Požiūrio į laiką ir darbą diskursas J. Habermaso ir Z. Baumano darbuose
| Author | Affiliation |
|---|---|
| Date |
|---|
2014 |
Jungtinių Tautų organizacijos paskelbtoje ataskaitoje „Human Development Report 2014“ skaičiuojant žmogaus socialinės raidos indeksą Lietuva 2014 m. tarp 187 valstybių pakilo į 35 vietą. Tai – geriausias rezultatas šalies istorijoje. Remiantis šiuo rodikliu, nuo 2010 m. valstybė yra patekusi į 49 labiausiai planetoje išsivysčiusių šalių „klubą“. Vis dėlto nepriteklius, lemiantis atitinkamas esmines socialinės diferenciacijos pasekmes, yra įsitvirtinęs Lietuvos socialiniame diskurse. Siekdami suvokti oficialiosios statistikos ir gyvenimo realybės prieštaringumą, apie skurdą, nepriteklių ir socialinę atskirtį stereotipiškai mąstyti nebegalime. Šie socialiniai reiškiniai postmoderniame būvyje įgauna naujų formų. Straipsnyje pristatomas dviejų socialinių kategorijų – laiko ir darbo, kurios iliustruoja mūsų socialinio gyvenimo dramatišką slinktį link postmodernaus būvio, suvokimo kaitos filosofinis aiškinimas J. Habermaso ir Z. Baumano darbuose. Socialinės laiko ir darbo kategorijos yra keletas tų socialinės-egzistencinės kaitos elementų, kurie atskleidžia aiškius modernybės ir postmodernybės filosofinių diskursų ir socialinės sąmonės skirtumus nuo ankstesnių filosofinės minties vystymo tradicijų. Šios kategorijos šiandien gali atskleisti naujas socialinės nelygybės formas.
Lithuania has been placed 35th out of 187 countries in the UNO Human Development Report 2014, which measures a Human Social Development Index. This is the best result in the history of the country. According to this indicator, since 2010, Lithuania has joined the club of 49 most developed countries in the planet. Despite the fact, poverty, which expresses the essential consequences of social differentiation, has deeply rooted in the social discourse of Lithuania. To understand the controversy of the official statistics and the reality of life, we can no longer think of poverty, deprivation and social exclusion stereotypically. These social phenomena are taking new shapes in the postmodern existence. Therefore, the article presents a philosophical explanation of the change in the perception of two social categories – time and work, which illustrate a dramatic shift of our social life towards the postmodern existence, based on the works of J. Habermas and Z. Bauman. Social categories of time and work are among the elements of social-existential change, which reflect clear differences of philosophical discourses and social consciousness of modernity and postmodernity from the earlier traditions of philosophical thought development. Today these categories acquire the power to reveal new forms of social inequality.
