Universalių daugiafunkcių centrų vadovų vadybinės praktikos ypatumai
Narvilas, Romas |
Darbo tikslas – teoriškai apibūdinti bei empiriškai išnagrinėti Universalių daugiafunkcių centrų (toliau - UDC) vadovų vadybinės praktikos ypatumus. UDC užima svarbią vietą šalies švietimo ir kultūros sistemoje, be to pasižymi unikalia vadybine praktika. Didėjanti emigracija, mažėjantis mokinių skaičius kaimo vietovėse, švietimo sistemos pertvarka kelia nemažus iššūkius. Šiame kontekste UDC vadovams tenka apgalvoti tolesnę jų įstaigų raidos ir kurso perspektyvą. Ypač reikšmingas tampa UDC vadovų vadybinis profesionalumas ir kompetencijų raiška, nes tenka atsakingai ir veiksmingai organizuoti konkurencingą veiklą. Visgi kol kas nėra aiškiai išskirti UDC vadovų vadybinės praktikos aspektai. Nepakanka tyrimų, leidžiančių ištirti ir pagrįsti UDC vadovavimo daugiamatiškumą. Baigiamąjį darbą sudaro dvi struktūrinės dalys. Pirmojoje darbo dalyje, remiantis mokslinės literatūros šaltiniais, apžvelgiama švietimo įstaigų vadovų veikla per kompetencijų poreikio ir vadybinės praktikos analizę bei tiriama UDC veiklos specifika. Antroje, analitinėje dalyje, pristatoma UDC vadybos praktikos tyrimo metodologija, empirinio tyrimo organizavimas, pateikiami tyrimo rezultatai ir rekomendacijos UDC vadovams. Atlikus empirinį tyrimą, naudojant pusiau struktūruoto interviu metodą ir duomenų analizei taikant kokybinę (angl. content analysis) turinio analizę, buvo nustatyta, kokios kompetencijos aktualios šiandienos UDC vadovams, kokie organizaciniai procesai dominuoja UDC valdyme, kokia UDC vadybinė veikla ir ypatumai. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad UDC specifika išryškėja per projektuojamų paslaugų įvairovę. Daugiafunkciai centrai aprėpia itin platų švietimo, socialinių ir edukacinių paslaugų spektrą, teikia aktualiausias konkrečios vietovės gyventojų poreikius atitinkančias paslaugas, todėl vieningo centro veiklos modelio nėra. Tačiau, nepaisant ypatumų, centrų esmė matoma kaip vietos žmonių poreikių patenkinimas, didžiausią dėmesį skiriant į formaliojo ir neformaliojo švietimo, socialinėms paslaugoms, kultūros, sporto ir sveikatingumo veikloms. Vadovai, siekiantys veiksmingai atliepti veiklos sritis ir funkcijas, norintys sėkmingai realizuoti užsibrėžtus tikslus organizuojant ir tobulinant savo įstaigos veiklą, turi disponuoti tam tikromis kompetencijomis. UDC vadovas turi išmanyti aktualių planų kūrimą, būti susipažinęs su teisės aktais įvairiose srityje, žinoti daugiafunkcių centrų koncepciją, turėti kultūrinės ir sportinės veiklos organizavimo vietos bendruomenei kompetenciją, būti įgudęs ne tik formaliame ir neformaliame vaikų švietime, bet ir sugebėti patenkinti vietos bendruomenės suaugusiųjų poreikius. Atliktas tyrimas taip pat nustatė, kad UDC, palyginus su bendrojo ugdymo mokyklomis, išsiskiria keliais pagrindiniais aspektais: teikiamų paslaugų spektru ir išskirtinumu, tikslinių grupių gausa, specialistų įvairove, tarpinstitucinio bendradarbiavimo subtilybėmis, situacijos nestabilumu ir ypatumais veikiant kaip skyriui.
The aim of the thesis is to theoretically describe and empirically analyse the peculiarities of managerial practice of Universal Multifunctional Centres (hereinafter referred to as UMC) managers. UMCs play an important role in the country's education and culture system and are characterised by unique managerial practices. Growing emigration, declining learner numbers in rural areas, and restructuring of the education system pose significant challenges. In this context, UMC managers have to consider the further development and course perspective of their institutions. The managerial professionalism and competency expression of UMC managers become particularly significant as they are responsible for organising competitive activities effectively. However, the aspects of managerial practices of UMC managers are not yet clearly distinguished. There is insufficient research allowing for the exploration and substantiation of the multifaceted nature of UMC management. The thesis consists of two structural parts. The first part of the thesis provides an overview of the performance of managers in educational institutions through an analysis of the need for competences and managerial practices, based on academic literature, and explores the specifics of UDCs. In the second analytical part, the methodology of UMC managerial practice research is presented, the organisation of empirical research is described, research results are provided, and recommendations are made for UMC managers. Following the empirical research, using the semi-structured interview method and qualitative content analysis for data analysis, the relevant competencies for today's UMC managers, the dominant organisational processes in UMC management, and the managerial activities and characteristics of UMCs were identified. The results of the research revealed that the specificity of UMCs is highlighted through the diversity of services they design. Multifunctional centres encompass a wide range of social and educational services, providing services that meet the specific needs of the local population, thus there is no unified model for centre operations. However, despite the specifics, the essence of centres is seen as meeting the needs of local people, with the greatest emphasis on formal and informal education, social services, cultural, sports, and wellness activities. Managers aiming to effectively address areas of activity and functions, seeking to successfully achieve set goals by organising and improving the activities of their institution, must possess certain competencies. UMC managers must be proficient in developing relevant plans, familiar with legislation in the field they oversee, knowledgeable about the concept of multifunctional centres, have competence in organising cultural and sports activities for the local community, be skilled not only in formal and informal education for children but also able to meet the needs of adult members of the local community. The study revealed that UMCs, compared to general education schools, stand out in several key aspects: the spectrum and uniqueness of services provided, the abundance of target groups, the diversity of specialists, the nuances of inter-institutional cooperation, the instability of the situation, and the peculiarities of functioning as a branch.