Options
Pedagogo pasirengimas įveikti įtraukiojo ugdymo iššūkius ikimokyklinėje įstaigoje
Domarkaitė, Viktorija |
Temos aktualumas – Atsižvelgiant į situaciją Lietuvoje pagal statistinius duomenis, vaikų, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ikimokyklinėje ugdymosi įstaigose skaičius kasmet didėja. Lietuvos statistikos departamento duomenimis (2022) vaikų, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, skaičius bendrosios paskirties grupėse taip pat padidėjo. Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijoje įtvirtinta, kad neįgalus vaikas turi gyventi visavertį ir prideramą gyvenimą, kuris garantuotų jo orumą, ugdytų pasitikėjimą savimi ir leistų aktyviai dalyvauti visuomenės veikloje, taip pat lygią su sveikais vaikais teisę aktyviai gyventi, vystytis, įgyti išsimokslinimą, atitinkantį jo fizines, protines galias ir pageidavimus. Lietuva, prisijungdama prie šios konvencijos, įsipareigojo imtis visų reikiamų teisinių, administracinių ir kitų priemonių vaiko teisėms įgyvendinti. Problema: kaip pedagogo pasirengimas gali padėti įveikti įtraukiojo ugdymo iššūkius ikimokyklinėje įstaigoje? Tyrimo objektas – įtraukiojo ugdymo iššūkių įveikimas ikimokyklinėje įstaigoje. Tyrimo tikslas – atskleisti pedagogo pasirengimą įveikti įtraukiojo ugdymo iššūkius ikimokyklinėje įstaigoje. Tikslui pasiekti keliami šie uždaviniai:
- Išanalizuoti įtraukiojo ugdymo iššūkius ikimokyklinėje įstaigoje.
- Išnagrinėti veiksnius, kurie gali padėti gerinti pedagogo pasirengimą įveikti įtraukiojo ugdymo iššūkius ikimokyklinėje įstaigoje.
- Ištirti pedagogų patirtį įveikiant įtraukiojo ugdymo iššūkius ikimokyklinio ugdymo įstaigoje. Tyrimo išvados: 1. Analizuojant įtraukiojo ugdymo iššūkius galima pastebėti, kad įtraukusis ugdymas suprantamas kaip nenutrūkstantis procesas, kuriame ugdymas vyksta atsižvelgiant į visų vaikų poreikius. Įtraukusis ugdymas glaudžiai siejamas su integracijos ir inkliuzijos sąvokomis, kurios siekia formuoti ugdymo įstaigą visiems. Specialieji ugdymosi poreikiai pradedami tenkinti būtent ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje, nes tai – pirmoji vaiko ugdymo institucija, kurios sąlygas ir pažinimo galimybes reglamentuoja valstybė. Tad labai svarbu tinkamai parinkti ugdymo metodus, būdus, priemones, pritaikyti aplinką bei teikti kokybišką švietimo specialistų pagalbą: logopedo, specialiojo pedagogo, socialinio pedagogo, psichologo ir kt. Šiam tikslui pasiekti reikia formuoti naują, socialine ir kultūrine prasme daugiaplanę ugdymo įstaigą, kurios tikslas - pilnavertis visų vaikų dalyvavimas ugdymo procese, sutelkiant dėmesį į pačių vaikų poreikius ir galimybes, o ne bendrus standartus. 2. Pedagogo pasirengimas įveikti įtraukiojo ugdymo iššūkius ikimokyklinėje įstaigoje yra svarbus siekiant užtikrinti visų vaikų, įskaitant vaikus su specialiaisiais poreikiais, kokybišką ugdymą. Išanalizavus mokslinę literatūrą pažymėtina, jog siekiant pagerinti pedagogų pasirengimą realizuoti įtraukųjį ugdymą, reikia pedagogams sudaryti sąlygas dalyvavimas kursuose, seminaruose ir mokymuose. Pedagogai turėtų glaudžiai bendradarbiauti su kitais švietimo pagalbos specialistais, kad galėtų efektyviai spręsti aktualius įtraukiojo ugdymo klausimus. Būtinas bendradarbiavimas su ugdytinių tėvais, įstaigos bendruomene. Ikimokyklinės įstaigos vadovai ir administracija turėtų palaikyti pedagogus, motyvuoti juos, sudarydami jiems palankią įtraukiajam ugdymui darbo aplinką ir gerą psichologinę atmosferą. 3. Ištyrus ikimokyklinio ugdymo mokytojų nuomonę apie įtraukiojo ugdymo iššūkius galima teigti, kad daugiausiai apklaustųjų ugdytojų įtraukųjį ugdymą supranta kaip ugdymo strategiją, pritaikytą individualiems kiekvieno vaiko poreikiams. Didžioji dalis tyrime dalyvavusių ikimokyklinio ugdymo mokytojų akcentavo pagrindinį įtraukiojo ugdymo iššūkį - grupėse šiuo metu yra per didelis vaikų su specialiaisiais ugdymosi poreikiais skaičius, o ugdytojų bei kitų švietimo pagalbos specialistų, pasirengusių dirbti būtent su šiais vaikais, stokojama. Pedagogų atsakymuose pastebimi dalinai įtraukiojo ugdymo pasirengimo skatinimą atspindintys bruožai. Išskiriami trys aspektai, kurie atspindi mokytojų pasirengimą įveikti įtraukiojo iššūkius tai: kompetencijų stiprinimas, priemonių kūrimas ir bendradarbiavimas su specialistais. Kiekybinis ir kokybinis tyrimai parodė, jog ikimokyklinio ugdymo įstaigų pedagogai įžvelgia dideles profesinio tobulėjimo galimybes, jei teorinis, metodinis ir psichologinis jų pasirengimas šiam darbui būtų organizuojamas tikslingai ir kryptingai, jei pedagoginės funkcijos ugdytojams būtų paskirstomos atsižvelgiant į jų turimą įdirbį, patirtį ir motyvuojant juos įvairiapusiam profesiniam ir asmeniniam tobulėjimui.
