Atsitiktiniai artefaktai iš nekropolių: medžiagotyros galimybės ir moralinės dilemos
| Author | Affiliation | |
|---|---|---|
LT | ||
Varkalis, Dionyzas | Mažosios Lietuvos istorijos muziejus | LT |
| Date | Volume | Start Page | End Page |
|---|---|---|---|
2012-12-03 | 25 | 178 | 195 |
Straipsnyje aptariamos etinio pobūdžio dilemos, kylančios dėl atsitiktinai rastų ir aiškių atribucinių nuorodų nebeturinčių artefaktų iš Klaipėdos krašto nekropolių (paminklų ar jų dekoro dalių, epitafinių lentų, kryžių fragmentų ir t. t.). Jos susijusios su tokių radinių identifikavimu, paveldosauginio ir muziejinio statuso nustatymu (saugotini, eksponuotini ar beverčiai), galima panauda (kaip mokslinių bei technologinių tyrimų objektų ar memorialinių ženklų, restauravimo darbų žaliavų) ir jų likimu. Patirtis rodo, kad dalis šių artefaktų yra vertingas žinių apie XIX–XX a. vidurio meistrų naudotas medžiagas, dekoro detales, įgūdžius, technologinius ir koloristikos sprendimus šaltinis. Aiškių atribucinių požymių neturintys artefaktai gali būti panaudoti instrumentinei analizei: keramikos, metalo, dažų, glazūrų sudėčiai ir struktūrai nustatyti; tačiau visų pirma tokio artefakto likimą nulemia jį radusiojo (priglaudusiojo, demontavusiojo ir kt.) asmens moralinis apsisprendimas.
The article focuses on ethical dilemmas caused by accidentally found artefacts from the necropolises of Klaipėda Region that no longer have clear attribute references (tombstones or details of their decoration, epitaph tables, fragments of crosses, etc). The problems are related to the identification of such findings, the establishment of their environmental protection and museum value (whether they are to be protected, exhibited, or valueless), their potential use (as objects of research or of technological interest, memorial objects, raw materials for restoration, etc.), and their fate. As proved by experience, part of the artefacts are a valuable source of information about the materials used by the craftsmen of the 19th to mid-20th c., details of decoration, the skills, and technological and colourist resolutions. The artefacts with no clear attribute references can be used for instrumental analysis: for the identification of the composition and structure of ceramics, metal, paints, and glaze; however, the fate of an artefact primarily depends on the moral decision of a person who found (appropriated, or dismantled) it.