Pradinių klasių mokinių mokymas refleksijos apie mokymąsi: svarba ir galimybės
| Author | Affiliation | |
|---|---|---|
LT |
| Date | Volume | Issue | Start Page | End Page |
|---|---|---|---|---|
2022-06-06 | 20 | 1 | 63 | 75 |
Pradinių klasių mokinių refleksija apie mokymąsi yra besimokančiojo gebėjimas mintimis grįžti į bet kokią mokymosi situaciją, veiklą ar užduotį siekiant prisiminti ir apmąstyti savo mokymąsi. Šio amžiaus tarpsnio vaikas, mokomas refleksijos apie mokymąsi, skatinamas stebėti save mokymosi situacijoje, t. y. sekti savo intelektinės veiklos eigą ir, jei reikia, koreguoti tam tikrus jos aspektus. Tai teigiamai veikia pradinių klasių mokinių mokymąsi: moko mokytis, gerina atmintį, padeda įsiminti daugiau reikšmingos informacijos, lavina aktyvų dėmesį, leidžia geriau suvokti konkrečias mokymosi klaidas, problemas, jų priežastis. Tai turi teigiamą ilgalaikį poveikį pradinių klasių mokinių mokymuisi, nes skatina įsiminti apmąstytus reikšmingus mokymosi momentus ir iš jų pasimokyti. Taigi refleksija apie mokymąsi yra svarbus XXI a. mokymosi visą gyvenimą gebėjimas, skatinantis vaikų kognityvinę kontrolę, ypač tada, kai vaikams suteikiama galimybė reflektuoti apie mokymąsi nuosekliai. Straipsnio tikslas – atskleisti pradinių klasių mokinių mokymo refleksijos apie mokymąsi svarbą ir galimybes. Tikslui pasiekti taikytas mokslinės literatūros analizės metodas. Mokslinės literatūros analizė papildyta pradinių klasių mokinių vadovėlių, pratybų sąsiuvinių, testų ir nacionalinių švietimo dokumentų analize. Apibendrinus tyrimo rezultatus padarytos tokios išvados: pradinių klasių mokinių mokymas refleksijos apie mokymąsi svarbus, nes apmąstomas bet koks mokymosi įvykis ar situacija, sukelianti nepasitenkinimą arba atvirkščiai – pasitenkinimą. Būtent taip vaikas mokomas sekti mokymosi procesą (ne tik rezultatus, bet ir atliekamus veiksmus) ir įgyja reikiamos teigiamos, produktyvios mokymosi patirties, kurią gali panaudoti kitose panašiose mokymosi situacijose.Taip palaipsniui randami patys geriausi ir veiksmingiausi mokymosi būdai, kurie laikui bėgant įsisavinami ir pradedami naudoti spontaniškai. Galimybės mokyti pradinių klasių mokinius refleksijos apie mokymąsi priklauso nuo jų vis brandesnio santykio su aplinka. Šiuo atveju svarbus ir mokytojo vaidmuo, nes šio amžiaus tarpsnio vaikai dar negeba užmegzti vidinio dialogo su savimi. Būtent dėl to pirmiausia mokytojas, grįsdamas savo pedagoginę veiklą mokymosi paradigma, skirdamas laiko per pamoką, taikydamas tinkamus metodus ir priemones sąveikoje su pradinių klasių mokiniais jiems modeliuoja situaciją, kaip reikėtų reflektuoti mokymąsi tol, kol vaikai įgunda tai daryti patys.
The aim of this article is to reveal the possibilities and importance of reflection on learning for primary school students. To achieve this aim, the following method has been applied: an analysis of scholarly literature, textbooks for primary school students, and national educational documents. The analysis of scholarly literature made it possible to provide a consistent description of the development of the concept of reflection from philosophical to pedagogical approaches, to show the relevance of teaching primary school students to reflect on learning, and, based on scientific arguments, to highlight the importance and possibilities of the concept under study in contemporary schools. Lithuanian and international sources (articles, monographs, textbooks of modern didactics, and books) were selected for the analysis of scientific literature. The principles of scientific ethics have been followed – the sources in the text are provided with clear references, and the translation of the texts written in foreign languages into Lithuanian has been validated. The analysis of scholarly literature is supplemented by the analysis of primary school textbooks, exercise books, tests, and national educational documents, the validity of which is ensured by having selected only official data sources: printed materials for teaching primary school students along with studies carried out by the Ministry of Education, Science, and Sport. [...]
