Options
Adult education in the context of distance studies from the viewpoint of learners
Date Issued |
---|
2007 |
Realizing that in modern situation it is hard to find the sphere of activity, where it would be possible to successfully work throuughout entire life without renewing acquired knowledge, skills and competences, realizing importance of necessity for lifelong learning of each member of society and oppurtunity to achieve that in distance studies, the artcle analyzes conception, essence and expression of adult education, continuing learning and distance in higher education instution.
XXI a. žmonijos virsmas į informacinę visuomenę iškelia visuomenės poreikį nuolatiniam ugdymuisi, trunkančiam visą gyvenimą. Tai skatina aukštąją universitetinę mokyklą struktūriškai modernizuotis siekiant neatsilikti nuo šiuolaikinės visuomenės poreikių. Taigi aukštoji mokykla turi sudaryti ir užtikrinti galimybes visiems visuomenės nariams nuolatos mokytis visą gyvenimą. Tai paskatino ją atsigręžti ir į suaugusį žmogų. Valstybės skiriamas prioritetas mokymuisi visą gyvenimą keičia suaugusiųjų nuostatą į išsimokslinimo, karjeros ir tobulėjimo galimybes. Besimokančioje visuomenėje mokymasis tampa integralia ir neatsiejama suaugusiojo gyvenimo dalimi. Mokslininkai (Jarvis, 2001; Juozaitis, 2000; Knowles, 1984; Teresevičienė, 2001; Andriekienė, Anužienė, 2006 ir kt.), tyrinėję suaugusiųjų mokymosi ypatumus, metodus, formas, pripažįsta, jog suaugęs žmogus yra pasirengęs mokytis, nes yra tam subrendęs, turi patirties, pasižymi savarankiškumu ir gali kryptingai vadovauti savo mokymuisi. Tai skatina ieškoti efektyvesnių suaugusiųjų mokymosi formų aukštojoje universitetinėje mokykloje. Užsienio patirtis rodo, jog tradicinės studijų formos nevisada tenkina šiandienos suaugusiuosius. Viena iš galimą suaugusiųjų mokymosi formų, patenkinanti būtinybę suaugusiam žmogui derinti darbą ir mokymąsi, yra nuotolinės studijos. Nuotolinių studijų didaktiniai privalumai suaugusiųjų mokymesi yra šie: sudaroma galimybė mokytis pasirinktu laiku, tempu ir pasirinktoje vietoje, atveriamos palankios galimybės siekti aukštojo išsimokslinimo, tobulinti profesinę kvalifikaciją, plėsti kultūrinį akiratį. Nuotolinės studijos yra lygiaverčios aukštojoje universitetinėje mokykloje vykstančioms tradicinėms studijoms, tačiau skiriasi nuo jų tam tikrais didaktiniais aspektais: bendravimu tarp dėstytojo ir studento, mokymosi medžiagos pateikimu, mokymosi priemonėmis, metodais ir būdais. Pastebėta, jog suaugusieji, studijuodami tradicinėse studijose, patiria mokymosi sunkumų dėl šių priežasčių: darbo, šeimyninės padėties, laiko trūkumo ir kt. Nuotolinės studijos kaip tik orientuotos į tokį suaugusį žmogų. Taigi nuotolinės studijos aukštojoje universitetinėje mokykloje apibūdinamos kaip studijos, kurios vyksta naudojant šiuolaikines informacines ir komunikacines technologijas, sudaro palankias sąlygas visiems visuomenės nariams mokytis bet kurioje vietoje ir patogiu jiems laiku (Targamadzė, 1999; Normantas, 2000; Rutkauskienė, 2000; Zubrickienė, 2003 ir kt.). [...]