Options
Rizikos grupės paauglių (12-14 m.) piktnaudžiavimo internetu prevencijos galimybės mokykloje
Klanienė, Ilona | Darbo gynimo komisijos pirmininkas / Thesis Defence Board Chairman |
Rupšienė, Liudmila | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Kontautienė, Regina | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Šmitienė, Gražina | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Braslauskienė, Rasa | Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Rupšienė, Liudmila | Recenzentas / Rewiewer |
Braslauskienė, Rasa | Recenzentas / Rewiewer |
Interneto populiarumas paauglių tarpe leidžia teikti prielaidą, jog ši priemonė itin giliai įsiskverbusi į paauglių gyvenimą ir turi didelės įtakos paauglių socializacijai. Internetas tampa vienas agentų formuojančių paauglių asmenybę, padedančių jiems įsilieti į visuomenės gyvenimą ir darantis jų gyvenimą pilnavertiškesnį. Tačiau interneto teikiamos galimybės pasireiškia ir neigiamomis pasekmėmis, viena jų – piktnaudžiavimas internetu. Tenka pastebėti, jog paaugliai augantys, nepilnose, skyrybas ar tėvų (-o) emigraciją patyrusiose šeimose, dėl dėmesio, bendravimo ir kontrolės stokos, itin lengvai įsitraukia į virtualų gyvenimą. Ko pasėkoje dažnai pažeidžiama paauglio fizinė branda, emocinė būklė ir socialinio gyvenimo kokybė. Todėl mokykla, kaip viena svarbiausių, vaiko ugdytojų turi skirti ypatingą reikšmę rizikos grupės paauglių piktnaudžiavimui internetu, privalo šviesti ir dėti visas pastangas, jog rizikos grupės paauglus pasiektų informacija apie interneto pavojus, jo žalą, apie tinkamą ir saugų interneto naudojimą. Darbo objektas - rizikos grupės paauglių (12-14 m.) piktnaudžiavimo internetu prevencijos galimybės mokykloje. Darbo tikslas - atskleisti rizikos grupės paauglių (12-14 m.) piktnaudžiavimo internetu prevencijos galimybes mokykloje. Uždaviniai: 1. Atskleisti rizikos grupės paauglių (12-14 m.) piktnaudžiavimo internetu prevencijos mokykloje teorinius pagrindus. 2. Nustatyti rizikos grupės paauglių (12-14 m.) piktnaudžiavimo internetu raišką, priežastis ir problemas. 3. Įvertinti paauglių (12-14 m.) ir pedagogų požiūrį į rizikos grupės paauglių piktnaudžiavimo internetu prevencijos vykdymo galimybes mokykloje. 4. Pateikti siūlymus pedagogams kaip vykdyti rizikos grupės paauglių (12-14 m.) piktnaudžiavimo internetu prevenciją mokykloje. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė, dalinai struktūruotas interviu, apklausa raštu, Content (turinio) analizė, statistiniai tyrimo metodai (Dichotomijų analizė; Chi-kvadrato, Kruskal-Walli‘s, Mann-Whitney testai). Tyrimo rezultatai atskleidė, kad rizikos grupės paaugliai linkę daugiau laiko skirti naršymui internete. Dažniau naudojasi internetu dėl kitokios veiklos trūkumo, patogaus interneto priėjimo, įdomaus žaidimų turinio. Tyrimo rezultatai parodė, jog tėvų užimtumas, dėmesio stoka, globėjų žema kompetencija, gali būti susiję su rizikos grupės paauglių piktnaudžiavimu internetu. Atskleista, jog berniukams labiau būdingas noras lyderiauti žaidimų metu, taip pat jie dominuoja lankymusi pornografinėse svetainėse. Jaunesnieji paaugliai linkę labiau lankytis interneto kavinėse, taip pat jie dažniau naudojasi socialiniais tinklais. Tyrimas atskleidė, kad rizikos grupės paaugliams piktnaudžiavimas internetu sukelia šias sveikatos problemas: regėjimo prastėjimas, nuovargis, galvos, nugaros skausmai, stresas. Akcentuotos socialinės problemos: socialinė izoliacija, realaus bendravimo baimė, ryšių su šeima silpnėjimas. Išryškėjo šios mokymosi problemos: pablogėję mokymosi rezultatai, sutrikę santykiai su pedagogais. Tyrimo rezultatų analizė parodė, kad mokykloje vykdoma rizikos grupės paauglių piktnaudžiavimo internetu prevencija nepakankama, ji nėra orientuota į rizikos grupės paauglius, stokojama prevencinės veiklos įvairovės, neplėtojamas mokyklos ir tėvų bei kitų socialinių partnerių bendradarbiavimas, pedagogams trūksta žinių šios problemos sprendime. Nustatyta, jog šį procesą būtina tobulinti šiomis priemonėmis: saugios internetinės aplinkos kūrimas mokykloje, pedagogų kompetencijos kėlimas, bendradarbiavimo skatinimas tarp šeimos ir mokyklos, užimtumo organizavimas, prevencinės veiklos įvairinimas, visuomenės dėmesys šiai problemai.
