Options
Aukštesniųjų klasių mokinių muzikinio kūrybiškumo ugdymas muzikinėmis kompiuterinėmis technologijomis: muzikos mokytojų patirtis
Date Issued |
---|
2015 |
Straipsnyje išryškinama muzikos mokytojo gebėjimo atpažinti mokinių muzikinį kūrybiškumą ir patirties organizuojant muzikinę kūrybinę mokinių veiklą svarba. Pristatomi tyrimo, atskleidžiančio muzikos mokytojų patirtį ugdant aukštesniųjų klasių mokinių muzikinį kūrybiškumą muzikinėmis kompiuterinėmis technologijomis (MKT), rezultatai. Interviu su dešimčia muzikos mokytojų duomenų analizė parodė, kad mokytojai muzikinį kūrybiškumą atpažįsta pagal mokinių muzikinę ir MKT naudojimo patirtį bei įsitraukimo į muzikinę kūrybinę veiklą pobūdį. Muzikinio kūrybiškumo ugdymo MKT procesą mokytojai apibūdina kaip bendrą mokinių ir mokytojo veiklą, kurios svarbiausi ypatumai: tikslingas muzikinių ir MKT žinių teikimas, nuosekli muzikinių kūrybinių užduočių sistema, skatinantis kūrybos darbų vertinimo pobūdis, mokytojo kaip pagalbininko ir konsultanto vaidmens prisiėmimas. Išryškėjo ir muzikinio kūrybiškumo ugdymo MKT sunkumų: didelis mokinių skaičius grupėje, laiko kūrybinei veiklai trūkumas, mokytojų MKT naudojimo kompetencijos stoka, techniniai trikdžiai.
The application of information and communication technologies (ICT) in different Lithuanian and global education contexts has been analyzed for several decades. Scientific works present insights on how the ICT might be applied not only in the general education context, but also among specific training subjects. Specialized ICT means are being used in teaching music: sound and image technologies, special software for music training, self-studying, and composing. Therefore, besides the ICT, the concept of the music computer technologies is used. The music computer technologies (hereinafter MCT) is a multi-purpose electronic computer equipment with the installed software for music composition, editing, and other music-related activities as well as training. It is the tools used for listening to music, performing, creating it or otherwise used practically which open new possibilities for teachers and students of participation in the creative musical activity. Scientific works exploring the specifics of the MCT application in the music education process indicate that display software and sound reconstruction equipment help to know the global music culture in an imaginative, interesting, and integrated way, the composition software provides all students with the possibility to try themselves in music creation. Although the significance of the MCT application in the music education process is recognized, still organization of music creational activities using the MCT as well as the recognition of musical creativity raise many challenges to educators. [...]