Options
Socialinio darbuotojo kompetencijų plėtra, siekiant didesnio socialinio dalyvavimo žmonėms, grįžtantiems iš laisvės atėmimo įstaigos
Jackaitė, Sandra |
Vienas pagrindinių tikslų – išsiaiškinti socialinių darbuotojų veiklai svarbių kompetencijų plėtros galimybes, siekiant didesnio socialinio dalyvavimo žmonėms, grįžtantiems iš laisvės atėmimo įstaigos. Svarbu padėti asmeniui suvokti save šiuolaikiniame pasaulyje, įgyti kultūrinę ir socialinę bendruomenišką aplinką ir būti savarankišku, veikliu, atsakingu žmogumi, norinčiu ir gebančiu nuolat mokytis ir kurti savo bei bendruomenės gyvenimą. Šiandienė socialinė aplinka turi kurti palankią pažeidžiamiems asmenims aplinką, skatinančią siekti tapti visaverčiu visuomenės nariu. Socialinis dalyvavimas įvardijamas, kaip vienas svarbiausių asmenybės socializacijos veiksnių, todėl pažeidžiamų asmenų socialiniam aktyvinimui bendruomenėje skiriamas ypatingas dėmesys. Šiame darbe nagrinėjama socialinio darbuotojo kompetencijų plėtra, siekiant socialinio dalyvavimo, bei socialinį darbą reglamentuojanti teisinė bazė, profesinės kompetencijos ir praktinės veiklos vertinimas. Analizuojamas socialinio darbuotojo individualus darbas su klientu, įgalinimas ir lyderystė, kaip socialinio darbo profesionalizacija, santykio tarp socialinio darbuotojo ir kliento pokytis, taip pat socialinio darbo metodų įvairovė ir inovatyvūs sprendimai. Įvertinamas socialinio darbuotojo darbas su bendruomene, susiformavusių nuostatų keitimas, pozityvaus kliento paveikslo pristatymas, siekiant didesnio socialinio dalyvavimo. Praktinio tyrimo metu atskleista socialinio darbuotojo kompetencijų plėtros galimybės kaip/ir lyderystė, organizuojant pagalbą žmonėms, grįžtantiems iš laisvės atėmimo įstaigos tyrimo rezultatai. Darbo pabaigoje tyrimų rezultatų apibendrinimas, išvadų ir rekomendacijų pateikimas. Tyrimo tikslas. Teoriškai išanalizuoti ir empiriškai atskleisti socialinių darbuotojų veiklai svarbias kompetencijų plėtros galimybes, siekiant didesnio socialinio dalyvavimo žmonėms, grįžtantiems iš laisvės atėmimo įstaigos. Tyrimo objektas. Socialinio darbuotojo kompetencijų plėtra, siekiant didesnio socialinio dalyvavimo žmonėms, grįžtantiems iš laisvės atėmimo įstaigos. Tyrimo uždaviniai: Išnagrinėti socialinio darbuotojo kompetencijų plėtros galimybes, siekiant didesnio socialinio dalyvavimo žmonėms, grįžtantiems iš laisvės atėmimo įstaigos. Išanalizuoti socialinio darbuotojo įgalinimą ir lyderystę kaip profesionalizaciją, vertinant individualų darbą su žmonėms, grįžusiais iš laisvės atėmimo įstaigos, santykio pokyčio kontekste. Įvertinti socialinio darbuotojo darbą su bendruomene, siekiant socialinio dalyvavimo ir keičiant susiformavusias bendruomenės nuostatas. Įvertinti socialinio darbuotojo kompetencijų plėtros galimybes kaip/ir lyderystė, organizuojant pagalbą žmonėms, grįžtantiems iš laisvės atėmimo įstaigos, tyrimo rezultatus. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros analizė, dokumentų analizė ir apibendrinimas. Kokybinio tyrimo metu buvo taikomas struktūruotas interviu metodas ir turinio (angl. Content) analizė. Tyrimo imtį sudarė 9 socialiniai darbuotojai, dirbantys su grįžusiais iš įkalinimo įstaigos asmenimis. Metodologinės prieigos: Tyrime siekiama ištirti socialinių darbuotojų kompetencijų plėtros galimybes ir poreikius, remiantis jų patirtimi ir suvokimu. Nagrinėjama, kaip lyderystė ir įgalinimas gali padėti grįžtantiems iš įkalinimo įstaigos asmenims dalyvauti bendruomenėje ir reintegruotis. Tyrimo rezultatai: Šis empirinis tyrimas atskleidė tris empirinio tyrimo blokus, kiekvienas iš jų apima išsamias įžvalgas apie socialinio darbuotojo kompetencijų plėtrą, individualų darbą su klientu ir darbą su bendruomene. Šie blokai nagrinėja svarbius aspektus, įskaitant komunikacijos įgūdžius, motyvaciją, lyderystę, empatiją, superviziją, tarpinstitucinį bendradarbiavimą ir nuolatinį mokymąsi. Tai rodo gilų supratimą apie socialinio darbuotojo vaidmenį ir iššūkius, su kuriais jis susiduria. Analizuojant socialinio darbuotojo kompetencijas, pastebima akcentuota reikšmė, kuri teikiama asmeniniam tobulėjimui, komunikacijai, motyvacijai ir lyderystei. Taip pat aiškiai išryškinamas empatijos ir supervizijos vaidmuo, kurie yra esminiai sėkmingam klientų palaikymui ir profesiniam tobulėjimui. Individualaus darbo su klientais bloke atkreipiamas dėmesys į įgalinimo svarbą, kliento pokyčius ir naudojamus metodus, siekiant teikti pagalbą ir palaikymą. Tai atskleidžia norą suteikti klientams įrankius ir išteklius, kad jie galėtų pasiekti savo tikslus ir prisitaikyti prie naujų sąlygų. Darbe su bendruomene iškyla iššūkis keisti susiformavusias nuostatas ir pristatyti pozityvų kliento paveikslą. Tai reikalauja aktyvaus dialogo ir bendradarbiavimo su bendruomene, siekiant sumažinti stigmatizaciją ir padėti klientams įsitraukti į socialinį gyvenimą. Išvada: Socialinis darbas su grįžtančiais iš laisvės atėmimo įstaigų reikalauja gilaus teisės aktų žinojimo, profesionalaus pasirengimo ir laikymosi etikos principų. Svarbus veiksnys siekiant didesnio socialinio dalyvavimo ir integracijos yra socialinio darbuotojo kompetencijų plėtra, įskaitant organizacinius ir lyderystės gebėjimus. Integracija į visuomenę po laisvės atėmimo įstaigos priklauso nuo efektyvaus ryšio su klientais.
