Ikimokyklinio ugdymo mokytojų etinės dilemos profesinėje veikloje
Ažerskienė, Živilė |
Tyrimo aktualumas siejamas su įvairiomis etinėmis dilemomis ir pedagogų profesinėje veikloje dažnai sutinkamomis su ribinėmis situacijomis dėl vaiko poreikių ir interesų bei pedagogo veiklos etikos sandūros. Mokytojų tinkamo veikimo tikslą riboja sudėtingi veiksniai ugdymo praktikoje, o sprendimai priimami ir vykdomi prieštaraujant „teisingam elgesiui“, atsiranda kritinių incidentų, kurie apima etinį konfliktą ir net moralinę kančią. Darbo tikslas - išanalizuoti ikimokyklinio ugdymo mokytojų etines dilemas profesinėje veikloje aptariant ikimokyklinio ugdymo pedagogų profesinės etikos sampratą, identifikuojant pedagogų ir mokinių tėvų komunikacijos reikšmę etinių dilemų kontekste ir atliekant ikimokyklinio ugdymo mokytojų profesinės veiklos etinių dilemų tyrimą. Atliktas tyrimas parodė, kad daugiausiai etinės dilemos susijusios su patiriamu mokinių tėvų spaudimu, interesų konfliktu ar neetišku kolegų elgesiu. Ugdymo įstaigose suteikiama visokeriopa pagalba sprendžiant etines dilemas, tačiau dažniausiai renkamasi pagalba tarp kolegų, seminarai, yra siekiama palaikyti glaudų bendradarbiavimą su mokinių tėvais. Iš esmės etinių dilemų įtaka pasitenkinimui darbu nėra vertinama kaip itin reikšminga. Darbo struktūra. Pirmoje darbo dalyje nagrinėjama ikimokyklinio ugdymo pedagogų etikos samprata, moralinių sprendimų kontekstas ugdant ikimokyklinio amžiaus vaikus, vaikų interesų užtikrinimo problemos bei etinių dilemų sprendimo metodai, yra aptariama mokytojų profesinės etikos svarba ir etinės dilemos Lietuvoje. Antrojoje darbo dalyje dėmesys skiriamas komunikacijos įtakai pedagoginėje veikloje, komunikacinei kompetencijai ir jos sąsajai su etiniais sprendimais. Trečioji darbo dalis apima empirinio tyrimo metodikos dalį, kurioje nurodoma tyrimo eiga, imtis, instrumentas, duomenų analizės metodai ir etikos principai. Atskirai apibūdinami tyrimo rezultatai pagal anketoje sukurtus klausimus, apibendrinami visi tyrime gauti duomenys. Darbas baigiamas išvadomis, apibendrinančiomis išsikeltus uždavinius, nurodytas naudotos literatūros sąrašas ir priedai.
The relevance and timeliness of the research is linked to various ethical dilemmas and boundary situations frequently encountered by educators in their professional activities, which arise from the intersection of children's needs and interests with the ethics of the educator's actions. The aim of appropriate teacher conduct is constrained by complex factors in educational practice, where decisions are made and implemented against the notion of "right behavior." This often leads to critical incidents involving ethical conflict and even moral distress. The aim of the thesis is to analyze the ethical dilemmas faced by preschool education teachers in their professional activities by discussing the concept of professional ethics for preschool educators, identifying the importance of communication between educators and parents in the context of ethical dilemmas, and conducting a study on ethical dilemmas in the professional activities of preschool teachers. The conducted research revealed that most ethical dilemmas are related to parental pressure, conflicts of interest, or unethical behavior of colleagues. Educational institutions provide comprehensive support in resolving ethical dilemmas; however, the most common approaches involve peer support, seminars, and efforts to maintain close cooperation with parents. Overall, the influence of ethical dilemmas on job satisfaction is not considered particularly significant. The first part of the thesis examines the concept of professional ethics for preschool educators, the context of moral decision-making in educating preschool children, issues of ensuring children's interests, and methods for resolving ethical dilemmas. It also discusses the importance of teachers' professional ethics and ethical dilemmas in Lithuania. The second part focuses on the influence of communication in educational activities, communicative competence, and its relationship with ethical decisions. The third part includes the empirical research methodology, describing the research process, sample, instrument, data analysis methods, and ethical principles. The results of the research are presented based on the questions formulated in the survey, with all collected data summarized. The thesis concludes with findings that summarize the set objectives, a list of references used, and appendices.