Options
Specialiojo ugdymo kompetencijų tobulinimo galimybės ikimokyklinio ugdymo įstaigoje
Archišina, Julija |
Želvys, Rimantas | Darbo gynimo komisijos pirmininkas / Thesis Defence Board Chairman |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member | |
Darbo gynimo komisijos narys / Thesis Defence Board Member |
Remiantis Lietuvos statistikos departamento 2020 m. pateiktais duomenimis, specialius ugdymosi poreikius turinčių vaikų skaičius ikimokyklinėse ugdymo įstaigose, kiekvienais metais didėja. Pastarieji įtraukiami į bendros paskirties grupes, kas ir lemia būtinybę išmanyti specialius poreikius turinčių vaikų ugdymo proceso ypatumus ir atskleidžia darbo aktualumą. Esminė problema - ikimokyklinio ugdymo įstaigos ir jų pedagogai didžiausią dėmesį skiria bendrų kompetencijų tobulinimui, per mažai atkreipdami dėmesį į vaikų, turinčių specialius poreikius, ugdymo subtilybes. Darbo tikslas - atskleisti specialiojo ugdymo kompetencijų tobulinimo galimybes ikimokyklinio ugdymo įstaigoje. Darbo uždaviniai: 1. Išanalizuoti ikimokyklinio ugdymo pedagogų specialiojo ugdymo kompetencijų tobulinimo sampratą teoriniu aspektu bei atskleisti specialius poreikius turinčių vaikų, ugdymo ypatumus. 2. Atskleisti ikimokyklinio ugdymo pedagogų, dirbančių su specialius poreikius turinčiais vaikais, požiūrį į specialiojo ugdymo kompetencijų tobulinimo galimybes ugdymo įstaigoje. 3. Parengti rekomendacijas ikimokyklinio specialiojo ugdymo kompetencijų tobulinimui. Darbo metodai: Siekiant išanalizuoti ikimokyklinio ugdymo pedagogų specialiojo ugdymo kompetencijų tobulinimo sampratą teoriniu aspektu bei atskleisti specialius poreikius turinčių vaikų, ugdymo ypatumus, atliekama mokslinės literatūros, statistinių duomenų ir įvairių dokumentų analizė. Siekiant atskleisti ikimokyklinio ugdymo pedagogų, dirbančių su specialius poreikius turinčiais vaikais, požiūrį į specialiojo ugdymo kompetencijų tobulinimo galimybes ugdymo įstaigoje ir parengti rekomendacijas, atliekama ikimokyklinėse ugdymo įstaigose dirbančių pedagogų anketinė apklausa – (kiekybinis metodas) ir pusiau struktūrizuotas interviu (kokybinis metodas). Tyrimų metu paaiškėjo, kad specialiųjų poreikių vaikų ugdymo kompetencijos tobulinimo organizavimas, ikimokyklinio ugdymo įstaigose yra nuoseklus. O pedagogų požiūris į ikimokyklinio ugdymo įstaigos vadovų vadybinius gebėjimus yra teigiamas, organizuojant darbuotojų kompetencijos tobulinimą. Tačiau, pedagogai dažniausiai dalyvauja programose, kurios koncentruotos į vaikų ugdymo procesą ir kiek rečiau programose, kurios koncentruotos į specialiojo ugdymo kompetencijų tobulinimo galimybes. Taigi, iškelta hipotezė, kad tiek ikimokyklinio ugdymo administracija, tiek pastarųjų įstaigų pedagogai nepakankamai dėmesio skiria ikimokyklinio specialiojo ugdymo kompetencijų tobulinimo galimybėms, specialius poreikius turinčių vaikų ugdymo atžvilgiu, pasitvirtino. Dėl šios priežasties, ikimokyklinio ugdymo įstaigoms svarbu koncentruotis į specialius poreikius turinčių vaikų ugdymą.
According to the data of 2020 provided by the Department of Statistics to the Government of the Republic of Lithuania, the number of children with special educational needs in pre-school education institutions is increasing every year. The latter are integrated in general purpose groups, which determines the need to know the peculiarities of the education process of children with special needs. This reveals the relevance of the final thesis. The main problem is that pre-school education institutions and their teachers focus on the development of general competencies, paying too little attention to the education of children with special needs. The aim of the final thesis is to reveal the possibilities of improving special education competencies in a pre-school education institution. Tasks of the final thesis: 1. To analyze the concept of improving the special education competencies of teachers in pre-school education institutions in a theoretical aspect and to reveal the peculiarities of the education of children with special needs. 2. To reveal the attitude of teachers working at preschool educational institutions with children with special needs to the possibilities of improving special education competencies in the education institution. 3. To prepare recommendations for the improvement of pre-school special education competencies. The following research methods were applied in the final thesis In order to analyze the concept of improving the special education competencies of teachers working at preschool educational institutions in a theoretical aspect and to reveal the peculiarities of education of children with special needs, the analysis of scientific literature, statistical data and documents is performed. In order to reveal the attitude of teachers working at preschool educational institutions with children with special needs to the possibilities of improving special education competencies in the education institution and to prepare the recommendations, a written survey (quantitative method) and semi-structured interview (qualitative method) of teachers working at preschool educational institutions are conducted. The research revealed that the organization of the improvement of the children with special needs education competence in pre-school education institutions is consistent. The attitude of teachers towards the management skills of the management personnel of the pre-school education institution in the field of organizing the competence development of the employees is positive. However, teachers mostly participate in courses that focus on the process of educating children and, less frequently, in courses focusing on opportunities to develop special education competencies. To sum up, the hypothesis that both the administration of pre-school education institution and the teachers of pre-school education institutions pay little attention to the possibilities of improving the competencies of special education in early childhood with regard to the education of children with special needs has been confirmed. For this reason, it is important for pre-school education institutions to focus on the education of children with special needs.