Klaipėdos aukštųjų mokyklų studentų sveikatos raštingumas
Šinkovska-Ožalinskė, Sabina |
Sveikatos raštingumas nėra visiškai nauja sritis ir vis daugiau ir dažniau aptarinėjama ir tiriama. Sveikatos raštingumas yra labai svarbus norint pagerinti ir išlaikyti gerą sveikatą ir ilgus gyvenimo metus, kadangi turimas asmens sveikatos raštingumo lygis leidžia priimti atitinkamus sprendimus sveikatos atžvilgiu. O jauname amžiuje, pereinant iš paauglystės į jaunystę, įstojant į aukštąją mokyklą ir tampant studentu, yra labai svarbus įvykis žmogaus gyvenime. Dažnai naujas etapas sukelia sunkumų, atsiranda stresas dėl akademinio krūvio ir prisitaikymo prie naujos socialinės ir fizinės aplinkos. Kartu su šiais pokyčiais studentams atsiranda daugiau laisvės, asmenines atsakomybės už savo sveikatą ir vis dažniau tenka priimti sprendimus susijusius su sveikata. Tad, studentų studijų metais įgytas sveikatos raštingumas gali išlikti ilgam, kadangi studentai tuo metu yra imlesni informacijai. Tačiau nėra atlikta daug tyrimų, kurie tirtų būtent studentų sveikatos raštingumą, o ypač Lietuvoje. Tyrimo tikslas – ištirti Klaipėdos aukštųjų mokyklų studentų sveikatos raštingumą. Tyrimo uždaviniai:
- literatūros analizėje išnagrinėti sveikatos sampratą, sveikatos raštingumo sampratą.
- nustatyti studentų sveikatos raštingumui įtakos turinčius veiksnius.
- įvertinti studentų sveikatos raštingumą pagal Europos sveikatos raštingumo klausimyną (HLS-EU-Q16).
- nustatyti studentų sveikatos raštingumo ir sveikatos elgsenos sąsajas.. Tiriamųjų imtis: 393 respondentai. Tiriamieji: Klaipėdos aukštųjų mokyklų studentai. Tyrimo rezultatai. Sveikata vertinama kaip didžiausias turtas ir yra svarbi tiek asmens, tiek ir visuomenės gerovei. Sveikatos raštingumas yra labai svarbus sveikatą lemiantis socialinis veiksnys. Sveikatos raštingumas yra apibūdinamas kaip gebėjimas gauti, apdoroti ir suprasti pagrindinę informaciją apie sveikatą ir paslaugas, kai reikia priimti konkrečius su sveikata susijusius sprendimus. Iš esmės sveikatos raštingumas reiškia, kad asmuo geba ir turi kompetencijos keisti savo sveikatos būklę. Studentų sveikatos raštingumui įtakos turi socio-demografiniai rodikliai, tokie kaip: lytis, amžius, gyvenamoji vieta, kvalifikacinis laipsnis, kurį siekiama įgyti ir t.t. Taip pat, nustatytas ryšys tarp sveikatos raštingumo ir sveikatos elgsenos, tyrime atskleista, kad studentų sveikatos raštingumas yra labiau nepakankamas nei pakankamas ir, kad studentai yra linkę į rizikingą elgseną.
Health literacy is not an entirely new field and, but it is increasingly being discussed and researched. Health literacy is essential for improving and maintaining good health and longevity, as a person's level of health literacy enables him or her to make appropriate health decisions. At a young age, the transition from adolescence to young adulthood, during the enrolment in a higher education establishment and becoming a student is a very important event in a person's life. Often, a new phase is difficult and stressful - due to the academic workload and the adjustment to a new social and physical environment. Alongside these changes, students are gaining more freedom, taking personal responsibility for their own health, and increasingly have to make health-related decisions. Thus, the health literacy acquired by students during their studies can be sustained in the long term, as students are more receptive to information at that time. However, there is not much research that has been done on health literacy among students, especially in Lithuania. So, is the health literacy of Klaipėda higher education students sufficient? The aim of the study: - to investigate the health literacy in Klaipėda higher education students. Objectives of the study:
- to examine the concept of health and health literacy through a literature review.
- to identify the factors that influence students‘ health literacy.
- assess students' health literacy using the European Health Literacy Questionnaire (HLS-EU-Q16).
- to identify the links between students' health literacy and health behaviours. Research sample: 393 respondents. Researched: Klaipėda higher education students. Research results: - health is seen as a major asset and is important for the well-being of both the individual and the society. Health literacy is a key social determinant of health. Health literacy is defined as the ability to access, process and understand basic health information and services in order to make specific health-related decisions. In essence, health literacy means that a person has the ability and competence to change his or her health status. Students' health literacy is influenced by socio-demographic characteristics such as gender, age, place of residence, the qualification to be obtained, etc. Also, the relationship between health literacy and health behaviour was established, the study revealed that students' health literacy is more deficient than sufficient and that students are prone to risky behaviours.