The popularity of internet among adolescents allows us to make assumption that the latter has penetrated deeply in the lives of teenagers and plays an important role in the process of their socialization. Internet is becoming one of agents formulating teenagers’ personalities, helping them to join society life and making their lives more full-fledged. However, opportunities arising from internet have also disadvantages, and one of them is internet abuse. It must be mentioned that adolescents from single-parent families, divorced families, families touched by emigration, enter virtual life very easily due to lack of attention, communication and control. Consequently, adolescent’s physical maturity, emotional condition and quality of social life are often damaged. Therefore, school, as one of child’s key educators should pay special attention to internet abuse of at-risk adolescents’, educate them and put all efforts for the at-risk adolescents to get information about dangers of internet, the damage it causes, and about proper and safe use of internet. Object of work is opportunities of at-risk adolescents’ (aged 12-14) internet abuse at school prevention. Aim of work is to reveal the opportunities of at-risk adolescents’ (aged 12-14) internet abuse at school prevention. Goals: 1. Reveal theoretical basis of the opportunities of at-risk adolescents’ (aged 12-14) internet abuse at school prevention. 2. Identify expression, reasons and problems of at-risk adolescents’ (aged 12-14) internet abuse. 3. Evaluate adolescents’ (12-14) and teachers’ attitude to the opportunities of at-risk teenagers’ internet abuse at school prevention. 4. Make offers for teachers on how to carry out prevention of at-risk adolescents’ internet abuse at school. Methods of research: analysis of scientific literature, partially structured interview, written survey, analysis of content, statistical methods of research. Results of the research revealed that at-risk adolescents are more likely to spend more time surfing the internet. They use internet more often due to lack of different activity, convenient access to internet, interesting games. Results also revealed that parents’ occupation, lack of attention and low competence of foster parents can be related to at-risk adolescents’ internet abuse. It has been revealed that boys are more competitive than girls in games, they visit porno sites more often. Younger teenagers tend to visit internet cafes and social websites more frequently. The research revealed that at-risk adolescents have the following health problems caused by internet abuse: visual impairment, tiredness, headaches, backaches and stress. The following social problems were highlighted: social isolation, fair of face to face communication, weakened relationship with the family. The following learning problems showed: worse results, disturbed relationship with teachers. Analysis of research results showed that internet abuse prevention programme at school is insufficient as is not oriented to risk group adolescents, it lacks variety of preventative activity, cooperation between school and parents and other social partners is not developed, teachers lack knowledge on solution of the problem. It has been established that the process must be improved with the help of the following means: creation of safe internet environment at school, improvement of teachers’ competence, encouragement of cooperation between family and school, organization of occupational activities, variety of preventative activity and more attention of the society to the problem.