Options
Vadovo veikla kuriant specialiųjų ugdymosi poreikių vaikų ugdymui(si) palankią aplinką progimnazijoje
Valančienė, Ramutė |
Specialiųjų ugdymo poreikių turinčių mokinių ugdymosi veiksmingumo didinimas tampa prioritetu visoms Lietuvos ugdymo įstaigoms. Lietuvos pažangos strategija „Lietuva 2030“ įpareigoja bendrojo ugdymo mokyklas vadovautis įtraukiojo ugdymo principais, suteikiančiais galimybę specialiųjų ugdymosi poreikių vaikų ugdymą vykdyti bendrojo ugdymo mokyklose. Švietimo institucija, kurioje ugdomi šie vaikai, privalo gerai apgalvoti švietimo proceso organizavimą, kad šie mokiniai turėtų galimybę maksimaliai dalyvauti ugdymo(si) veikloje bei sulaukti kuo geresnių rezultatų. Sėkmingas ugdymo procesas yra visos ugdymo įstaigos bendruomenės reikalas, tačiau didžiausia atsakomybė užtikrinant specialiųjų ugdymosi poreikių vaikų ugdymą ir palankių sąlygų tokiam ugdymui sudarymą tenka ugdymo įstaigos vadovui. Švietimo įstaigos vadovas turi įvertinti akademinės bendruomenės pasirengimą, veiklos galimybes, numatyti šio proceso kliūtis bei priimti tinkamiausius kompetentingus sprendimus. Darbo tikslas. Atskleisti vadovo veiklos galimybes, kuriant specialiųjų ugdymosi poreikių vaikų ugdymui(si) palankią aplinką progimnazijoje. Darbo uždaviniai:
- Apžvelgti teorinius specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo(si) aspektus ir ugdymo įstaigos vadovo veiklą, kuriant tokių vaikų ugdymui(si) palankią aplinką.
- Ištirti vadovo veiklą progimnazijoje, formuojant palankią ugdymo(si) aplinką specialiųjų ugdymosi poreikių vaikams.
- Atskleisti mokytojų požiūrį į vadovo veiklas, formuojant palankią ugdymo(si) aplinką specialiųjų ugdymosi poreikių vaikams.
- Įvertinti vadovo veiklas, palankios aplinkos specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo(si) progimnazijoje kūrimui. Darbo metodai. Mokslinės literatūros ir dokumentų analizė, kokybinis tyrimas, taikant pusiau struktūruoto interviu metodą, kokybinė turinio analizė. Tyrimas atskleidė, kad vadovai, kurdami specialiųjų ugdymosi poreikių vaikų ugdymui(si) palankią aplinką progimnazijoje asmeniniu pavyzdžiu stengiasi įkvėpti ir paskatinti visą mokyklos bendruomenę. Didelį dėmesį skiria pedagogų darbo ir tobulėjimo sąlygų gerinimui, ieško tam lėšų, skatina pedagogus įvairiausiomis formomis. Kviečia atvirai kalbėtis apie pagalbos poreikį įveikiant šio proceso kliūtis, į rūpesčių ir problemų sprendimo procesą įtraukia visą bendruomenę.
Increasing the effectiveness of education for schoolchildren with special educational needs becomes a priority for all educational institutions in Lithuania. Lithuanian State education strategy for 2013 – 2022 and Lithuanian progress strategy “Lithuania 2030” obligate general educational schools to follow the principles of inclusive education, which provide the opportunity for children with special educational needs to be educated in general education schools. Therefore, an educational institution that educates children with special educational needs must think very carefully about the organization of the educational process so, that these schoolchildren have the opportunity to participate in educational activities maximally and achieve the best possible results. A successful educational process is a matter for the entire community of the educational institution, however, the biggest responsibility in ensuring the education of SEN children and creating favourable conditions for such education falls to the manager of the educational institution. The educational institution’s manager must evaluate readiness of the academic community, operational possibilities, foresee obstacles in this process and make the most appropriate competent decisions. Work objective. To reveal the manager’s activities in creating a favourable environment for the education of children with special educati'onal needs in progymnasium. Work tasks: 1. To review the theoretical aspects of the education of children with special educational needs and the educational institution manager’s activities in creating an environment favourable to the education of such children. 2. To investigate the manager’s activities creating a favourable environment for the education of children with special educational needs in progymnasium. 3. To evaluate the attitudes of the pedagogues towards the manager’s activity forming favourable educational environment in progymnasium. 4. To evaluate the manager's activities for the creation of a favorable environment for the education of children with special educational needs in the pro-gymnasium. Work methods. Analysis of the scientific literature and documents, qualitative research using a semi – structured interview method, qualitative content analysis. The research revealed that the managers, while creating a favorable environment for the education of children with special educational needs in the progymnasium, try to inspire and encourage the entire school community by personal example. Managers are paying great attention to improving the working and development conditions of pedagogues, look for funds for this, and encourage pedagogues in various ways. They invite open conversations about the need for help in overcoming obstacles in this process and involve the whole community in the process of solving concerns and problems.