Ikimokyklinio ugdymo įstaigos vadovo lyderystė įgalinant pedagogus įtraukti tėvus į vaikų ugdymo(si) procesą
Piluckiene, Rasa |
Temos aktualumas. Sparčiai kintant aplinkos sąlygoms, švietimo sistema susiduria su nuolat augančiu žinių ir informacijos srautu, kuris skatina ugdymo įstaigas prisitaikyti, siekiant atitikti šiuolaikinius ugdymo įstaigos standartus ir visuomenės lūkesčius. Moksliniai tyrimai rodo, kad parnerystė yra abipusė sąveika, kurioje tiek šeimos, tiek ugdymo įstaigos atlieka aktyvius vaidmenis, dalijasi informacija ir kartu sprendžia problemas, susijusias su vaiko ugdymu. Tėvų įtraukimas į vaikų ugdymosi procesą yra vienas iš svarbiausių veiksnių, lemiančių vaikų ugdymosi sėkmę. Vadovo lyderystė ir pedagogų įgalinimas ikimokyklinio ugdymo įstaigose yra esminiai komponentai, kurie gali skatinti tėvų aktyvų dalyvavimą. Todėl, būtina labiau akcentuoti ir tėvų, kaip svarbiausių partnerių, vaidmenį kokybiško ikimokyklinio ugdymo kontekste. Keliamas probleminis klausimas – kokios yra ikimokyklinio ugdymo įstaigos vadovo lyderystės galimybės, įgalinant pedagogus įtraukti tėvus į vaikų ugdymo(si) procesą? Darbo objektas – ikimokyklinio ugdymo įstaigos vadovo lyderystė įgalinant pedagogus įtraukti tėvus į vaikų ugdymo(si) procesą. Darbo tikslas – atkleisti ikimokyklinio ugdymo įstaigos vadovo lyderystės galimybes, įgalinant pedagogus įtraukti tėvus į vaikų ugdymo(si) procesą. Darbo uždaviniai: 1. Atskleisti vadovo lyderystės ir pedagogų įgalinimo, siekiant tėvų įtraukties į vaikų ugdymo(si) procesą ikimokyklinio ugdymosi įstaigoje teorinį kontekstą. 2. Ištirti tėvų nuomonę apie ugdymo įstaigos vadovo lyderystės ir pedagogų veiklos galimybes, siekiant įtraukti juos į vaikų ugdymo(si) procesą. 3. Ištirti ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovų nuomonę apie vadovo lyderystės galimybes, įtraukiant tėvus į ugdymo(si) procesą. 4. Pateikti rekomendacijas ikimokyklinio ugdymo įstaigos vadovams, siekiant efektyvinti tėvų įtraukimo į vaikų ugdymo(si) procesą galimybes. Darbo metodai: • Teoriniai: mokslinės literatūros ir dokumentų analizė (aprašymas, sisteminimas, abstrahavimas). • Empiriniai: focus grupės dikusija (ikimokyklinio ugdymo įstaigos iniciatyvinės tėvų grupės) ir interviu (ikimokyklinio ugdymo įstaigos vadovų). • Duomenų analizės metodai: turinio (content) analizė ir kokybinė duomenų analizė. Empyrinio tyrimo rezultatai rodo, kad ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovai pripažįsta lyderystės svarbą įtraukiant tėvus į vaikų ugdymo(si) procesą, tačiau susiduria su įvairiais iššūkiais. Pastebėta, kad vadovų lyderystės gebėjimai tiesiogiai lemia tėvų įsitraukimo lygį (aukštas, vidutinis) ir kokybę, tačiau sėkmingai įgyvendinant šį tikslą būtina kurti pasitikėjimu ir bendradarbiavimu grįstą santykį tarp įstaigos ir tėvų bendruomenės. Vadovai išskyrė rodiklius, pagal kuriuos vertina tėvų įsitraukimo efektyvumą: konkretūs įsitraukimo efektyvumą vertinantys rodikliai (dalyvavimas susirinkimuose, atvirų durų dienos, paskaitos, mokymai, renginiai, įsitraukimas į veiklas, grįžtamasis ryšys); rezultato efektyvumą vertinantys rodikliai (vaikų ugdymosi pasiekimai, vaikų emocinė gerovė, tėvų pasitenkinimais ugdymo(si) procesu, bendradarbiavimu pedagogais, vadovu) ir tik vienas vadovas paminėjo, kad neturi jokių vertinimo rodiklių (vertinimas dažnai būna subjektyvus arba paremtas bendru įspūdžiu). Vadovų nuomone, esminis veiksnys – aktyvi komunikacija ir aiški vizija, leidžianti užtikrinti bendrų ugdymo(si) tikslų siekimą. Tėvų įtraukimas į ugdymo(si) procesą, vadovaujantis lyderystės principais, skatina visos bendruomenės dalyvavimą ir pozityviai veikia vaikų ugdymo(si) kokybę. Focus grupės diskusijos tyrimu atskleista tėvų nuomonė rodo, kad tėvai vertina vadovo lyderystės vaidmenį kaip itin reikšmingą jų įtraukimui į vaikų ugdymo(si) procesą ir išskiria keletą svarbių aspektų: bendradarbiavimo skatinimas; komunikacijos kokybė; individualių poreikių atliepimas; lyderystės pasidalijimas. Empirinis tyrimas atskleidė, kad efektyvus ugdymo įstaigos vadovų ir pedagogų veiklos organizavimas bei lyderystė yra pagrindiniai veiksniai, skatinantys tėvų įtraukimą ir prisidedantys prie geresnės vaikų ugdymo(si) kokybės užtikrinimo. Išanalizavus tyrimų rezultatus, pateikiamos rekomendacijos siekiant stiprinti ikimokyklinio ugdymo įstaigos vadovo lyderystę bei skatinti tėvų įtraukimą į vaikų ugdymo(si) procesą. Rekomendacijų tikslas – užtikrinti sklandžią komunikaciją, stiprinti įstaigos bendruomeniškumą, tobulinti vadovų ir pedagogų kompetencijas, individualizuoti bendravimą su tėvais, skatinti jų aktyvų dalyvavimą ugdymo veiklose bei užtikrinti sistemingą tėvų įtraukimo proceso vertinimą ir tobulinimą. Šios rekomendacijos nukreiptos į tvarų vadovavimo ir bendradarbiavimo modelio kūrimą, siekiant užtikrinti aktyvų tėvų dalyvavimą ugdymo(si) procese bei gerinti vaikų ugdymo(si) kokybę.
