Priešmokyklinio ugdymo mokytojų teikiama socialinė pedagoginė pagalba vaikams turintiems sensorinių integracinių sutrikimų
Nostienė, Deimantė |
Temos aktualumas. Mokslininkai teigia, kad lavinimo įstaigose teikiama efektyvi socialinė pedagoginė pagalba yra būtent tai, kas gali padėti ugdytiniams įveikti socialines pedagogines, akademines, psichologines problemas. Socialinės pedagoginės pagalbos teikimas yra neatsiejama kiekvieno pedagogo profesinės veiklos dalis. Remiantis Švietimo problemos analize (2022), augant mokinių, turinčių SUP arba kuriems nustatyti SUP, skaičiui šalyje, pagalbos mokiniui specialistų dalyje mokyklų trūksta. Švietimo valdymo informacinės sistemos duomenims, pagal normatyvus trūko 1 622 pagalbos mokiniui specialistų, iš jų – 400 psichologų, 452 specialiųjų pedagogų, 600 mokytojo padėjėjų ir kt. pagalbą teikiančių specialistų. Net ir gaunantieji švietimo pagalbą mokiniai, kaip rodo tyrimai, negauna jos pakankamai, todėl matome, kad ši tema yra labai aktuali. Sensorinės integracijos sutrikimai nėra plačiai tyrinėjami Lietuve, todėl buvo nuspręsta atlikti šį tyrimą. Tyrimo problema. Sensorinės integracijos sutrikimo, kaip diagnozės, nėra. Tai yra kaip požymis, simptomas kito sutrikimo (kalbos, nenormalios laikysenos, regėjimo sutrikimų). Žinių apie socialinę pedagoginę pagalbą vaikams turintiems sensorinių integracinių sutrikimų trūksta tėvams, mokytojams, specialistams kurie dirba su vaikais. Lietuvoje yra atlikti tik keli magistro tyrimai, kurie yra susiję su sensorinės integracijos sutrikimais, socialine pedagogine pagalba tokiems vaikams. Todėl galime įžvelgti problemą, kad šis informacijos kiekis yra ribotas, nėra aišku kokią mokytojų pagalbą gali gauti priešmokyklinio amžiaus vaikai, turintys socialinių integracinių sutrikimų. Tyrimo tikslas: atskleisti priešmokyklinio ugdymo mokytojų teikiamos socialinės pedagoginės pagalbos būdus priešmokyklinio amžiaus vaikams, turintiems sensorinių integracinių sutrikimų. Tyrimo uždaviniai: • Apžvelgti sensorinės integracijos sampratą, sensorinės integracijos sutrikimų atsiradimo priežastis, klasifikaciją. • Išnagrinėti priešmokyklinio amžiaus vaikų turinčių sensorinių integracinių sutrikimų ugdymą, socialinės pedagoginės pagalbos būdus mokytojams ugdant sensorinių ir integracinių sutrikimų turinčius vaikams. • Atlikti pusiau struktūruotą interviu, siekiant išsiaiškinti mokytojų nuomone, apie priešmokyklinio amžiaus vaikų turinčių sensorinių integracinių sutrikimų ugdymą, socialinės pedagoginės pagalbos būdus priešmokyklinio ugdymo įstaigose. Atlikti fokus grupės interviu diskusiją, siekiant atskleisti kokią socialinę pedagoginę pagalbą suteikia įstaigoje esanti Vaiko gerovės komisija, sensorinių integracinių sutrikimų turintiems vaikams. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros bei dokumentų analizė, pusiau struktūruotas interviu, focus grupės interviu. Magistrinį darbą sudaro 5 etapai: mokslinės literatūros bei dokumentų analizė, pusiau struktūruotas interviu, fokus grupės interviu, duomenų interpretacija, galutinių išvadų rengimas. Iš viso išanalizuoti 36 literatūros šaltiniai. Tyrimo pristatymas: Pirmame etape buvo analizuojama užsienio bei lietuvių mokslinė literatūra ir dokumentai. Antrame etape buvo atliekamas pusiau struktūruotas interviu, kuriuo siekiama apklausti priešmokyklinio ugdymo pedagoges ir išsiaiškinti jų nuomone, apie priešmokyklinio amžiaus vaikų turinčių sensorinių integracinių sutrikimų ugdymą, socialinės pedagoginės pagalbos būdus priešmokyklinio ugdymo įstaigose. Trečiame etape atlikta focus grupės interviu, kurios tikslas išsiaiškinti, kokią socialinę pedagoginę pagalbą suteikia įstaigoje esanti Vaiko gerovės komisija, sensorinių integracinių sutrikimų turintiems vaikams. Ketvirtame etape vyko galutinis duomenų tvarkymas ir radinių interpretacija. Penktame etape buvo išvadų rengimas. Tyrimo išvados:
- Sensorinė integracija – tai centrinės nervų sistemos gebėjimas jungti, sisteminti ir įvertinti per jutimus iš kūno bei aplinkos gaunamą informaciją. Sutrikusi sensorinė integracija pasireiškia neadekvačiomis reakcijomis į sensorinius dirgiklius bei keistu elgesiu. Sensorinio apdorojimo sutrikimas yra skirstomas į 3 pagrindinius tipus/modelius – sensorinės moduliacijos sutrikimą, sensorika remta motorinį sutrikimą, sensorinės diskriminacijos sutrikimą.
