Lietuvos regionų (apskričių) pirminės modernizacijos rodiklių kaita 2000-2011 metais
| Date |
|---|
2013 |
Straipsnyje, taikant Kinijos mokslų akademijos Modernizacijos tyrimų centro pasiūlytą metodiką, apskaičiuota Lietuvos apskričių pirminė modernizacija 2000–2011 metais. Atliekant skaičiavimus, paaiškėjo, kad ši metodika lengvai adaptuojama ir galimá sėkmingai pritaikyti tiriant Lietuvos regionų modernizacijos tendencijas. Nustatyta, kad įgyvendinant pirminę modernizaciją pirmiausia būtina sumažinti žemės ūkio sektorių ir užimtųjų žemės ūkyje dalį. Antra, reikia didinti švietimo aprėptis didinant studentų skaičių aukštesniosiose ir aukštosiose mokyklose. Tyrimo metu pasitvirtino autorių ex ante formuluota prielaida, kad modernizacijos sąvokos siaurinimas iki inovacijų yra klaidinga nuostata. Inovacijas derėtų laikyti jau postmoderniomis vertybėmis. Bandymas ieškoti šių postmodernių vertybių tuose teritoriniuose vienetuose, kurie dar tik siekia modernizuotis, lemia neatitikimą tarp vyriausybės kuriamų plėtros strategijų ir vietinių raidos realijų.
The authors of the article adapted a method of regional modernization calculation proposed by the Chinese Academy of Science and calculated fundamental modernization of Lithuanian regions (counties) in the year of 2000 and 2011. The comparison of the two selected years revealed quite interesting results and tendencies. In the year of 2000, none of the Lithuanian regions had finished the fundamental modernization. In the year of 2011 three regions (Vilnius, Kaunas and Klaipėda counties) had reached the final stage of fundamental modernization – the phase of transition to secondary modernization. In the year of 2000, two regions were lagging – Tauragė and Marijampolė counties. In the year of 2011, the situation had not changed in Tauragė county at all, it remained lagging by all the indicators of fundamental modernization. Marijampolė county, conversely, had reached the biggest advantage in the process of fundamental modernization: from being the lagging one in the year 2000, it had reached the average level of fundamental modernization by the year of 2011. The research revealed that there are two main requirements for the completion of the fundamental modernization: first, it is necessary to make the essential transformations in economic sphere – i.e. to reduce the agricultural sector and to reduce the number of employed in agriculture; secondly, it is necessary to increase the scope of education – i.e. to increase the number of people attending higher education. The research proved an ex ante premise of the authors that it is a very misleading tendency to narrow the concept of modernization by using the notion of innovations instead. Innovations (as well as the knowledge society, smart society etc.) should be understood as the postmodern values. Postmodern values belong to the secondary modernization.[...]