Ko vertos Maironio vertybės?
| Author | Affiliation | |
|---|---|---|
LT |
| Date | Start Page | End Page |
|---|---|---|
2014 | 25 | 35 |
Straipsnyje aptariami Maironio kūrybos ir jo laikysenos vertybiniai aspektai, keliami vertybių teorinio neapibrėžtumo ir jų praktinio įprasminimo neišvengiamumo klausimai. Rinkdamasis provokuojančio subjektyvumo poziciją autorius aktualizuoja vertybių absoliutumo problemą, polemizuoja su postmodernistinėmis vertybinėmis nuostatomis ir kritiškai vertina etinio reliatyvizmo bei pliuralistinio mąstymo absoliutinimo tendencijas. Konstatuojama, kad Maironio vertybių steigėjas ir autoritetas yra transcendentinis absoliutas. Dievas ir tėvynė, kaip aukščiausiosios vertybės, figūruoja hierarchinėje poeto vertybių skalėje, kurią papildo klasikinė gėrio, grožio ir tiesos triada. Brandžiojoje kūryboje vertybės nėra aprašinėjamos ar brukamos, tačiau išgyvenamos kaip individualus aukštos vidinės įtampos aktas.
The article deals with the value aspects of Maironis'poetical works and his status. The author points to the indeterminate character of the nature of values, the fact making all philosophical and theoretical efforts to conceptualize the phenomenon ineffective. On the other hand, our social and cultural practice, as a permanent process of value-judgements and realization, requires some determinate and particular value selection which, in its turn, presupposes value hierarchy. Having taken the standpoint of provocative subjectivity the author calls into question the problem of absolute values and challenges typical postmodern value interpretations and value practices. He critically evaluates some tendencies of ethical relativism and draws attention to one of the paradoxes of postmodern mentality, namely, when pluralistic thinking is promoted into the status of an absolute value. For Maironis, the ultimate constitutor and authority of values is the transcendent Absolute. Maironis' value system is characteristically hierarchic, the God and the Mother country dominating at the top. Another productive source is the classical triad of Goodness, Beauty and Truth, taking its roots from Plato's theory of ideas. The content of Maironis value system is sustained by European Christian tradition while its rhetorical expression echoes the Longinus' category of the sublime. In the classical examples of Maironis' poetry the values are not forced upon or imputed but represented if organically as an integral part of a creative process accomplished as an extremely intense individual act.