Relevance of the topic – Taking into account the situation in Lithuania, according to statistical data, the number of children with special educational needs in pre-school educational institutions is increasing every year. According to the data of the Lithuanian Department of Statistics (2022), the number of children with special educational needs in general purpose groups also increased. The United Nations Convention on the Rights of the Child stipulates that a child with disabilities has the right to live a full and decent life in a way that guarantees his or her dignity, self-confidence, and active participation in society, as well as the right to lead an active life, to develop, and to receive an education appropriate to his or her physical and mental abilities and wishes, on an equal footing with healthy children. By joining this convention, Lithuania undertook to take all necessary legal, administrative and other measures to implement the rights of the child. Problem: How can educator training help to overcome the challenges of inclusive education in preschool? Research object – overcoming the challenges of inclusive education in a pre-school institution. The research purpose – to reveal the educator’s readiness to overcome the challenges of inclusive education in a pre-school institution. The following tasks are set to achieve the goal:
- To analyze the challenges of inclusive education in a pre-school institution.
- To examine the factors that can help to improve the educator’s preparation to overcome the challenges of inclusive education in a pre-school institution.
- To investigate the experience of educators in overcoming the challenges of inclusive education in a pre-school education institution. The research conclusions: 1. While analyzing the challenges of inclusive education, it can be observed that inclusive education is understood as a continuous process in which education takes place taking into account the needs of all children. Inclusive education is closely related to the concepts of integration and inclusion, which aim to create an educational institution for all. Special educational needs begin to be met precisely in the pre-school educational institution, because it is the first institution of child education whose conditions and cognitive opportunities are regulated by the state. Therefore, it is very important to properly select educational methods, ways, tools, to adapt the environment and provide quality assistance from educational specialists: speech therapist, special pedagogue, social pedagogue, psychologist, etc. To achieve this goal, it is necessary to form a new, socially and culturally multifaceted educational institution, the goal of which is the full participation of all children in the educational process, focusing on the needs and capabilities of the children themselves, rather than common standards. 2. The preparation of the educator to overcome the challenges of inclusive education in the pre-school institution is important in order to ensure the quality education of all children, including children with special needs. After analyzing the scientific literature, it should be noted that in order to improve the preparation of educators to implement inclusive education, it is necessary to create conditions for educators to participate in courses, seminars and trainings. Educators should closely collaborate with other educational support specialists in order to effectively address current issues of inclusive education. Cooperation with the parents of the pupils and the institution’s community is essential. The managers and administration of the pre-school institution should support the educators, motivate them, by creating a working environment and a good psychological atmosphere favourable to inclusive education. 3. After examining the opinion of pre-school teachers about the challenges of inclusive education, it can be stated that the majority of interviewed educators understand inclusive education as an educational strategy adapted to the individual needs of each child. Most of the pre-school teachers who participated in the study emphasized the main challenge of inclusive education – there are currently too many children with special educational needs in the groups, and there is a lack of educators and other educational support specialists who are ready to work with these children. In the educators’ answers, features reflecting the promotion of preparation for inclusive education can be observed. Three aspects can be distinguished that reflect the readiness of teachers to overcome the challenges of inclusive education: competence strengthening, development of tools and cooperation with specialists. Quantitative and qualitative studies have shown that educators of pre-school education institutions see great opportunities for professional development, if their theoretical, methodological and psychological preparation for this work is organized in a purposeful and targeted manner, if pedagogical functions are distributed to educators taking into account their available work, experience and motivating them in a versatile way for professional and personal development.