Options
Mokinių ir studentų laiko perspektyvos ir akademinio atidėliojimo sąsajos
Tėvelytė, Gerda |
Tyrimo tikslas: nustatyti ryšius tarp laiko perspektyvos ir akademinio atidėliojimo skirtingose akademinėse grupėse. Tyrime dalyvavo 221 Klaipėdos universiteto studentai ir įvairių mokyklų mokiniai. Iš jų 51 vyras, 169 moterys. Mokinių 74, bakalauro studentų 92, magistro studentai 55. Tyrimo dalyvių amžius nuo 16 iki 52 metų. Tyrimo metu naudoti metodai: laiko perspektyvai nustatyti Zimbardo laiko perspektyvos klausimynas (ZTPI), akademiniam atidėliojimo polinkiui ir priežastims tirti: atidėliojimo įvertinimo skalė studentams (PASS). Atidėliojimo pasekmėm skirtas suvokiamų atidėliojimo pasekmių klausimynas (SAPK). Tyrimo rezultatai atskleidė, kad polinkį atidėlioti geriausiai prognozuoja noras sumažinti atidėliojimą, atidėliojimo neigiami padariniai, bendraamžių įtaka. Atrasta, kad dabarties fatalistinė LP didesni balų įverčiai nurodo didesnį polinkį atidėlioti, bei didesnį norą jį sumažinti. Atrasta, kad dabarties hedonistinė LP priežastys yra labai įvairios ir jos išreikštumas siejasi su beveik visomis atidėliojimo priežastimis ir pasekmėmis. Taip pat atrasta, kad mokiniai, bakalauro, magistro studentai atidėlioja dėl skirtingų priežasčių ir dėl to patiria skirtingas pasekmes. Mokiniai ir studentai skiriasi ir laiko perspektyvos išraiška. Magistro studentai labiausiai pasižymėjo ateities LP, kai mokiniai dabarties hedonistine LP, o bakalauro studentai praeities negatyvia LP. Mokiniai pasižymėjo šiomis atidėliojimo priežastimis: priklausomybe ir pagalbos ieškojimu, bjaurėjimusi užduotimi, sėkmės baime, noru rizikuoti, pasipriešinimu kontrolei, užduoties bjaurumu, atidėliojimo neigiamais padariniais ir neigiamomis pasekmėmis, hedonistinėmis nesėkmėmis. Bakalauro studentai labiau atidėliojo dėl įvertinimo nerimo, perfekcionizmo, pasitikėjimo savimi trūkumo, atkaklumo stokos, nesėkmės baimės.
In this survey participated 221 students of Klaipėda university and students (11, 12 grade) from various schools. There was 51 men and 169 women in survey. Students in school - 74, students of bacheler degree – 92, students of master degree -55. Age of patricipants is form 16 till 52. We used to analise this topic: time perspective – Zimbardo Time Perspective Inventory (ZTPI), academic procrastination we used Procrastination Asessment Scale for Students (PASS) and Questionare of perceived procrastination consequences, In this survey was find that self- reported procrastination was predective by desire to reduse procratination, negatyve consequence of procrastination and peer influence. It was fount that present fatalistic time perspective is related that people procrastinate more and they want to reduce it. Hedonistic time perspective is related to various procrastinatin reacons, which assert in vaiorues academic consequences. Also found that students in school and university procrastinate because of different reasons and they percieve different cosnequences. Students in school and university differ their time perspective orientation. Master students had higher future time perspective, when students in was more hedonistic time perspective. Bachelor students was more orientated in past negatyve time perspective. Students in school procrastinate more of this reasons: dependency and help seeking, aversivness of task and low fustration task, fear of succsess, risk-taking, rebellion against control, aversivness of task, negative and positive ravage of procrastination, hedonistic consequences. Bachelor students procrastinated more because of evaluation anxiety, perfectionism, lack of self-confidence, lack of assertion, fear of failure.