Options
Mediacija socialinio darbo konfliktinėse situacijose: kliento priimti sprendimą į(si)galinimo aspektas
Darbo gynimo komisijos pirmininkas / Thesis Defence Board Chairman | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Šiandienos profesinė socialinio darbo tikrovė, atsižvelgiant į kylančius visuomenėje įšūkius ir konfliktines situacijas, pareikalauja naujų metodų adaptavimo ir taikymo šioje srityje. Pastaraisiais metais vis didesnis dėmesys teikiamas socialinio darbo profesionalizacijai, darbuotojų profesinei kvalifikacijai, naujų klientų į(si)galinimo procesų skatinimo metodų paieškoms ir taikymui socialiniame lauke. Apie mediaciją Lietuvoje jau kalbama nuo 2005 metų, kuomet buvo patvirtintas Lietuvos Bandomasis teisminės mediacijos projektas ir Teiminės mediacijos taisyklės, tačiau pirmi mediacijos žingniai pradėti tik 2014 metais. Vykdant kompleksinių paslaugų šeimai teikimo projektus, šeimoms yra sudarytos sąlygos gauti mediatoriaus paslaugas, kaip vieną iš bazinio paslaugų šeimai paketo. Tokia paslauga teikiamam šeimoms, kurios susiduria su konfliktais ir tarpusavio nesutarimais dėl vaikų ugdymo, auginimo, matymosi tvarkos ar priežiūros. Mediacija turi puikias perspektyvas augti ir vystytis teisinėse, ekonominėse, švietimo ir kt. srityse, ne išimtis ir socialinio darbo profesinis laukas. Mokslinio darbo tyrimo klausimas – kaip mediacija veikia kliento į(si)galinimą priimti sprendimą socialinio darbo konfliktinėse situacijose? Tyrimo objektas – mediacija socialinio darbo konfliktinėse situacijose kliento priimti sprendimą į(si)galinimo aspektas. Moksliniame darbe keliamas tyrimo tikslas – išanalizuoti mediaciją socialinio darbo konfliktinėse situacijose kliento priimti sprendimą į(si)galinimo aspektu. Mokslinio darbo tikslui pasiekti keliami darbo uždaviniai – analizuoti kliento į(si)galinimo priimti sprendimą socialinio darbo konfliktinėse situacijose teorines prielaidas; atskleisti mediacijos kaip į(si)galinimo procesą skatinančio socialinio darbo metodo aspektus konfliktinėse socialinio darbo situacijose; tirti mediacijos, kaip metodo, taikymo galimybes, į(si)galinant klientą priimti sprendimus socialinio darbo konfliktinėse situacijose. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros šaltinių ir teisės aktų analizė, pusiau struktūruotas interviu, turinio (content) a Šiuo metu besikurianti socialinės mediacijos sistema Lietuvoje kelia diskusijas dėl mediacijos metodo taikymo galimybių įvairiose gyvenimiškose srityse. Mediacijos vangus įsiliejimas į Lietuvos visuomenės sąmonę žengia tik primuosius žingsnius teisminėje srityje, tačiau visiškai naujos galimybės formuojamos socialiniame darbe. Iškyla aktualus nūdienai klausimas, koks turėtų būti mediacijos veiklos modelis, kokia jos vieta visuomenėje ir taikymo galimybės socialiniame darbe sprendžiant kliento konfliktines situacijas, kuriose siekiama kliento į(si)galinimo. Tai leidžia formuluoti šio darbo mokslinę problemą: teoriškai pagrįsti mediacijos metodo taikymo galimybes socialiniame darbe, sprendžiant kliento konfliktines situacijas. Socialinė mediacija gali tapti būtina socialinių darbuotojų