The path towards pooling the European University alliance research infrastructure
| Author | Affiliation | |
|---|---|---|
Lenkauskaitė, Edita |
| Date | Issue | Start Page | End Page |
|---|---|---|---|
2024-01-03 | 1 (42) | 63 | 74 |
Nuo 2019 metų birželio Europos Komisija inicijuoja aukštųjų mokyklų aljansų kūrimąsi. Ji skiria tam atitinkamą biudžetą, kurį kviečia naudoti per projektinę veiklą, taip nurodydama aljansų veiklos kryptį ir užduodama plėtros toną. Greta šios iniciatyvos, Europos Komisija atskirai kuria savo atvirojo mokslo politiką, investuodama į atvirąjį mokslą Europoje vienijančią infrastruktūrą. Jos pavyzdžiu seka daugelis įsikūrusių ir besikuriančių Europos universitetų aljansų, siekdami sukurti savo atvirojo mokslo infrastruktūras, dalijimosi politiką ar priimti Europos Komisijos iniciatyvas. Išnagrinėję vieno iš aljansų pionierių atvejo analizę, matome, kad įvairūs universitetai mokslo infrastruktūrą, įskaitant ir virtualią, supranta skirtingai, atsižvelgdami į kiekvieno jų turimą infrastruktūrą ir kylančius iššūkius. Analizė atskleidė didžiulę turimos mokslo infrastruktūros įgalinimo įvairovę. Dalis šios infrastruktūros gali būti ir buvo sinergizuota, dalimi gali naudotis aljanso mokslininkai. Straipsnyje atskleidžiama, kad aljansas savo prioritetus teikė skaitmeninei mokslo infrastruktūrai sinergizuoti: 1. Mokslinių tyrimų ir inovacijų informacinė sistema (RIIS) – tai duomenų bazė, apimanti aljanso mokslininkų (įskaitant ir doktorantus) dosjė bei kontaktinę informaciją, universitetuose naudojamą infrastruktūrą, teikiamas paslaugas ir skaitmeninius išteklius. Tai vartotojui patogi sistema, turinti patogias temines filtravimo opcijas. Aljansas nusprendė šią platformą atverti visiems vartotojams, siekiant kuo didesnio jos našumo. 2. Inovacijų demonstracinė platforma (Innovation showcase). Šis tinklalapis yra tarsi aljanso mokslininkų sukurtų inovacijų vitrina, kurioje populiariai verslui bei visuomenei pateikiama informacija apie sukurtas inovacijas ar inovatyvias idėjas. Be to, pateikiamas sąrašas paslaugų, orientuotų į inovatyvių sprendimų paieškas klientus dominančiose srityse. 3. Prisijungimas prie atvirojo mokslo platformos OpenAIRE. Tai Europos Komisijos inicijuota atvirojo mokslo infrastruktūra, kur viešai perpublikuojami moksliniai straipsniai ir kita mokslinė informacija iš kitų duomenų bazių. Visos šios skaitmeninės infrastruktūros atliepia atvirojo mokslo principus ir eina išvien su Europos atvirojo mokslo politika. Tuo tarpu studijų infrastruktūros sinergijos kūrimas nukeltas į kitą etapą. Tai parodo mokslo ir inovacijų finansavimo būtinybę, edukacinių skaitmeninių infrastruktūrų kūrimo viršenybę. Sinerginių infrastruktūrų kūrimas numatytas kitam plėtros etapui, netolimoje ateityje sukuriant virtualią biblioteką, išmanųjį miestelį (angl. smart campus) bei elektroninį atviros prieigos žurnalą perpublikuojamiems, plačiajai visuomenei pritaikytiems straipsniams. Įdomu tai, kad universitetai leido sau postuluoti apie virtualios infrastruktūros ateities sinergijas, kurios atrodo visiškai realios ir reikalingos. Universitetai norėtų turėti virtualią platformą nuotoliniams tyrimams, be to, atrasti būdų, kaip sujungti techninės / programinės įrangos infrastruktūrą tiek aljanso, tiek visos Europos lygmenimis. Universitetai pageidautų prijungti prieitį prie debesijos saugyklų ir didelio našumo kompiuterijos (angl. HPC – high performance computing). Turbūt viena aktualiausių šiandien pasiūlytų infrastruktūros sinergijų yra vadinamoji atvirojo mokslo platforma, kurią aljansas supranta kaip bendros mokslinių projektinių pasiūlymų duomenų bazės, duomenų ir metaduomenų standartizavimo bei atviros prieigos prie matavimų ir kitų mokslinių tyrimų duomenų bei specifinės tyrimų programinės įrangos visumą. Ši platforma sutelktų skirtingų sričių mokslininkus bendrai projektinei paraiškai, kartu leistų bendrai vykdyti mokslą virtualioje standartizuotoje platformoje. Šiam tikslui universitetų išteklių lyg ir nepakanka, todėl manoma, kad Europos Komisijos prisidėjimas yra būtinas. Juolab kad tiek atvirojo mokslo vizija, tiek tvarumo idėja yra bendros mokslo infrastruktūros kūrimo realija.
This article uncovers opportunities and strategies on how to implement common measures allowing to boost academic excellence synergising access to digital research infrastructure and resources, to understand the current state of knowledge and identify gaps, contradictions and emerging trends, a conceptual framework that outlines the key theoretical constructs. Closed and open-question surveys were used to identify the path of pooling digital research infrastructure resources on the input of all partners in the consortium of the European Universities Alliance. The article is based on survey responses from nine universities across nine countries. The Alliance’s partner universities have decided to collaborate by sharing physical and virtual resources, infrastructure and best practices. The article focuses on identifying university infrastructure, finding synergies between digital infrastructures, and exploring possibilities for sharing physical and virtual infrastructure. It highlights how the Alliance prioritises collaboration between partner universities and improves the overall entity by creating synergies of digital infrastructure. The conclusion suggests that the European Union’s financial support for physical and digital infrastructure, as part of the R&I agenda, would help alliances deepen connections and collaboration with partners and stakeholders.