Rhetorical elocution in the public speeches of American business leaders
| Date |
|---|
2021 |
Straipsnyje analizuojama Amerikos verslo lyderių sakytinių kalbų retorinė elokucija ir dominuojanti figūratyvioji raiška, padedanti sukurti įtaigumo efektą. Tyrimo tikslas – išanalizuoti elokucinę šių kalbų topiką: nustatyti ir apibendrinti verslo lyderių kalbose dominuojančius retorinės elokucijos komponentus. Tyrimui pasirinkta 50 žymiausių Amerikos verslo lyderių kalbų, pristatytų įvairiomis progomis 1981–2020 metais. Šiuo tyrimu siekiama išsiaiškinti, kaip įvairios retorinės figūros tampa įtaigumo ir emocinės argumentacijos instrumentais.
The article explores the rhetorical elocution of speeches given by the most famous American business leaders, seen from the point of view of persuasiveness. The aim of the research is to analyse the figurative expression of the speeches in question, to determine and generalise the most common elements of their rhetorical stylistics. Fifty speeches by American business leaders, given on various occasions in the period 1981 to 2020, were chosen and analysed for this article. The research is intended to reveal how various rhetorical figures used by contemporary orators serve as tools for persuasion and emotive argumentation.