kompetencija ar specializacija, siekiant kliento į(si)galinimo. Tyrimo metodologija: remtasi sistemų teorijos nuostatomis V.Vaicekauskienė (2009), K. Payne (2014) siekiama atskleisti kaip socialinis darbuotojas, konstruoja socialinio darbo procesą taikant naujus metodus, pabrėžiant žmogų kaip sistemą, jį supančios aplinkos svarbą ir jos įtaką; įgalinimo teorijos nuostatomis B. Pease (2002), M. B. Atkins (2017) siekiama atskleisti į(si)galinimą kaip socialinio darbo kokybės požymį, kuriuo siekiama įgalintį klientą visuomenėje besikeičiančiose situacijose, renkantis mediacijos metodo pagalbą; konflikto teorijos nuostatomis R. Dahrendorf (1959) siekiama atskleisti kaip skirtingi vaidmenys, kurie susikerta ir prieštarauja vieni kitiems instituciniu, profesiniu, asmeniniu ir vertybiniu požiūriu sukelia konfliktines situacijas socialiniame darbe; konstruktyvizmo teorijos nuostatomis D. Jakniūnaitė, N. Nekrašas (2010) konstruojant tyrimo metu gautas žinias ir informaciją siekiama atskleisti, jog mediacijos metodo naudojimas socialinio darbo konfliktinėse situacijose nėra klientų sistemų keitimas, o kuriamas naujas žinojimas, kokias žinias ir profesinės kometencijos pėtotės galimybes suteikia alternatyvių metodų naudojimas kliento sistemai. Darbo turinį sudaro trys dalys: pirmoje dalyje atskleidžiami socialinio darbo kliento į(si)galinimo priimti sprendimus aspektai, konflikto kaip neišvengiamo socialinio darbo objkto teorinė interpretacija, mediacijos kaip į(si)galinimo procesą skatinančio socialinio darbo metodo teorinė analizė, antroji darbo dalis skirta mediacijos kaip metodo į(si)galinančio klientą priimti sprendimą socialinio darbo konfliktinėse situacijose tyrimo organizavimui ir metodologijai pristatyti, trečioje, empirinėje darbo dalyje pateikiama mediacijos kaip metodo priimti sprendimą socialinio darbo konfliktinėse situacijose kliento į(si)galinimo procese tyrimo duomenys ir jų interpretacija. Tyrimu atskleista, jog mediacija, kaip metodas, padedantis klientui į(si)galinti priimti sprendimus, socialinio darbo konfliktinėse situacijose yra veikiamas, mediacijos proceso paprastumo, neformalumo, pasitikėjimo specialistu, jo žiniomis, asmenybe, į(si)galinimo elementų. Proceso priėmimas ir sutikimas dalyvauti mediacijoje, sąlygojo, klientų į(si)galimimą priimti mediacijos metodą. Nors naudojimosi mediacijos procesu situaciją buvo veikiama privalomumo, nenoro dalintis asmeninio gyvenmimo detalėmis ir išreikta „aš pats“ pozicija, tačiau nuoširdus ir draugiškas specialistų santykis su klientu, pagalba klientui ir jo palaikymas sąlygojo mediacijos proceso priėmimą ir į(si)galinimą jame dalyvauti, bandyti savo konfliktines situacijas spręsti kitaip, prisiimant asmeninę atsakomybę už sprendimų paieškas ir jų realizacijas, tomis sąlygomis, kurias įvardija klientas, žinodamas savo asmenines galias. Galime daryti prielaidą, jog mediacijos metodo taikymo žinios, skleidžiamos socialinio darbo lauke, galėtų padėti stiprinti, įgalinantį ir į klientą orientuotą pagalbos modelį, kuris būtų paremtas humanistinėmis – egziztencinėmis vertybėmis, žmogaus teisių ir laisvių perspektyva.