Relevance of the topic. Due to rapidly changing environmental conditions, the education system faces a constantly growing flow of knowledge and information, which impels educational institutions to adapt in order to meet standards of a modern educational institution and societal expectations. Scientific research shows that partnership is a mutual interaction in which both families and educational institutions play active roles, share information and jointly solve problems related to the education of a child. Parental involvement in the educational process of children is among the most important factors determining the success in children’s education. Leadership of the head and empowerment of educators in preschool educational institutions are essential components that may promote active participation of parents. Therefore, it is necessary to emphasise the role of parents as the key partners in the context of high-quality education at preschool institutions. The problem statement: What leadership opportunities are available to the head of a preschool educational institution to enable pedagogues to achieve parental involvement in the children’s education (learning) process? Object of the Thesis: leadership of the head of a preschool educational institution in empowering pedagogues to involve parents in children’s education (learning) process. Objective of the Thesis: to reveal the leadership opportunities available to the head of a preschool educational institution in empowering pedagogues to involve parents in children’s education (learning). Goals of the Thesis: 1. To reveal the theoretical context concerning the leadership of the head and the empowerment of pedagogues aimed at parental involvement in the process of education (learning) of children in preschool educational institutions. 2. To survey the opinion of parents as regards the possibilities concerning the leadership of the head of an educational institution and the activities of pedagogues aimed at parental involvement in the process of education (learning) of children. 3. To survey the opinion of the heads of preschool educational institutions concerning the leadership possibilities available to them in involving parents in the education (learning) process. 4. To provide recommendations to the heads of preschool educational institutions aimed at enhancing the effectiveness of the possibilities of parental involvement in the process of education (learning) of children. Methods used for the purposes of the Thesis: • Theoretical: analysis of scientific literature and documents (description, systematisation, abstraction). • Empirical: focus group discussion (parent initiative groups at preschool educational institutions), interviews (heads of preschool educational institutions). • Data analysis methods: content analysis and qualitative data analysis. The findings of the empirical study show that the heads of preschool educational institutions recognise the importance of leadership in involving parents in the process of education (learning) of children, however, they face various challenges. It was observed that the leadership skills of the heads at preschool educational institutions directly determine the level (high, medium) and quality of parental involvement, however, the creation of a relationship based on trust and cooperation between the institution and the parent community is necessary in order to implement this goal successfully. The heads of preschool educational institutions identified the following indicators based on which they assess the effectiveness of parental involvement: specific indicators assessing the effectiveness of the involvement (participation in meetings, ‘open days’, lectures, trainings, events, involvement in activities, feedback); indicators assessing the effectiveness of the result (children’s educational achievements/emotional well-being, parents’ satisfaction with the education (learning) process/cooperation with pedagogues and the head of an educational institution). The head of only one preschool educational institution mentioned that the institution does not use any assessment indicators (as assessment is often subjective or based on a general impression). In the opinion of the heads of preschool educational institutions, the key factor is active communication and a clear vision, enabling to ensure the achievement of common educational (learning) goals. Parental involvement in the educational process following the principles of leadership promotes the participation of the entire community and positively affects the quality of children’s education (learning). The opinion of parents revealed through the focus group discussion survey shows that parents value the leadership role of the heads of preschool educational institutions as extremely significant for the parental involvement in the educational (learning) process of children and distinguish several important aspects: promoting cooperation; quality of communication; responding to individual needs; sharing leadership. The empirical study revealed that the effective organisation of the activities of the heads of educational institutions and pedagogues and leadership are the key factors that promote parental involvement and contribute to ensuring better quality of children’s education (learning). After analyzing the research results, recommendations are presented in order to strengthen the leadership of the head of preschool educational institutions and promote the involvement of parents in the educational process of children. The purpose of the recommendations is to ensure smooth communication, strengthen the community spirit of the institution, improve the competencies of heads and educators, individualize communication with parents, promote their active participation in educational activities and ensure systematic assessment and improvement of the process of involving parents. These recommendations are aimed at creating a sustainable leadership and cooperation model, in order to ensure the active participation of parents in the educational process and improve the quality of children's education.