Nedirbančių asmenų atvejo vadybininko komunikacijos su klientais etika: Lietuvos atvejis
Ivanauskienė, Iveta |
Tyrimo aktualumas susijęs su ilgalaikių bedarbių neveiklumu, moraliniu jų netobulėjimu Europos Sąjungoje, o konkrečiau Lietuvos Respublikoje. Specifinėms ilgalaikių bedarbių problemoms išspręsti pasitelkta Užimtumo didinimo programa (toliau – UDP), kurią savivaldybėje kuruoja – nedirbančių asmenų atvejo vadybininkas (toliau – NAAV). Bendravimu ir bendradarbiavimu grįstas NAAV darbas pareikalauja specifinių žinių, įgūdžių, būdo bruožų ir puoselėjamų moralės principų, nes programos dalyviai yra labai skirtingi: malonūs - geranoriškai priima pagalbą, pasukčiauti linkę - ne itin suinteresuoti priimti siūlomą pagalbą ir piktybiškai nusiteikę - griežtai vengiantys kontakto. Su šios tikslinės grupės asmenimis reikia bendrauti vadovaujantis profesine etika, etikos kodeksais ir etiketu, nes kitaip galimas etinių problemų bei konfliktinių situacijų būvimas dėl ko nukenčia ne tik kliento bei NAAV psichologinė būsena, bet ir atsakingų institucijų reputacija. Darbo tikslas – Išanalizuoti NAAV komunikacijos su klientais etiką Lietuvoje, vadovaujantis mokslinėje literatūroje, dokumentuose, internetiniuose šaltiniuose pateikta informacija ir atliko kokybinio tyrimo (interviu) gautais rezultatais. Darbo struktūra: Pirmajame skyriuje nagrinėjama mokslinė literatūra susijusi su NAAV kompetencijos ir komunikacijos sąvokomis, profesinės etikos, etikos kodeksų, etinių problemų, konfliktų ir etiškų sprendimo būdų analize. Antrajame skyriuje apžvelgiama NAAV pareigybės ir jų klientų atsiradimo Lietuvoje priežastys. Nedarbo, skurdo problema Lietuvos Respublikoje bei UDP įgyvendinimo aktualijos. Trečiajame skyriuje analizuojami ir apibendrinami gauti kokybinio tyrimo rezultatai, kuriuose atsispindi tikrosios NAAV įsidarbinimo šiuose pareigose priežastys, nagrinėjami kvalifikaciniai ir geriausiai įvaldytų įgūdžių aspektai, NAAV požiūris į klientus, konfliktinių situacijų dažnumas ir jų sprendimo būdų taikymas savivaldybėse, etikos kodeksų reikšmė ir jų būtinybė atliekant pareigas, požiūris į UDP taikymą Lietuvoje.
The relevance of the research is related to the inactivity and moral degradation of long-term unemployed individuals in the European Union, and more specifically, in the Republic of Lithuania. To address the specific problems of long-term unemployed individuals, the Job Creation Program (hereinafter referred to as JCP) has been implemented, which is supervised by a job case manager (hereinafter referred to as JCM) at the municipality. JCM work, based on communication and cooperation, requires specific knowledge, skills, personality traits, and cultivated moral principles, as program participants are very diverse: pleasant - willingly accepting help, prone to cheating - not very interested in accepting the offered help, and malicious - strictly avoiding contact. Communication with members of this target group must be guided by professional ethics, codes of ethics, and etiquette, otherwise, ethical problems and conflict situations may arise, which harm not only the psychological state of the client and JCM but also the reputation of the responsible institutions. The aim of the work - to analyze the ethics communication with clients by a case manager for the unemployed in Lithuania, guided by the information presented in scientific literature, documents, and online sources, and the results of qualitative research (interviews). Structure of the work: The first chapter examines the scientific literature related to the concepts of JCM competence and communication, analysis of professional ethics, codes of ethics, ethical problems, conflicts, and ethical decision-making. The second chapter reviews the position of JCM and the reasons for the emergence of their clients in Lithuania. The problem of unemployment and poverty in the Republic of Lithuania and the relevance of the implementation of the Job Creation Program. The third chapter analyzes and summarizes the results of the qualitative research, which reflect the real reasons for JCM employment in these positions, examines the qualification and best- mastered skills aspects, JCM's attitude towards clients, the frequency of conflict situations and the application of their resolution methods in municipalities, the importance of codes of ethics and their necessity in performing duties, attitude towards the application of the Job Creation Program in Lithuania.