026-06-08