Autizmo spektro sutrikimą turinčių vaikų tėvų vidinės darnos ir emocinio intelekto sąsajos su psichologine gerove
Aleksandravičienė, Viktorija |
Atsižvelgiant į tėvų psichologinių charakteristikų ir psichologinės gerovės įtaką vaikų socialinei, emocinei bei pažintinei raidai (Grusec & Danyliuk, 2014; Alibakhshi et al., 2018; Huang et al., 2018; González et al., 2021) ir tai, kad autizmo spektro sutrikimo atvejų vis daugėja (Chiarotti & Venerosi, 2020), svarbu atkreipti dėmesį į autistiškų vaikų tėvų vidinių resursų stiprinimą (Perry, 2004). Svarbiais su autistiškų vaikų tėvų psichologine gerove susijusiais vidiniais resursais laikomi tėvų vidinė darna (Pozo et al., 2014; Pozo & Sarriá, 2015) ir emocinis intelektas (Alibakhshi et al., 2018; Jani et al., 2023; Jani et al., 2024). Šio tyrimo tikslas - nustatyti autizmo spektro sutrikimą turinčių vaikų tėvų vidinės darnos ir emocinio intelekto sąsajų su psichologine gerove ypatumus. Tyrimo dalyvių imtį sudarė 100 autizmo spektro sutrikimą turinčių vaikų tėvų, iš kurių 88 moterys ir 12 vyrų. Tyrimo dalyvių amžius pasiskirstė nuo 28 iki 63 metų amžiaus, vidutinis tyrimo dalyvių amžius beveik 40 metų (39,56±6,36). Tyrimo duomenys buvo renkami anketinės apklausos metu. Tiriamųjų vidinė darna vertinta A. Antonovsky (1987) vidinės darnos skalė SOC-13, emociniam intelektui matuoti pasirinktas sutrumpintas bruožų emocinio intelekto klausimynas TEIQue-SF (Petrides ir Furnham, 2006), o psichologinei gerovei - psichologinės gerovės skalė WBQ (Kazlauskas ir Želvienė, 2013b). Duomenų apdorojimui taikyti tiek parametriniai (kai duomenys yra normalieji), tiek neparametriniai (kai duomenys nėra normalieji) kriterijai. Nustatyta, kad autizmo spektro sutrikimą turinčių vaikų tėčiai, palyginti su mamomis, pasižymi statistiškai reikšmingai aukštesne vidine darna ir psichologine gerove, tačiau emocinio intelekto skirtumų tarp skirtingos lyties tiriamųjų neišryškėjo. Lyginant tiriamųjų vidinės darnos, emocinio intelekto ir psichologinės gerovės vidurkius pagal amžių, išsilavinimą, šeimyninį statusą, auginamų vaikų skaičių, auginamų autistiškų vaikų lytį ir jų amžių, statistiškai reikšmingų skirtumų nenustatyta. Atliekant pagrindinių tyrimo konstruktų sąsajų analizę, nustatyta, kad stipresnė tiriamųjų vidinė darna ir aukštesnis emocinis intelektas susiję su didesne psichologine gerove, o aukštesnis emocinis intelektas susijęs su stipresne tiriamųjų vidinę darna. Labiau išreikštą autizmo spektro sutrikimą turinčių vaikų tėvų psichologinės gerovės išgyvenimą prognozavo tiriamųjų vidinė darna ir emocinis intelektas.
Given the impact of parents’ psychological traits and well-being on their children’s development (Grusec & Danyliuk, 2014; Alibakhshi et al., 2018; Huang et al., 2018; González et al., 2021) and the rising prevalence of autism spectrum disorder (Chiarotti & Venerosi, 2020), strengthening the internal resources of autistic children's parents is essential (Perry, 2004). Among the most relevant are sense of coherence (Pozo et al., 2014; Pozo & Sarriá, 2015) and emotional intelligence (Alibakhshi et al., 2018; Jani et al., 2023, 2024). The aim of this study was to identify the key characteristics of the associations of sense of coherence and emotional intelligence with the psychological well-being of parents of autistic children. The study sample consisted of 100 parents of autistic children (88 women, 12 men), aged 28– 63 (M = 39.56, SD = 6.36). Data were collected through a questionnaire-based survey. Sense of coherence was assessed using Antonovsky’s SOC-13 (1987); emotional intelligence with the short form of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQue-SF; Petrides & Furnham, 2006); and psychological well-being with the Psychological Well-Being Questionnaire (WBQ; Kazlauskas & Želvienė, 2013b). Parametric and non-parametric statistical methods were applied based on data distribution. Results showed that fathers of children with autism spectrum disorder had significantly higher sense of coherence and psychological well-being than mothers, though emotional intelligence did not differ by gender. No significant differences were found between the averages of sense of coherence, emotional intelligence and psychological well-being across different age, education, marital status, number of children, or the autistic child’s gender and age. Correlation analysis revealed that greater sense of coherence and higher emotional intelligence were linked to better psychological well-being of parents of children with autism spectrum disorder, and their emotional intelligence was also positively related to sense of coherence. The better psychological well-being of parents of children with autism spectrum disorder was predicted by the sense of coherence and emotional intelligence.