Lietuvininkų dainavimo tradicija XX a. antrojoje pusėje – XXI a. pradžioje
| Author | Affiliation |
|---|---|
| Date |
|---|
2021 |
Straipsnyje analizuojama, kaip XX a. pabaigoje – XXI a. pradžioje vystėsi lietuvininkų folklorinė dainavimo tradicija. Gilinamasi į 1971–2020 m. Klaipėdos krašto folkloro kolektyvų, kurie savo misija arba vienu iš tikslų laiko lietuvininkų dainavimo tradicijos puoselėjimą, veiklą. Tyrimas pagrįstas iki šiol nenaudota medžiaga, kuri patikslina esamus etninės muzikos gaivinimo tyrimų Lietuvoje rezultatus ir rodo, kad Klaipėdos krašte susikūrę folkloro ansambliai taip pat yra reikšminga XX a. septintajame dešimtmetyje kilusio Lietuvos folkloro ansamblių judėjimo ir etninės muzikos gaivinimo dalis. Atskleidžiamas ankstyvasis lietuvininkų dainavimo tradicijos perėmimo tarpsnis, kuris susijęs su 1971 m. įkurtu tuometinės Lietuvos TSR valstybinės konservatorijos Klaipėdos fakultetų folkloro ansambliu „Vorusnė“ ir jo įtaka kitų Klaipėdos folkloro kolektyvų kūrimuisi bei gerokai platesniems Klaipėdos krašto kultūros ir švietimo procesams. Lietuvininkų dainavimo tradiciją XX a. antrojoje pusėje ėmė globoti ir reguliuoti Klaipėdos krašto kultūros ir švietimo institucijos, praktiškai ją perėmė ir toliau puoselėja folkloro ansambliai, pavieniai asmenys. Lietuvininkai šiuose procesuose dalyvauja gana rezervuotai.
The article analyses how the folk singing tradition of the Lithuania Minor developed in the late 20th and in the early 21st centuries. It examines the activities of the folklore groups in the Klaipėda Region during the period of 1971–2020, focusing on those that assert fostering of the lietuvininkai singing tradition as their mission or one of their goals. The study employs the previously unused materials, which allow revising the former research results regarding the revival of the Lithuanian ethnic music and show the folklore ensembles working in the Klaipėda Region as a significant part of the Lithuanian folklore movement and the revival of the ethnic music, emerging from the 1960s. Special emphasis is placed on the early phase in adoption of the lietuvininkai singing tradition related to the activities of the folklore ensemble “Vorusnėˮ established in 1971 at the Klaipėda faculties of the State Conservatory of the former LSSR, and the role it had in prompting the creation of other folklore groups in Klaipėda, as well as its impact on the broader cultural and educational processes taking place in the Klaipėda Region. In the 20th century, the prevailing narrative regarding the Lithuanian inhabitants of the Lithuania Minor maintained that books, hymns, schools, church, social and cultural organizations, and choral or theatre activities were the most significant factors influencing the cultural expression of lietuvininkai, while the Lithuanian folklore was hardly practiced anymore or even considered an inappropriate thing. Judging from the folklore recordings, the folk singing tradition supported by the lietuvininkai themselves disappeared along with the singers born in the late 19th century. However, after the WWII, it was adopted and continued by the folklore groups appearing the Klaipėda Region. These groups included people from the other regions of Lithuania who had settled there. This is essentially the process of reviving the ethnic music, which began in Europe during the Enlightenment period and continues in many parts of the world. [...]
