Use this url to cite ETD: https://hdl.handle.net/20.500.14172/19729
Options
Etinių vertybių reikšmė gerovės visuomenės klestėjimui: psichinę negalią turinčių vaikų atvejis
Type of publication (PDB)
Magistro darbas / Master thesis (ETD_MGR)
Type of publication
type::text::thesis::master thesis
Title
Etinių vertybių reikšmė gerovės visuomenės klestėjimui: psichinę negalią turinčių vaikų atvejis
Other Title
The meaning of ethical values for the prosperity of a welfare society: the case of children with mental disabilities
Author
Serbentienė, Agnė |
Advisor
Other(s)
Darbo gynimo komisijos pirmininkas / Thesis Defence Board Chairman | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Dūdienė, Lina | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Extent
81 p.
Date Issued
2021-01-14
Field of Science
eLABa
80200170
Abstract
Psichinė sveikata ir priežiūra XXI amžiuje apima plačią sveikatos rūpinimosi įvairovę, tai nuo kovos su stigma, visuomenės švietimo, įvairios prevencijos, intervencijos ar pagalbos vaikams turintiems psichikos negalią ir jų tėvams/globėjams. Šiuo metu negalia interpretuojama ne tik medicininiu aspektu, o holistiniu požiūriu į psichikos negalią turinčius asmenis, tai fizinės, dvasinės ir socialinės gerovės skatinimas. Magistro darbe pristatomo tyrimo tikslas yra atskleisti etinių vertybių reikšmę gerovės visuomenės klestėjimui, analizuojant požiūrio į psichinę negalią turinčių vaikų atvejį Klaipėdos miesto savivaldybėje. Siekiant šio tikslo, sprendžiami tokie uždaviniai: išanalizuoti, kaip visuomenėje įvairiais istoriniais laikotarpiais kito požiūris į psichinės negalios toleravimą; išnagrinėti ES ir Lietuvos Respublikos dokumentus, rekomendacijas, kaip darniai integruoti psichinę negalią turinčius žmones, ypač vaikus, į gerovės visuomenę, užtikrinant abipusę gerovę ir klestėjimą; nustatyti socialinių darbuotojų veiklos ypatumus teikiant socialinės paslaugas psichikos sveikatos problemų turintiems vaikams Klaipėdos psichiatrinėje ligoninėje bei atskleisti šių veiklų reikšmę gerovės visuomenės funkcionavimui. Moksliniame darbe keliami moksliniai klausimai: ar toks požiūrio pasikeitimas įmanomas be vertybinio poslinkio? Kokia yra etinių vertybių reikšmė ilgalaikiam visuomenės gerovės klestėjimo projektui psichinę negalią turinčių vaikų atžvilgiu? Tikslui pasiekti pasirinktas kokybinio tyrimo metodas – pusiau struktūruotas interviu. Tyrimui duomenys buvo surinkti nuo 2019 m. rugsėjo mėn. 15 d. iki 2019 m. gruodžio mėn. 31 d. Klaipėdos psichiatrijos ligoninėje, vaikų psichiatrijos skyriuje. Interviu dalyvavo 7 skyriaus specialistai ir 15 tėvų/globėjų, kurie tyrimui buvo pasirinkti atsitiktine tvarka. Duomenys buvo analizuojami pagal Žydžiūnaitės V. ir Sabaliausko S. (2017) rekomenduojamus tyrimo duomenų analizės kriterijus. Atliktas tyrimas parodė, kad vaikai turintys psichinę negalią ir jų tėvai/globėjai Lietuvoje vis dar yra nematomi. Nors tirtų vaikų istorijos ir psichikos sutrikimai yra skirtingos (nuo lengvo iki sunkaus sutrikimo), jų tėvai/globėjai susiduria su daugybe problemų ne tik integruojant vaiką į visuomenę, bet ir patys didina socialinę atskirtį ar nepatenkina savo poreikių. Tėvams ar globėjams labai trūksta pagalbos iš psichikos sveikatos priežiūros specialistų, tačiau naudojantis turimais resursais pagalbą stengiamsi suteikti. Analizė atskleidė, kad darbuotojams, dirbantiems su psichikos negalią turinčiais vaikais, kyla įvairios etinės problemos, tai: psichologinio, fizinio smurto atvejai prieš darbuotojus, kritiškas visuomenės požiūris, problematiška dirbti su tėvais, turinčiais motinystės/tėvystės įgūdžių stoką, specialistų ir tėvų/globėjų subjektyvus požiūris, finansų trūkumas. Bet nepaisant visų kylančių etinių problemų, tiek tėvai/globėjai, tiek specialistai dirbantys tirtoje įstaigoje aktyviai dirba su vaikais turinčiais psichikos sutrikimus bei taiko įvairius vaiko gerovės integracijos būdus.
Mental health and care approach in XXI century widely diversed : struggle against stigma, public education, various preventions, interventions or help for children with mental disabilities including their parents/custodians. Nowadays persons having mental condition interpreted not only by medical perspective, but holistic as well – that is actuation of physical, spiritual and social prosperity. The aim of this major thesis is to reveal meaning of ethical values for the prosperity of a welfare society, by illustrating attitude on children with mental disabilities, study analysis. Hence, objectives of this thesesis: to analyze how, in different historical periods, fluctuated attitude towards tollerance of mental illness in a society; investigate EU and Republic of Lithuania documents, recommendations, how harmoniously integrate people with mental disabilities, particualary children, into welfare society, ensuring mutual welfare and prosperity; determine peculiarities of social workers practice in Klaipeda psychiatric hospital providing social services for kids having mental health issues and reveal meaning of these activities for welfare society functioning. Scientific questions raised in this academic thesis: if attitude change possible without shift in values? What is the importance of ethical values for a long term project of public prosperity in behalf of children with mental disabilities? To achieve this objective chosen qualitative research method – semi structured interview. Data for research was collected from 15th September 2019 to 31th December 2019 in Klaipeda psychiatric hospital, children psychiatry department. Interview attended 7 specialists of the department and 15 parents/custodians, which were selected randomly. Datas were analized in accordance with recommended Žydžiūnaitės V. ir Sabaliausko S. (2017) cryteria for research data analysis. Research showed that mentally challanged children and their parents/custodians are still invisible in a society. Although stories and mental illness cases are different (from minor case to severe), their parents/custodians encounter with many issues not only integrating their kid into society, but also deepening their social distance and not fulfiling their own needs. There is also huge lack of help for parents and custodiands from the side of mental health care specialists, but effort given to provide help by using exsiting resources. Analysis revealed, that employees, working with mentaly disabled children, face many ethical issues: psychological, physical violence cases against employees, critical attitude by society, complex work with parents/custodians, who lack of parenting skills, subjective outlook by parents/custodians and specialists, lack of financing. But wihtout all emerging ethical issues, parents/custodians and specialists, who are working in researched establishment, actively work with children with mental disabilities and apply varied methods of children welfare integration.
Bibliographic Details
102
Coverage Spatial
Lietuva / Lithuania (LT)
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Defended
Taip / Yes
Access Rights
Atviroji prieiga / Open Access