Romos katalikų bendruomenės Klaipėdoje praeities smiltys Maxo Lehmanno sudarytame dokumentų rinkinyje
| Date | Start Page | End Page |
|---|---|---|
2024 | 266 | 282 |
Klaipėdos Romos katalikų bendruomenės istorijos 1525–1803 m. tarpsnis mažai tyrinėtas. Daugiausia duomenų tebesuteikia XIX–XX a. sandūros istoriko Johanno Sembritzkio darbai. Tai beveik viskas, ką žinome apie dabartinės gausiausios Klaipėdos miesto konfesijos šaknis. Tyrimo tikslu pasirinkta pristatyti duomenis apie Klaipėdą jau paskelbtame Prūsijos valdžios ir Romos katalikų bažnyčios santykiams 1640–1803 m. skirtame Valstybės archyvo Berlyne dokumentų rinkinyje. 1878–1902 m. sudarytojas Maxas Ludwigas Eduardas Lehmannas ir Hermannas Granieris išleido 9 tomų seriją. Šiuo istorijos šaltinių daugiatomiu Klaipėdos istorijos tyrėjai iki šiol nesinaudojo. Pateikiami dokumentai liudija Klaipėdoje katalikų patirtą Evangelikų liuteronų daugumos, miesto ir vietos valdžios bei pavienių įtakingų asmenų spaudimą. Jie padeda suprasti unikalų Kretingos bernardinų ir pranciškonų misijos vaidmenį Klaipėdos bendruomenės katalikų sielovadoje. Iškelia Prūsijos valdžios remiamos jėzuitų misijos nesėkmės priežastis. Pristatomi šaltiniai leidžia pasekti ir Romos katalikų bendruomenės topografiją Klaipėdoje.
The history of the Roman Catholic community in Klaipėda between 1525 and 1803 has been little researched. Historiography repeats the work of Johann Sembritzki, a historian who lived at the turn of the 19th and 20th centuries, and that is all that is known so far about the past of what is now the largest denomination in Klaipėda (Memel). The purpose of the study is to present data on Klaipėda in the already-published collection of documents in the State Archives in Berlin, which deals with relations between the Prussian government and the Roman Catholic Church between 1640 and 1803. The series of nine volumes was compiled by Max Ludwig Eduard Lehmann and Herman Granier between 1878 and 1902. This multi-volume series has not been noticed by scholars of Klaipėda’s history. Catholics in Klaipėda came under pressure from the Evangelical Lutheran majority, from the city and local authorities, and from individuals. The sources published in this collection help us to understand the unique role of the Bernardine friary at Kretinga and the Franciscan mission in Catholic pastoral care for the Klaipėda parish. They raise the question why the Jesuit mission supported by the Prussian government failed. The documents help to grasp the topography of the Catholic community in the port city.