Options
The substantiation of the structure of art teacher's activity
Saulėnienė, Sigita | Kauno technologijos universitetas | LT |
LT |
Date Issued | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2003-03-30 | Nr. 1 (38) | 55 | 64 |
The article identifies and defines different art teacher's activities, which make the completeness of one's professional activity. An art teacher must be prepared for such activities, i.e. he/she has to acquire appropriate competences. In the first part of the article, the analysis of the works of Lithuanian scientists who take part in teacher training is presented. The analysis of activity fields is performed paying attention to the specific character of the pedagogical activity, emphasizing the object and the vision of the activity, educational process, educational technologies, assessment of achievements. In the second part of the article, having summarized the analysis of teacher's activity, fields of the activity are highlighted. The art teacher's activity fields are substantiated on the basis of empirical research.
Straipsnyje siekiama nustatyti ir įvardinti atskiras dailės pedagogo veiklas, sudarančias profesinės veiklos visumą, kurioms dailės pedagogas turėtų būti tinkamai pasirengęs, t.y. įgijęs atitinkamas kompetencijas. Straipsnį sudaro dvi dalys: pirmojoje dalyje aptariami pedagogo veiklos teorinės analizės aspektai. Jais remiantis apibrėžiamas pedagogo veiklos "laukas", kuris skirstomas į sritis. Antrojoje dalyje aptariamos specifinės dailės pedagogo veiklos sritys. Siekiant nustatyti dailės pedagogo veiklos specifiką Lietuvos bendrojo lavinimo mokykloje, buvo atliktas empirinis tyrimas, kurio metu buvo keliami klausimai: kokias veiklos sritis įvardija dailės pedagogai? Kokioms veiklos sritims yra rengiami būsimieji dailės pedagogai? Kokiose veiklos srityse tikisi matyti dailės pedagogą mokyklų vadovai? [...].