Today’s professional reality of social work, in the face of emerging societal challenges and conflict situations, requires the adaptation and application of new methods in this area. In recent years, more and more attention has been paid to the professionalization of social work, professional qualification of employees, search for and application of methods for promoting new clients in the social field. Mediation in Lithuania has been discussed since 2005, when the Lithuanian Pilot Judicial Mediation Project and the Rules of Legal Mediation were approved, but the first steps of mediation started only in 2014. Through the implementation of comprehensive family service projects, families are provided with the opportunity to receive the services of a mediator as one of the basic package of family services. Such a service is provided to families who face conflicts and disagreements over the upbringing, upbringing, sighting or care of children. Mediation has great prospects for growth and development in legal, economic, educational and other fields. areas, no exceptions and the professional field of social work. Esearch question - how does mediation affect the client's ability to make a decision in social work conflict situations? The object of the research is the mediation aspect of social work in conflict situations for the client to make a decision. The aim of the research is to analyze the mediation in social work conflict situations in the client's decision-making aspect. In order to achieve the goal of the research work, the tasks of the work are set - to analyze the theoretical assumptions of the client 's ability to make a decision in social work conflict situations; to reveal aspects of mediation as a method of social work promoting the process of empowerment in conflict social work situations; to explore the possibilities of applying mediation as a method, enabling the client to make decisions in social work conflict situations. Research methods: analysis of scientific literature sources and legal acts, semi-structured interview, content a The currently developing system of social mediation in Lithuania raises discussions about the possibilities of applying the mediation method in various areas of life. The sluggish integration of mediation into the consciousness of Lithuanian society is taking only the first steps in the field of justice, but completely new opportunities are being formed in social work. The question that arises today is what should be the model of mediation activity, what is its place in society and possibilities of application in social work in resolving the client's conflict situations, in which the client's (self) empowerment is sought. This allows to formulate the scientific problem of this work: to theoretically substantiate the possibilities of applying the mediation method in social work, solving the client's conflict situations. Social mediation can become a necessary competence or specialization of social workers in order to empower the client. Research methodology: based on the provisions of systems theory V.Vaicekauskienė (2009), K. Payne (2014) aim to reveal how a social worker, constructs the process of social work using new methods, emphasizing the person as a system, the importance of its environment and its influence; the provisions of empowerment theory B. Pease (2002), M. B. Atkins (2017) aim to reveal empowerment as an indicator of the quality of social work, which seeks to empower the client in changing situations in society by choosing the help of the mediation method; the provisions of conflict theory by R. Dahrendorf (1959) seek to reveal how different roles that intersect and contradict each other institutionally, professionally, personally, and in value cause conflict situations in social work; constructivist theory D. Jakniūnaitė, N. Nekrašas (2010) constructing the knowledge and information obtained during the research aims to reveal that the use of the mediation method in social work conflict situations does not change client systems, but creates new knowledge, what knowledge and professional competence development opportunities provide alternative use of methods for the client system. The content of the work consists of three parts: the first part reveals the aspects of social work client's ability to make decisions, theoretical interpretation of conflict as an inevitable object of social work, theoretical analysis of mediation as a social work method promoting the process of empowerment, the second part deals with mediation as a method to present the organization and methodology of research on social work in conflict situations, the third, empirical part presents the research data of mediation as a method of decision-making in social work in conflict situations and their interpretation. The research revealed that mediation, as a method that helps the client to make decisions, is affected by social work in conflict situations, the simplicity of the mediation process, informality, trust in the specialist, his knowledge, personality, elements of empowerment. Acceptance of the process and consent to participate in mediation conditioned the clients' ability to accept the mediation method. Although the situation of using the mediation process was influenced by compulsion, unwillingness to share details of personal life and expressed the position of “myself”, the sincere and friendly relationship of professionals with the client, customer support and support led to the mediation process acceptance and participation. to resolve their conflict situations differently, taking personal responsibility for the search for solutions and their implementation, under the conditions specified by the client, knowing his personal powers. We can assume that the knowledge of the application of the mediation method, which is disseminated in the field of social work, could help to strengthen, enable and customer-oriented aid model based on humanistic-existential values, human rights and freedoms perspective.