Universiteto studentų taikomos skaitymo strategijos: sąsajos su skaitymo ir akademine motyvacija bei akademiniais pasiekimais
Magistro darbo tikslas – atskleisti sąsajas tarp universiteto studentų skaitymo strategijų, skaitymo motyvacijos, akademinės motyvacijos ir akademinių pasiekimų. Tyrime dalyvavo 382 skirtinguose Lietuvos universitetuose studijuojantys studentai (9.6 % vyrų), nuo 18 iki 56 m. amžiaus (M=25.84±8.13). Skaitymo strategijoms įvertinti naudotas Metakognityvinių skaitymo strategijų aprašas (MARSI, Mokhtari & Reichard, 2002). Skaitymo motyvacijai įvertinti naudota Suaugusiųjų skaitymo motyvacijos skalė (SSM, Schutte & Malouff, 2007). Akademinei motyvacijai įvertinti naudota Studentų akademinės motyvacijos skalė (SAMS-21, Kairys ir kt., 2017). Taip pat studentų buvo prašoma pateikti paskutinio semestro akademinių pasiekimų vidurkį ir subjektyviai įvertinti savo akademinius pasiekimus. Tyrimo rezultatai parodė, jog egzistuoja teigiami ryšiai tarp skaitymo strategijų ir skaitymo bei akademinės motyvacijos, tarp skaitymo strategijų (globalių ir pagalbinių) ir subjektyviai vertinamų akademinių pasiekimų, tarp vidinės akademinės, skaitymo (vidinės ir išorinės) motyvacijos ir akademinių pasiekimų. Subjektyviai suvokiamus akademinius pasiekimus geriausiai prognozavo skaitymo motyvacija, o aukštą pasiekimų vidurkį geriausiai leido numatyti aukšta išorinė skaitymo motyvacija, aukšta vidinė akademinė motyvacija ir žema išorinė akademinė motyvacija. Darbe pateikiamos kai kurios šiame tyrime analizuotos MARSI ir SSM psichometrinės charakteristikos, analizuojama atskleistų ryšių svarba.
The aim of this master's thesis is to analyze the relationships between reading strategies, reading motivation, academic motivation and academic achievements. 382 students (9.6% men), aged from 18 to 56 (M=25.84±8.13) from different Lithuania universities participated in this study. The Metacognitive Awareness of Reading Strategy Inventory (MARSI, Mokhtari & Reichard, 2002) was used to assess how much students are familiar with and how often do they use reading strategies. The Adult Reading Motivation Scale (SSM, Schutte & Malouff, 2007) was used to assess the participants reading motivation. The Student Academic Motivation Scale (SAMS-21, Kairys et al., 2017) was used to assess their academic motivation. Students were also asked to submit the grade point average of the last semester and to subjectively evaluate their academic achievements. The research results show positive relations between reading strategies and reading as well as academic motivation, between reading strategies (global and support) and subjectively evaluated academic achievement, between internal academic motivation, reading (internal and external) motivation and academic achievement. Subjectively evaluated academic achievement was best predicted by reading motivation, while grade point average was best predicted by high extrinsic reading motivation, high intrinsic academic motivation, and low extrinsic academic motivation. The paper presents some of the psychometric characteristics of the MARSI and SSM analyzed in this study, the importance of observed relationships between variables is analyzed.