- Mokytojams ugdant sensorinės integracijos sutrikimų vaiką, svarbu žinoti, kaip jis reaguoja į aplinkos dirgiklius. Pagrindiniai pagalbos būdai mokytojams yra padėti vaikui įgauti pasitikėjimą savo aplinka, padėti vaikui išreikšti save žaidimų pagalba, atrasti grupėje visiems vaikams patinkančias veiklas ir veikti kartu, stiprinti ryšį su vaiku.
- Tyrime dalyvavusios pedagogės teigia, kad socialinės pedagoginės pagalbos būdai taikomi jų įstaigose yra stebėjimas, įvairios konsultacijos, individualūs užsiėmimai, žaidimo terapijos, įstaigoje esantys specialistai bendradarbiauja su vaikų tėvais teikiant pagalbą visai šeimai, mokytojos naudoja šias metodikas: STEAM metodiką, individualią, įtraukiojo ugdymo, žaidimo metodiką ir taisyklių laikymosi. Focus grupės interviu diskusijos tyrime dalyvavusios specialistės teikia įvairius socialinės pedagoginės pagalbos būdus vaikams turintiems sensorinių integracinių sutrikimų: informacijos perdavimo, individualių pokalbių, pasitarimų, spaudos, individualių užsiėmimų, informacijos dalinimosi, bendradarbiavimo, stebėjimo, plano laikymosi būdus. Specialisčių siūlymai gerinantys socialinę pedagoginę pagalbą – bendradarbiavimo tobulinimas, dalinimasis patirtimi, susitikimai kartą per mėnesį, dalyvavimas renginiuose, paskaitose, psichologinių paskaitų organizavimas.
Topic relevance. Researchers argue that effective social pedagogical support provided in educational institutions is what can help children overcome social pedagogical, academic and psychological problems. The provision of social pedagogical support is an integral part of every educator's professional activity. According to the Education Problem Analysis (2022), with the growing number of pupils with or diagnosed with SUP in the country, there is a shortage of pupil support specialists in some schools. According to the Education Management Information System, there is a shortage of 1 622 pupil support specialists according to the standards, including 400 psychologists, 452 special educators, 600 teaching assistants and other support specialists. Even those pupils who do receive educational assistance do not receive enough, according to studies, and this is a topic of great relevance. Sensory integration disorders are not widely researched in Lithuania, which is why it was decided to carry out this study. Research problem. There is no diagnosis of sensory integration disorder. It is a symptom of another disorder (speech, abnormal posture, visual impairment). There is a lack of knowledge about social pedagogical support for children with sensory integration disorders among parents, teachers, and professionals who work with children. In Lithuania, there are only a few Master's degree researches related to sensory integration disorders and social pedagogical support for such children. Therefore, we can see the problem that the amount of information is limited and it is not clear what kind of help teachers can provide to pre-school children with social integration disorders. The aim of the study was to identify the types of social pedagogical support provided by pre school teachers to pre-school children with sensory integration disorders. Objectives of the study: To review the concept of sensory integration, causes of sensory integration disorders, classification. To examine the education of pre-school children with sensory integration disorders, the ways of social pedagogical support for teachers in the education of children with sensory and integration disorders. Research methods: analysis of scientific literature and documents, semi-structured interviews, focus group interviews. The master's thesis consists of 5 stages: analysis of scientific literature and documents, semi structured interview, focus group interview, interpretation of data, preparation of final conclusions. A total of 36 literature sources were analysed. Presentation of the study: the first stage involved the analysis of foreign and Lithuanian scientific literature and documents. In the second stage, a semi-structured interview was conducted to interview pre-school teachers and to find out their opinion about the education of pre-school children with sensory integration disorders and the methods of social pedagogical support in pre school educational institutions. In the third stage, a focus group interview was conducted to find out what kind of social pedagogical support is provided to children with sensory integration disorders by the Child Welfare Commission in the institution. The fourth stage involved the final data processing and interpretation of the findings. The fifth stage involved drawing up the conclusions. Findings of the study:
- Sensory integration is the ability of the central nervous system to integrate, organise and evaluate information from the body and the environment through the senses. Impaired sensory integration is manifested by inadequate responses to sensory stimuli and odd behaviour. Sensory processing disorder is divided into 3 main types/models - sensory modulation disorder, sensorimotor disorder and sensory discrimination disorder.
- For teachers educating a child with sensory integration disorder, it is important to be aware of how the child reacts to environmental stimuli. The main ways for teachers to help are to help the child to gain confidence in his/her environment, to help the child to express him/herself through play, to find activities in the group that all the children like and to work together, and to strengthen the bond with the child.
- The teachers who took part in the study say that the methods of social pedagogical support used in their institutions are observation, various consultations, individual sessions, play therapy, specialists in the institution cooperate with the parents of the children to provide support for the whole family, teachers use the following methodologies: STEAM methodology, individual, inclusive education, play methodology and rule following. The professionals in the second study provide a variety of social pedagogical support methods for children with sensory integration disorders: information transfer, individual interviews, conferences, press, individual sessions, information sharing, collaboration, observation, and plan compliance. Suggestions from the specialists to improve social pedagogical support: improving cooperation, sharing experiences, monthly meetings, participation in events, lectures, organisation of psychological lectures.