Options
Socialinio pedagogo pagalba mokiniui atvejo vadybos šeimai kontekste
Šinkevičienė, Vilma |
Daugėja vaikų, augančių nepalankiose sąlygose. Nuo 2018 metų nustačius socialinės rizikos veiksnius, šeimai taikoma atvejo vadyba. Kadangi pagalba šeimai ir vaikui teikiama kompleksiškai, į atvejo vadybos šeimai procesą gali būti įtraukiamos įvairios įstaigos, tame tarpe ir ugdymo įstaiga. Gyvenimo socialines rizikas išgyvenančioje šeimoje pasekmės yra vaikų elgesio problemos, priklausomybės, mokyklos nelankymas, socialinių įgūdžių stoka ir kt. (Dirgėlienė, Alėjūnė, 2020). Šias mokiniams kylančias socialines pedagogines problemas padeda spręsti socialinis pedagogas, todėl į atvejo vadybos šeimai procesą metu įtraukiamas šis specialistas. Mokslinė problema. Mokslinėje literatūroje pasigendama tyrimų apie socialinio pedagogo pagalbos mokiniui veiklos kryptis, pagalbos turinį atvejo vadybos šeimai procese. Todėl svarbu teoriniu ir empiriniu tyrimu atskleisti socialinio pedagogo pagalbos mokiniui teikimo galimybes atvejo vadybos šeimai metu. Darbo objektas – socialinio pedagogo pagalba mokiniui atvejo vadybos šeimai kontekste. Darbo tikslas – išanalizuoti socialinio pedagogo pagalbos mokiniui galimybes atvejo vadybos šeimai kontekste. Darbo uždaviniai:
- Išanalizuoti socialinio pedagogo pagalbos mokiniui atvejo vadybos šeimai kontekste teorinius aspektus.
- Atskleisti socialinių pedagogų pagalbos mokiniui teikimo patirtį atvejo vadybos šeimai kontekste.
- Išsiaiškinti atvejo vadybininkų požiūrį į socialinio pedagogo teikiamą pagalbą mokiniui atvejo vadybos šeimai procese.
- Pateikti rekomendacijas, kaip tobulinti socialinio pedagogo pagalbą mokiniui atvejo vadybos šeimai kontekste. Darbe panaudoti teoriniai metodai: mokslinės literatūros, dokumentų analizė ir empiriniai metodai: pusiau struktūrizuotas interviu, grupinė diskusija (focus grupė), turinio (content) analizė. Atlikti du kokybiniai tyrimai: pusiau struktūruotas interviu su 7 socialiniais pedagogais iš įvairių miestų bendrojo ugdymo mokyklų ir grupinė diskusija su 5 atvejo vadybininkais. dirbančiais X miesto šeimos ir vaiko gerovės centre. Tyrimai vyko 2023 m. vasario mėn. Interviu su socialiniais pedagogais analizė atskleidė, jog atvejo vadybos šeimai metu socialiniai pedagogai pagalbą planuoja su mokiniu, jo tėvais, kitais ugdymo proceso dalyviais, mokiniui sudaromas individualus pagalbos planas atsižvelgiant į jo problemas, poreikius, mokymosi sunkumus. Veiksmingos socialinio pedagogo pagalbos mokiniui formos yra konsultacijos, grupinės veiklos, elgesio stebėjimas. Socialiniai pedagogai atlikdami pagalbos mokiniui vertinimą naudoja pokalbio, stebėjimo, mokinio savianalizės metodus, studijuoja įrašus elektroniniame dienyne. Socialinio pedagogo pagalba mokiniui turi teigiamos įtakos jo mokymosi rezultatams, mokyklos lankomumui, netinkamo elgesio mažėjimui, tėvų įsitraukimui į vaikų ugdymą. Socialiniai pedagogai patiria sunkumų dėl padidėjusio darbo krūvio, nepakankamo ugdymo proceso dalyvių, specialistų, dalyvaujančių atvejo vadybos procese, tėvų įsitraukimo, nepasiektų pagalbos mokiniui tikslų, atvejo vadybininkų vykdomos kontrolės. Grupinės diskusijos su atvejo vadybininkais analizė atskleidė, jog socialiniai pedagogai į atvejo vadybos šeimai procesą įtraukiami padėti vaikams spręsti jų elgesio, mokyklos lankomumo, adaptacijos problemas, organizuoti mokymosi pagalbą. Atvejo vadybininkai skirtingai vertina socialinių pedagogų dalyvavimą atvejo vadybos šeimai procese. Jų nuomone, socialiniai pedagogai gana aktyviai dalyvauja pagalbos šeimai planavime, siūlo pagalbos mokiniui priemones, jų teikiama pagalba mokiniui lemia vaikų elgesio, mokymosi pokyčius. Tuo pačiu pastebi socialinių pedagogų pasyvumą, nenorą prisiimti atsakomybę, mokinio problemų slėpimą, konfidencialumo mokinio šeimos atžvilgiu neužtikrinimą, gana ribotas galimybes teikti efektyvią pagalbą mokiniui. Grįžtamasis ryšys teikiamas siunčiant raštus, ataskaitas, vyksta rezultatų aptarimai posėdžių metu ir bendraujant telefonu. Grįžtamojo ryšio turinys susijęs su teiktos pagalbos mokiniui veiksmingumu, išskiriamos sėkmės, nesėkmės, teikiami pasiūlymai dėl tolimesnės pagalbos mokiniui. Socialinių pedagogų ir atvejo vadybininkų siūlymai susiję su pagalbos specialistų kvalifikacijos kėlimu, socialinių pedagogų pagalbos mokiniui prioritetų nusistatymu, pagrindinių pagalbos mokiniui principų laikymusi, neatidėliotinos pagalbos mokiniui teikimu, tarpinstitucinio, institucinio bendradarbiavimo stiprinimu, privalomo mokinių neformaliojo švietimo įteisinimu, vaikų užimtumo, pagalbos centrų steigimu. Atsižvelgiant į tyrimo rezultatus socialinio pedagogo pagalbos mokiniui gerinimas atvejo vadybos metu turi vykti siekiant visų ugdymo proceso dalyvių, pagalbą šeimai teikiančių specialistų įsitraukimo. Socialiniai pedagogai kartu su mokyklos administracija turi peržiūrėti atliekamas funkcijas, nustatyti prioritetines pagalbos mokiniui teikimo sritis, teikti neatidėliotiną pagalbą mokiniams.
