Options
Lietuvininkų etninės choreografijos ir etninio bei kultūrinio tapatumo sąsajos
Date Issued |
---|
2016 |
Šokis – tai vienas iš kultūrinio tapatumo ženklų, įprasminančių tautos ar grupės skirtybę. Mažosios Lietuvos lietuvininkai gyveno vokiečių apsuptyje septynis šimtus metų ir iki Pirmojo pasaulinio karo niekada nebuvo Lietuvos valstybės piliečiai. Tik XX a. pr. (1923 m.), Klaipėdos kraštą prijungus prie Lietuvos, toji Mažosios Lietuvos dalis įėjo į Lietuvos sudėtį. XX a. pr. regioninio identiteto problema išryškėjo dalyje Vokietijos žemių, Lenkijoje (Silezija, Pomeranija), Lietuvoje (Klaipėdos kraštas). Šių kraštų gyventojai suvokė būtinybę ieškoti savojo specifinio identiteto. Neįsigilinę į lietuvininkų kultūrinio regiono esmines paradigmas, negalime suprasti ir specifinio čia gyvenusių žmonių etninio bei kultūrinio tapatumo problemų. Todėl, tiriant etninę lietuvininkų choreografiją, labai svarbu aptarti jos gyvavimo istorinį ir kultūrinį kontekstą. Straipsnyje nagrinėjama XVII–XX a. lietuvininkų etninė choreografija, aptariami veiksniai, turėję įtakos etniniam ir kultūriniam lietuvininkų tapatumui ir lietuvininkų etninės choreografijos raidai. Išsamiai apžvelgiama Mažosios Lietuvos politinio ir ekonominio gyvenimo įtaka lietuvininkų dvasinei kultūrai, analizuojamas švietimo įstaigų poveikis lietuvininkų šokio tradicijai, aptariamas Evangelikų bažnyčios ir surinkimų požiūris į lietuvininkų etninę kultūrą ir šokį. [...]
Dance is one of cultural identity markers reflecting national or ethnic identity. For 700 years Lithuania Minor (Prussian Lithuania) was under German rule, Prussian Lithuanians did not have Lithuanian citizenship until WWI. Only at the beginning of the 20th century, in 1923, Klaipėda region was unified with Lithuania. At the beginning of the 20th century regional identity became an important issue in German lands in Poland (Silesia, Pomerania) and Lithuania (Klaipėda region). Their residents understood the place of regional identity. The main cultural paradigms should be studied seeking to understand ethnic and cultural identity in Prussian Lithuania. Thus, ethnic choreography should be discussed in the historical and cultural context. The paper deals with ethnic choreography in Prussian Lithuania in the 17-20th century, factors that had influence on ethnic and cultural identity, the development of ethnic choreography. Political and economic life in Lithuania Minor was reviewed, the influence of education institutions, the Evangelical Church and assembly on Prussian Lithuanians’ spiritual culture and ethnic dance was discussed in the paper. The works of Erhard Wagner, Arnold Brand, Matas Pretorijus, Theodor Lepner and Kristijonas Donelaitis, who described Prussian Lithuanians’ ethnic dance in the 17th-19th century, were analysed. Ethnic music, songs, dances are the main markers of ethnic identity. The study showed that multi-ethnicity had influence on ethnic dance, dance steps, dance performance of Prussian Lithuanians who had lived in a multicultural environment for many centuries. [...]