One of the main objectives is to explore the possibilities of developing competences relevant to the work of social workers in order to increase the social participation of people returning from imprisonment. It is important to help the person to understand themselves in the modern world, to acquire a cultural and social community environment, and to be an independent, active, responsible person, willing and able to continuously learn and build their own and their community's life. Today's social environment needs to be conducive to vulnerable people's aspirations to become full members of society. Social participation is identified as one of the most important factors in the socialisation of the individual, which is why special attention is paid to the social activation of vulnerable people in the community. This work examines the development of social worker competences for social participation, the legal framework governing social work, and the assessment of professional competences and practice. It analyses the social worker's individual work with the client, empowerment and leadership as a professionalisation of social work, the change in the relationship between the social worker and the client as well as the diversity of social work methods and innovative solutions. The social worker's work with the community, changing attitudes, presenting a positive image of the client in order to increase social participation. The results of the practical research revealed the possibilities for the development of social worker's competences as well as leadership in the organisation of support for people returning from imprisonment. At the end of the work, the results of the research are summarised, conclusions and recommendations are presented. Aim of the Final Thesis. To theorize and empirically re-examine the possibilities of development of competences important for the activities of social workers, in order to achieve greater social participation of people who have been released from prisons. Research object. Development of social worker competences in order to achieve greater social participation for people returning from prisons. Objectives of the Final Thesis: To examine the possibilities of development of the social worker's competences in order to achieve greater social participation of people returning from prisons. To analyze social worker empowerment and leadership as professionalisation, assessing individual work with people returning from prison in the context of relational change. To evaluate the social worker's work within the community, aiming for social participation and changing the outlook of the formed community. To evaluate the possibilities of social workers competences development and leadership in organizing assistance to people returning from a prison institution. Research methods: analysis of scientific literature, document analysis and summarization. A structured interview method and content analysis were used during the qualitative research. The research sample consisted of 9 social workers who work with persons who have returned from prison. Methodological approaches: The research aims to understand the possibilities and needs of social workers' competences development, based on their experiences and perceptions. It examines how leadership and empowerment can help individuals returning from incarceration reintegrate in the community. Research results: This empirical study revealed three blocks of empirical research, each of which includes detailed observations and conclusions about social worker‘s competency development, individual client approach, and work in the community. These modules address important aspects including communication skills, motivation, leadership, empathy, supervision, inter-agency collaboration and continuous learning. This shows a deep understanding of the social worker's role and the challenges they face. Analyzing social workers competences, one notices the emphasized importance given to personal development, communication, motivation and leadership. It also clearly highlights the role of empathy and supervision, which are essential to successful client support and professional development. The one-on-one client work unit focuses on the importance of empowerment, client change and the methods used to provide help and support. It reveals a desire to provide clients with the tools and resources to achieve their goals and adapt to new conditions. When working with the community, the challenge arises to change the established attitudes and present a positive image of the client. This requires active dialogue and collaboration with the community to reduce stigma and help clients engage in social life. Conclusion: Social work with those returning from prisons requires deep knowledge of legal acts, professional preparation and adherence to ethical principles. An important factor in achieving greater social participation and integration is the development of social worker competencies, including organizational and leadership skills. Reintegration into society after inprisonment depends on effective communication with clients.