The number of children growing up in unfavorable conditions is increasing. Since 2018, once social risk factors have been identified, case management is applied to the family. Since assistance to the family and the child is provided in a complex manner, various institutions, including an educational institution, can be included in the case management process for the family. The consequences of living in a family experiencing social risks are children's behavior problems, addictions, not attending school, lack of social skills (Dirgėlienė, Alėjūnė, 2020). A social pedagogue helps to solve these social pedagogical problems that arise for students, so this specialist is included in the case management process for the family. Scientific problem. In the scientific literature, there is a lack of research on the directions of activity of the social pedagogue's assistance to the student and the content of assistance to the family in the process of case management. Therefore, it is important to reveal, through theoretical and empirical research, the possibilities of the social pedagogue providing assistance to the student during case management for the family. The object of the work: the social pedagogue's assistance to the student in the context of case management for the family. The aim of the work - analyze the possibilities of the social pedagogue's assistance to the student in the context of case management for the family. Work tasks:
- To analyze the theoretical aspects of the social pedagogue's assistance to the student in the context of case management for the family.
- To reveal the experience of social pedagogues in providing assistance to the student in the context of case management for the family.
- To elicit views of the case managers towards the assistance provided by the social pedagogue to the student in the process of case management for the family.
- To provide recommendations on how to improve the social pedagogue's assistance to the student in the context of case management for the family. Theoretical methods used in the work: scientific literature, document analysis and empirical methods: semi-structured interview, focus group, content analysis. Two qualitative studies were conducted: a semi-structured interview with 7 social pedagogues from general education schools in different cities and a group discussion with 5 case managers working at the family and child welfare center in X city. The research took place in the February of 2023. The analysis of interviews with social pedagogues revealed that during case management for the family, social pedagogues plan help with the student, his parents, other participants in the educational process, an individual support plan is drawn up for the student taking into account his problems, needs, learning difficulties. Effective forms of a social pedagogue's help for a student are consultations, group activities, behavior monitoring. Social pedagogues use the methods of interview, observation, student self-analysis, and study the entries in the electronic diary when evaluating help for the student. The help of a social pedagogue for a student has a positive effect on his learning results, school attendance, reduction of inappropriate behavior, and parental involvement in children's education. Social pedagogues experience difficulties due to increased workload, insufficient involvement of participants in the educational process, specialists involved in the case management process, parental involvement, unachieved student aid goals, and control by case managers. The analysis of the group discussion with the case managers revealed that social pedagogues are included in the case management process for the family to help children solve their behavior, school attendance, adaptation problems, and organize learning support. Case managers have different views on the participation of social pedagogues in the family case management process. In their opinion, social pedagogues take an active part in the planning of family support, offer measures to help the student, and the support they provide to the student leads to changes in children's behavior and learning. At the same time, he notes the passivity of social pedagogues, unwillingness to take responsibility, concealment of the student's problems, failure to ensure confidentiality in relation to the student's family, rather limited opportunities to provide effective assistance to the student. Feedback is provided by sending letters, reports, results are discussed during meetings and by telephone. The content of the feedback relates to the effectiveness of the assistance provided to the student, highlights successes and failures, and offers suggestions for further assistance to the student. The proposals of social pedagogues and case managers are related to raising the qualifications of support specialists, setting priorities for social pedagogues' assistance to students, following the basic principles of student assistance, providing immediate assistance to students, strengthening inter-institutional and institutional cooperation, legalizing mandatory non-formal education for students, extracurricular activities of children, establishment of help centers. Taking into account the results of the study, the improvement of the social pedagogue's assistance to the student during case management must take place with the aim of involving all the participants in the educational process and the specialists who provide support to the family. Social pedagogues, together with the school administration, must review the functions it performs, determine the priority areas of providing assistance to the student, and provide immediate assistance to students