The survey of English language teachers' viewpoint towards the development of socio-cultural competence
| Author | Affiliation |
|---|---|
Stanionis, Rolandas | |
| Date |
|---|
2011 |
Sociokultūrinė kompetencija yra asmens žinių, gebėjimų, nuostatų, įsitikinimų bei vertybių visuma, apimanti pagrindines visuomenės bendravimo normas, žmonių tarpusavio santykius, kalbą, kultūrą, papročius, tradicijas ir daugelį kitų kasdienio žmogaus gyvenimo aspektų. Sociokultūrinę kompetenciją skiriama į socialinę, kultūrinę ir egzistencinę kompetenciją. Analizuojant anglų kalbos mokytojų požiūrį į sociokultūrinės kompetencijos ugdymą, buvo nustatyta, kad mokiniams yra įdomu gauti informaciją apie kilas kultūras. Mokiniai geba atpažinti kultūrinius skirtumus, nes jiems yra lengva pastebėti tai, kas skiriasi nuo jų kasdienio gyvenimo normų. Tačiau, pasak mokytojų, mokiniai gana sunkiai suvokia kultūrinių skirtumų reikšmingumą, todėl sociokullūros mokymui ir sociokultūrinės kompetencijos ugdymui turėtų būti skiriamas didesnis dėmesys. Sociokultūrinės kompetencijos ugdymo raišką sąlygoja mokytojų gebėjimas patraukliai pateikti ir sieti deklaratyviąsias žinias su mokinių asmenine patirtimi bei tinkamai motyvuoti besimokančiuosius. Sociokultūrinės kompetencijos ugdymą taip pat įtakoja naujos ir šiuolaikinės mokymo priemonės, kuriose yra pakankamai informacijos apie kitas kultūras, specifinius jų bruožus bei išskirtinumus. Sociokultūrinės kompetencijos ugdymo raišką riboja prastos besimokančiųjų kalbos žinios, silpni tarpkultūriniai gebėjimai, motyvacijos stoka bei nenoras keisti klaidingai susiformavusių stereotipų apie kitas kultūras. Tyrime dalyvavusių mokytojų teigimu, mokiniai mokosi atpažinti tarpkultūrines problemas, tačiau besimokančiųjų gebėjimas priimti sprendimus susijusius su kultūrų išskirtinumu yra ribotas. Sociokultūrinė kompetencija yra glaudžiai susijusi su gebėjimais tinkamai priimti ir apdoroti įvarius kultūros reiškinius komunikacijos procese. Sociokultūrinės kompetencijos ugdymo metu, besimokantiesiems svarbu suteikti galimybę gauti teorinių žinių ir panaudoti jas praktinėje veikloje. Modernaus kalbų mokytojo veikla pamokoje turėtų būti neatsiejama nuo sociokultūrinės kompetencijos ugdymo raiškos, nes tokiu būdu ugdoma tarpkultūrinė mokinių savimonė bei mokomasi kitų kultūrų atstovams perduoti žinias apie gimtosios kultūros ypatybes.
The article focuses on the notion of socio-cultural competence and its constituent parts. The current article is based on Lithuanian and foreign scholars' scientific works, international documents and on the survey that was carried out in Lithuanian comprehensive schools. The article presents the analysis of English language senior class teachers' viewpoint towards the development of socio-cultural competence. The emphasis in the current article is laid on the expression of social and cultural competences. The survey stresses that by developing socio-cultural competence in foreign language learning, learners are introduced to unfamiliar cultural experiences. This helps to foster learners' cultural self-awareness and educate possible ways of presenting native cultural characteristics to the representatives of other cultures.